لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

تیم بدمینتون زنان آمریکا در راه ایران


تیم بدمینتون زنان آمریکا
تیم بدمینتون زنان آمریکا

وزارت خارجه آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد که تيم بدمينتون زنان آمريکا در تورنمنت جشنواره فجر در تهران شرکت می‌کند و این تیم ۱۲ نفره از سوم تا نهم فوريه در ايران خواهد بود.


از زمان به قدرت رسیدن باراک اوباما، در تاريخ ۲۰ ژانويه، اين نخستين سفر ورزشکاران آمريکايی به ايران به شمار می‌رود.


وزارت خارجه آمریکا این اقدام را به عنوان بخشی از برنامه گسترده رئیس جمهوری باراک اوباما برای تماس با مردم ایران از طریق مبادلات علمی و فرهنگی عنوان کرده است.


يکی از مقام‌های آمريکايی که خواسته است هويتش فاش نشود به خبرگزاری رويترز گفت که ورزشکاران آمريکايی در این مسابقات با لباس‌های ورزشی هميشگی خود بازی خواهند کرد و فقط زنان حق تماشای اين بازی‌ها را دارند.


بنابر بیانیه وزارت خارجه آمریکا، تیم ۱۲ نفری بدمینتون آمریکا شامل هشت بازیکن زن و چهار مربی و سرپرست می‌شود. این تیم از روز سه‌شنبه، سوم، تا دوشنبه، نهم فوریه، در مسابقه‌های بین‌المللی بدمینتون فجر ایران شرکت خواهند کرد. این رقابت‌ها از روز جمعه آغاز می‌شود.


در این بیانیه همچنین آمده است که تیم آمریکا از سوی فدراسیون بدمینتون ایران به این مسابقات دعوت شده است و آنان امیدوارند، با گسترش این مبادلات، تیم ایران نیز در ماه ژوییه به آمریکادعوت شود.


سفر تیم بدمینتون زنان آمریکا با هزینه وزارت خارجه ایالات متحده انجام می‌گیرد.

از سال ۲۰۰۶ تاکنون ۲۰ کشتی‌گير و مربی آمريکايی به ايران سفر کرده‌اند و ۷۵ ايرانی نيز، از جمله ورزشکارانی در رشته‌های بسکتبال، تنيس و واترپولو، به ايالات متحده سفر کرده‌اند.


دولت آمريکا از سال ۲۰۰۶ و در زمان جرج بوش، رئيس جمهوری سابق آمريکا، نيز تلاش کرد برنامه‌های تبادل ورزشکاران، هنرمندان و متخصصان میان دو کشور را افزايش دهد.


از سال ۲۰۰۶ تاکنون ۲۰ کشتی‌گير و مربی آمريکايی به ايران سفر کرده‌اند و ۷۵ ايرانی نيز، از جمله ورزشکارانی در رشته‌های بسکتبال، تنيس و واترپولو، به ايالات متحده سفر کرده‌اند.


از ۱۳ آبان ۱۳۵۸، به دنبال بحران گروگانگيری در سفارت آمريکا در تهران توسط دانشجويان موسوم به پيرو خط امام، دو کشور با يکديگر روابط ديپلماتيک ندارند.


در جريان اشغال سفارت آمريکا در ايران ۵۲ ديپلمات و کارمند آمريکايی به مدت ۴۴۴ روز به گروگان گرفته شدند.


اکنون دو کشور از طريق سفارت سوئيس در تهران و سفارت پاکستان در واشينگتن به تبادل پيام با يکديگر می‌پردازند.


پیش از این مقام‌های دولت جرج بوش اعلام کرده بودند که ایالات متحده تصمیم دارد طرح گشايش دفتر حافظ منافع آمريکا در تهران را بررسی کند ولی آنها یادآور شده بودند که اجرای این طرح به دولت باراک اوباما خواهد رسيد.


باراک اوباما در طول مبارزات انتخاباتی خود از ايده گفت‌وگوی مستقيم و بدون پيش‌شرط با ايران سخن گفته بود.

XS
SM
MD
LG