لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

ديدبان حقوق بشر خواهان آزادی کنشگران آذربايجانی در ايران شد


سازمان ديدبان حقوق بشر طی اعلاميه ای از دولت ايران خواسته است که بدون قيد و شرط پنج فعال سياسی آذربايجانی را فورا آزاد کند.

اين گزارش که چهارشنبه ۳۰ مرداد منتشر شد، می گويد که اين کنشگران صرفا بخاطر عضويت در يک حزب و فعاليتهای مسالمت آميز برای دفاع از حقوق آذربايجانيهای ايران به تحمل حبسهای سنگين محکوم شده اند.

اوايل خردادماه يک دادگاه تجديد نظر هر کدام از اين فعالين سياسی را به تحمل ۹ سال زندان محکوم کرد.

محمود فضلی، آيت مهرعلی‏بيگلو، شهرام رادمهر، لطيف حسنی، و بهبود قلی‎زاده به اتهام عضويت در حزب «يئنی گاموح» و تبليغ عليه نظام بازداشت و محاکمه آنها تنها دو روز و بصورت غيرعلنی طول کشيده است.

سازمان ديدبان حقوق بشر می گويد که «هيچ گناهی به غير از دفاع از حقوق مدنی خود برای اين کنشگران تصور نمی کند».

اين فعالين که ماه گذشته به مدت تقريبا ۳۰ روز بخاطر اعتراض به احکام سنگين خود دست به اعتصاب غذا زده بودند، از زندان تبريز به زندان رجايی شهر منتقل شدند. هم اکنون اين افراد به اعتصاب غذا پايان داده اند. اين فعالين زمستان سال گذشته توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.

سجاد رادمهر برادر يکی از از کنشگران به سازمان ديدبان حقوق بشر گفته است که در طول بازداشت، اين افراد تحت شنکجه بدنی و روحی بوده اند.

زهرا فرجزاده، همسر مهرعلی بيگلو نيز به اين سازمان گفته است که هيچ کدام از اين افراد در مرحله تحقيقات، دسترسی به وکيل مدافع نداشته اند. بگفته وی، وکيل مدافع به رغم درخواست مکرر از دادگاه برای تعويق محاکمه و دادن فرصت برای مطالعه پرونده، جواب رد شنيده و تنها يک هفته قبل از شروع دادگاه پرونده افراد را در اختيار وکيل مدافع آنها قرار داده اند.
اين افراد در سال ۲۰۱۲ نيز بازداشت و به تحمل شش تا ۱۸ ماه زندان محکوم شده بودند.
XS
SM
MD
LG