لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

عباس لسانی: اگر اتفاقی افتاد، بخاطر اعتصاب غذا نيست


عباس لسانی
عباس لسانی

عباس لسانی که به همراه چند تن دیگر از فعالان مدنی استان اردبيل روز ۱۸ شهريور در جريان اعتراضات به خشک شدن درياچه اروميه دستگير شده بود، طی تماسی کوتاه با خانواده خود گفته است که اعتصاب ۱۶ روزه خود را شکسته و اگر اتفاقی برايش رخ دهد، بخاطر اعتصاب غذا نيست.

به غير از آقای لسانی، عسگر اکبرزاده، مسلم اکبرزاده، ابراهيم رشيدی، حسن کريم‌زاده، عيسی عزيزی، نصرت‌الله ولی‌زاده، رحيم غلامی، حميد قوتی، علی خيرجو، مهدی اصولی، علی بابايی و بابک جوانشير اسامی چند تن از فعالان آذربايجانی در استان اردبيل است که در تظاهرات پراکنده اردبيل در اعتراض به خشک شدن درياچه اروميه بازداشت شده اند، فعالينی که از وضعيت آنها خبری نيست و بگفته خانم رقيه عليزاده، همسر آقای لسانی حداقل يک تن از بازداشت شدگان اردبيل بنام عسگر اکبرزاده در اعتصاب غذا به سر می برد.

روز جمعه ۱٨ شهريور نيروهای امنيتی عباس لسانی، زندانی سياسی سابق از سال ۸۳ تا ۸۶ و فعال مدنی آذربايجانی در اردبيل، را بدون نشان دادن هر گونه حکم بازداشتی در منزلش دستگير و به وزارت اطلاعات اين شهر منتقل کردند. وی قبلا اعلام کرده بود که در صورت بازداشت شدن، دست به اعتصاب غذا خواهد زد.»

آقای لسانی قبلا در ۲۴ شهريور طی تماسی کوتاه با خانواده خود، خبرداده بود که اعتصاب غذا کرده است.

رقيه عليزاده همسر عباس لسانی در گفتگو با راديو فردا می گويد: «هيچ خبری از وضعيت جسمانی وی نداريم، چون در اطلاعات تحت بازداشت است. اما ساعت ۱۰ و نيم شب دوشنبه ۵ دقيقه تماس تلفنی داشت، گفت که حالش خراب شده و به زور اعتصابش را شکسته است.»

خانم عليزاده در ادامه می گويد که همسرش گفته است: « به دوستان بگوييد که اگر اتفاقی برايم افتاد، به خاطر اعتصاب غذا نيست.»

آقای لسانی توضيح نداده است که منظور وی از «اتفاق» چيست، اما همسر وی می گويد که حال آقای لسانی خراب بود و به او سروم وصل کرده بودند.

خانم عليزاده می گويد که همسرش از ۱۸ شهريور تا روز دوشنبه دراعتصاب غذا بوده و طی دو تماس کوتاه تلفنی اش، در مورد اتهاماتی که به وی زده می شود چيزی نگفته است، «اما از صدايش معلوم بود که بی حال است و اصلا نمی تواند صحبت کند.»

همسر لسانی در ادامه می گويد که دو بار به دادسرا مراجعه کرده و گفته اند که هر تصميمی وزارت اطلاعات گرفت، همان (تصميم نيز) اجرا می شود و هيچ توضيحی در مورد اتهامات وارده نداده اند.

خانم رقيه عليزاده در ادامه می گويد که با خانواده عسگر اکبرزاده که جزو دستگير شدگان اردبيل است نيز صحبت کرده و آنها گفته اند که آقای اکبرزاده طی تماسی که يک دقيقه هم طول نکشيده بود، به خانواده خود اطلاع داده که در اعتصاب غذا است. در مورد ديگر بازداشت شدگان هنوز هيچ تماسی با خانواده ها نبوده است.

در جريان اعتراضات به خشک شدن درياچه اروميه و عدم تصويب طرح دوفوريتی آبرسانی به اين درياچه، طبق گزارش سازمان ديده بان حقوق بشر، ماموران امنيتی و انتظامی استانهای آذربايجان شرقی، غربی و اردبيل تاکنون صدها نفر را دستگير کرده اند.

طبق گزارش مدافعين حقوق بشر، تاکنون چندين فعال بازداشت شده، منجمله عبدالله صدوقی، مهدی حميدی شفيق، جمشيد زارعی، تقی سلحشور و مهندس وحيد شيخ بگلو نيز اعتصاب غذا کرده اند، اعتصاب آقای صدوقی منجر به خونريزی معده وی شده و مجبور به شکستن اعتصاب غذا شده است، اما در مورد وضعيت ديگر اعتصاب کنندگان هنوز اطلاعی داده نمی شود.


بگفته ناظران، بعد از شدت گرفتن اعتراضات به وضعيت درياچه اروميه، جو امنيتی در شهرهای آذربايجان شدت يافته است.

دستگيری ۷۰ نفر در مراسم دفن

طبق گزارشات سايت های مدافع حقوق بشر، روز سه شنبه بيش از شصت فعال آذربايجانی در حين مراسم تشييع جنازه ابراهيم جعفرزاده و مينا کهربايی در خوی دستگير شده اند.

به گزارش ارگان خبری انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران (آداپ) ماموران امنيتی روز سه شنبه با «حمله» به شرکت کنندگان مراسم تشييع جنازه ابراهيم جعفرزاده و همسرش مينا کهربايی -که هردو از فعالين شناخته شده آذربايجانی بودند- و فرزندشان آيلا که روز دوشنبه همگی در جريان تصادف در سه راهی خوی کشته شده بودند، ۶۰ تن از شرکت کتنندگان مراسم ختم را بازداشت کردند.

بنا بر گزارشها، اکثريت بازداشت شدگان مراسم دفن بعد از ۱۰ ساعت آزاد شده اند، اما چندين فعال مدنی هنوز در بازداشت به سر می برند.

XS
SM
MD
LG