لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

جمعیت وفاق انتخابات میاندوره ای پارلمان بحرین را تحریم کرد


تظاهرات معترضان در بحرین در اسفندماه سال گذشته
تظاهرات معترضان در بحرین در اسفندماه سال گذشته

جمعيت وفاق بحرين بزرگترين گروه شيعه اين کشور، اعلام کرد انتخابات ميان دوره ای پارلمان را تحريم خواهد کرد.

اين انتخابات دوم مهرماه آينده به منظور انتخاب نماينده برای هجده کرسی خالی پارلمان برگزار می شود.

اسفندماه گذشته، نمايندگان وابسته به گروه وفاق، در اعتراض به سرکوب معترضان توسط نيروهای امنيتی بحرين، از عضويت خود در پارلمان استعفا دادند.

شيعيان بحرينی با خواست برقراری نظام پادشاهی مشروطه، دست به اعتراض خيابانی زده بودند. اين اعتراض ها توسط نيروهای امنيتی بحرين سرکوب شد. مقام های بحرينی جمهوری اسلامی ايران را متهم به دخالت در مسائل داخلی کشورشان و تحريک شيعيان می کنند.

حکومت بحرین نيروهای نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس را برای آرام کردن اوضاع فرا خواندند. نيروهايی نظامی از عربستان سعودی، امارات عربی متحد و کويت، به بحرين شتافتند.

اکثر مردم بحرین را شیعیان تشکیل می دهند ولی خاندان حاکم در این کشور سنی مذهب است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، «خليل المرزوق از رهبران جمعيت وفاق اعلام کرد که اين گروه انتخابات را تحريم می کند. او تاکيد کرد که الوقاف ديگر به نقش پارلمان در بحرين ايمان ندارد و اين پارلمان مشروعيت خود را از دست داده است.»

جمعیت وفاق پيشتر از جلسات گفت و گوی ملی که شاه اين کشور به منظور پايان دادن به تنش ها دستور برگزاری آن را داده بود، کنار کشيده بود.

شيعيان بحرينی می گويند که تبعيض در اين کشور رنج می برند. آن ها مدعی هستند که به شکلی برنامه ريزی شده از دستيابی به سمت های دولتی محروم می شوند. شيعيان اعطای تابيعت به مسلمانان سنی مذهب و استخدام آن ها در نيروهای امنيتی را به عنوان دليلی بر تبعيض آميز بودن نظام حاکم بر بحرين عنوان می کنند.

پس از سرکوب اعتراض های خيابانی، شمار زيادی از شيعيان بازداشت شده اند. برخی از شخصيت های اپوزيسيون نيز به اتهام ارتباط با بيگانگان به حبس ابد محکوم شده اند. دو نفر نيز با اتهام کشتن نيروهای پليس در جريان تظاهرات، با خطر اداعدام موجه هستند.

هفته گذشته ۱۳۷ نفر از بازداشت شدگان اعتراض های بحرين از زندان آزاد شدند. دو نفر از آزاد شدگان، از نمايندگان گروه الوفاق در پارلمان هستند.

XS
SM
MD
LG