لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

افزايش فشارها بر فعالان مدنی و سیاسی آذربايجانی


نمایی از یکی از زندان های ایران
نمایی از یکی از زندان های ایران
گزارشهای سازمانهای مدافع حقوق بشر از افزايش موج ارعاب، بازداشت و احکام سنگين برای فعالين مدنی آذربايجانی طی ماههای اخیر خبر می دهد.

بعد از اعلام حکم ۹ سال زندان دو فعال مدنی در مراغه طی ماه گذشته، همچنين محکوميت ۵ فعال ديگر به ۴۵ سال حبس در اواسط ماه جاری، گزارشها حاکی از ادامه بازداشتها و دادگاهها عليه فعالين مدنی آذربايجان است.

انجمن دفاع از زندانيان سياسی آذربايجانی در ايران، آداپ، طی گزارشی با محکوميت افزايش فشارها اعلام کرده است که «با نزديک شدن انتخابات رياست جمهوری در ايران فشار حکومت بر فعالان حقوق مدنی و سياسی در آذربايجان تشديد شده است. فعالان مورد بازداشتهای خودسرانه و طولانی مدت قرار گرفته، و با حکم های حبس دراز مدت محکوم می شوند».

طی روزهای گذشته چندين نويسنده، فعال حوزه موسيقی و شاعر آذری زبان ايران نيز به دنبال بازداشت خاليده خاليد پژوهشگر جمهوری آذربايجان در تبريز که حوزه پژوهش وی اشعار نظامی گنجوی و استاد محمدحسين شهريار است، دستگير شده اند.

مقامات امنيتی ايران به همراه وی محمد رشيدی فعال دانشجويی، امير هاديان نويسنده و عيسی قاراخانلی نوازنده موسيقی محلی آذربايجانی را بازداشت و بعد از مدتی بصورت موقت به قيد وثيقه آزاد کرده اند.

۱۷ ارديبهشت ماه نيز ايلقار موذن زاده، داستان نويس، شاعر، و فعال فرهنگی دستگير شد و به اداره اطلاعات اردبيل منتقل گرديد. بنا به گزارشی ديگر، جهانبخش سلطان زاده و بهنام بقائی، دو فعال حقوق مدنی نيز در شهر ماکو در استان آذربايجان غربی در ايران در همان روز دستگير شده اند.

همچنين ۲۳ اريبهشت ماه عبدالله صدوقی، روزنامه نگار ورزشی، در خانه خود در تبريز دستگير شد تا دوره يک ساله محکوميت قبلی خود را بگذراند.

اين بازداشتها در حالی اتفاق می افتد که که دو ماه گذشته چندين فعال مدنی به تحمل دهها سال حبس محکوم شده اند.

سجاد رادمهر برادر شهرام رادمهر که به همراه چهار نفر ديگر، اواسط ماه جاری هر کدام به ۹ سال زندان محکوم شده اند در گفتگو با راديو فردا می گويد که « اين فعالان مدنی در طول بيش از سه ماهی که در اداره اطلاعات تبريز تحت بازجويی بودند، مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته اند و سپس به بند کاردرمانی زندان تبريز منتقل شدند».

بگفته وی، اين بند که در واقع زندانيان جرايم گوناگون اعتياد، قتل، قاچاق هم در آن نگهداری می شود به شدت از نظر بهداشتی نامناسب بوده و کمبود تخت دارد به طوريکه تعدادی از زندانيان مجبور به خوابيدن بر روی زمين هستند.

دکتر لطيف حسنی، محمود فضلی، آيت مهرعلي بيگلو، شهرام رادمهر و بهبود قلي زاده با اتهام «تشکيل گروه غير قانونی "يئنی گاموح" به قصد بر هم زدن امنيت کشور» و «مشارکت در فعاليت تبليغی عليه نظام» محاکمه و هر يک از آنها را به نه سال زندان محکوم شده اند.

ماه گذشته نيز دادگاه انقلاب شهر مراغه عباس ولي زاده را به هشت سال و مهدی کوخيان را به يک سال زندان محکوم کرد. اتهام آنان «تبليغ عليه نظام» ،«تبانی با تجزيه طلبان»، «اهانت به مقام رهبری» و «توهين به ارزشهای دينی» بوده است.

بر اساس گزارشها در هفته های اخير تعداد ديگری از فعالان مدنی، از جمله محمد خطيبی، به زندانهای کوتاه مدت محکوم شده اند.
XS
SM
MD
LG