لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

حکم شلاق و زندان برای سه فعال مدنی آذربايجانی


زهرا جدی، مرضيه جدی و علی امينی سه عضو يک خانواده و از فعالين مدنی آذربايجانی در تبريز از سوی شعبه ۱۰۵ دادگاه جزايی تبريز طی محاکمه ای غيابی به ۹۱ روز حبس، پرداخت ديه و تحمل شلاق محکوم شدند.

بر اساس رای صادره از سوی قاضی پودراتچی رئيس شعبه ۱۰۵ دادگاه جزايی تبريز، زهرا جدی به اتهام تمرد در مقابل مامورين، توهين به مامورين انتظامی و ايجاد ضرب و جرح به ۹۱ روز حبس تعزيری، پنجاه ضربه شلاق و پرداخت يک ميليون و پانصد هزار تومان ديه و علی امينی به اتهام تمرد در مقابل مامورين دولتی به ۹۱ روز حبس تعزيری و مرضيه جدی به اتهام توهين به مامورين انتظامی به پنجاه ضربه شلاق محکوم شده اند.

زهرا جدی، مرضيه جدی و علی امينی سه عضو يک خانواده و از فعالين مدنی آذربايجانی در تبريز از سوی شعبه ۱۰۵ دادگاه جزايی تبريز طی محاکمه ای غيابی به ۹۱ روز حبس، پرداخت ديه و تحمل شلاق محکوم شدند.

نقی محمودی، وکيل مدافع اين محکومين در گفتگو با راديو فردا می گويد: «موکلين من روز دوم اسفندماه ۱۳۸۵ -روز جهانی «زبان مادری»، در منطقه بازار تبريز دستگير شده اند و اتهام آنها تبليغ عليه نظام از طريق پخش اعلاميه هايی در حمايت از آزادی تدريس زبان آذری در مدارس بوده که در سال ۸۵ در شعبه اول دادگاه انقلاب تبريز من وکالت آنها را بر عهده داشتم، محاکمه شدند و به ۶ ماه حبس تعزيری محکوم شدند که البته، حبس آنها به مدت دو سال تعليق شد.»

خانم زهرا جدی خواهر مرضيه و همسر علی امينی است.

آقای محمودی می گويد: «اخيرا از طريق خود موکلين اطلاع پيدا کرده است که حکمی صادر شده مبنی بر پرداخت ديه به ميزان دو درصد از ديه کامله و همچنين حبس به مدت ۹۱ روز و ۵۰ ضربه شلاق.»

در مورد علت احکام صادره وکيل مدافع اين خانواده آذری می گويد که مامورينی که هنگام دستگيری موکلين وی حضور داشتند مدعی شده اند که يکی از خانمها از طريق «موکت بر» اقدام به ضرب و جرح آنها کرده، توهين کرده و هنگام دستگيری نسبت به آنها تمرد کرده است.

آقای محمودی می گويد که حکم اخير دادگاه بدون اطلاع وی و موکلينش، بصورت غيابی صادر شده است. وی در ادامه اذعان داشت که نسبت به حکم غيابی دادگاه «واخواهی» کرده اند، چرا که حکم بصورت غيابی صادر شده است. به گفته وی، اگر درخواست «واخواهی» مورد قبول واقع نشود، درخواست اعاده پرونده به دادگاه تجديد نظر را ارائه خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG