لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

بسکتبال ايران قهرمان آسيا شد


بسکتبال ايران با پیروزی بر چین قهرمان آسيا شد
بسکتبال ايران با پیروزی بر چین قهرمان آسيا شد
تيم ملی بسکتبال ايران با پيروزی ۷۰ بر ۵۲ بر تيم ملی چين مقام قهرمانی خود در رقابت های قهرمانی بسکتبال آسيا را حفظ کرد و به رقابت های جام جهانی ۲۰۱۰ در ترکيه،راه یافت.

رقابت های قهرمانی آسيا در تيان جين چين انجام شد و ايران در مسابقه با تيم خوش سابقه ميزبان، سراسر برتر بود. دو سال پيش که ايران به مقام قهرمانی آسيا رسيد، تيم بسکتبال چين به دليل راهيابی خود به خود به المپيک به دليل ميزبانی، با تيم اصلی خود شرکت نداشت. اما اين بار تنها ليائو مينگ بازيکن ليگ آن بی ای آمريکا به دليل جراحی روی پايش غايب بود و چين با تيم اصلی اش در خانه نبرد می کرد.

علاوه بر ايران تيم های ملی چين و اردن نيز به ترتيب با کسب عنوانهای دوم و سوم به رقابت های جام جهانی ۲۰۱۰ بسکتبال راه يافتند. ايران در مسابقه نيمه پايانی ۷۷ بر ۷۵ اردن را شکست داده بود. لبنان با شکست ۸۰ بر ۶۶ از اردن چهارم شد و از صعود بازماند.

در جريان رقابت های قهرمانی بسکتبال آسيا ايران در تالار المپيک شهر تيان جين به نه پيروزی پياپی دست يافت. تيم ايران در پيکارهای پيشين تيم های چين تايپه، ازبکستان، کويت، ژاپن، فيليپين، کره جنوبی، قطر و اردن را شکست داده بود.

در رقابت سرنوشت ساز قهرمانی، بازيکنان ايرانی با وجود تشويق بی وقفه تماشاگران چينی از تيم خود، با ريباندهای عالی حامد حدادی، بازيکن تيم ممفيس ان بی ای، درخشش مهدی کامرانی در گارد راس و امتيازگيری موفق صمد نيکخواه بهرامی و همچنين درخشش مردانی چون حامد آفاق، بازيکنان بلند قامت چينی را از پای درآوردند.

در جريان چهار کوارتر بازی چينی ها تنها در زمان سوم از نظر امتياز با ايران برابر کردند (۱۴ بر ۱۴)، که آن هم بيشتر به دليل استراحت دادن به مهره های کليدی بود. در سه زمان اول، دوم و چهارم تيم ايران امتيازهای بيشتری نسبت به ميزبان جمع آوری کرد وبر چين برتری محسوس داشت. تماشاگران چينی در اواخر وقت چهارم شروع به ترک تالار کردند.

سخت ترين مسابقه ايران در راه تکرار مقام قهرمانی در برابر تيم ملی اردن بود. به گزارش سايت فدراسيون بين المللی بسکتبال در آسيا (فيبا آسيا) ايران با پيروزی بر اردن ، به سومين پيروزی بر اين تيم دست يافت. در چهار بار رويارويی اين دو تيم، ايران تنها يک شکست از اردن داشته است.

به گزارش سايت آسيايی فيبا در مسابقه نيمه پايانی قهرمانی بسکتبال آسيا، تيم مدافع عنوان قهرمانی ايران با اعتماد به نفس بيشتر موقعيت فشار بر اردن را حفظ کرد و اين تيم با روحيه آسيای غربی را نيز به شکست خوردگان پيشين خود افزود.
ايران با اين پيروزی جواز حضور در جام جهانی را پيدا کرد.

تيم ملی بسکتبال ايران شامل مهدی کامرانی، جواد داوری، آرن داودی، امير امينی، حامد آفاق، صمد نيکخواه بهرامی، محمدرضا اکبری، اوشين ساهاکيان، پويا تاجيک، حامد حدادی، علی دورقی و حامد سهراب نژاد بود.
XS
SM
MD
LG