لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

«اپل» و انتشار ۵۹ ترانه از گروه «بيتلز»


کمپانی اپل ريکوردز صبح روز سه‌شنبه، ۲۶ آذرماه، ۵۹ ترانه از گروه بيتلز را منتشر کرد. اما به گزارش وبسايت ‌تلگراف ساعاتی بعد از انتشار، اين ترانه‌ها ديگر روی وبسايت آی‌تيونز قابل دسترسی نبودند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:16 0:00
لینک مستقیم
ترانه‌های منتشر شده که همگی در سال ۱۹۶۳ ضبط شده‌اند، تا کنون به شکل غيرقانونی بارها دست به دست گشته‌اند، اما هيچ‌گاه به شکل رسمی توسط هيچ کمپانی‌ای منتشر نشده‌ بودند.
آنطور که منابع آگاه به خبرگزاری سی‌ان‌ان گفته‌اند علت اصلی انتشار اين ترانه‌ها جلوگيری از انقضای حق مولف يا همان کپی رايت آنهاست. بر اساس قانون فعلی حق مولف در اروپا آثار هنری‌ای که به شکل رسمی منتشر شده‌اند تا ۷۰ سال ‌می‌توانند در انحصار قانونی يک شرکت بمانند و اين در حاليست که آثاری که به شکل قانونی منتشر نشده‌اند تنها تا ۵۰ سال تحت حمايت قانون حق مولف‌اند.

اين بدين معناست که اگر اين ترانه‌ها که در سال ۱۹۶۳ ضبط شده‌اند، در ماه جاری ميلادی منتشر نمی‌شدند، از مالکيت اپل ريکوردز در آمده و آنگاه هر کس می‌توانست نسخه غيرقانونی‌اش را منتشر کند. اما حال با انتشار اين ترانه‌ها، اين کمپانی می‌تواند تا سال ۲۰۳۳ حق پخش آن‌ها را در انحصار بگيرد.
بسياری از خبرنگاران حوزه موسيقی و علاقه‌مندان به ترانه‌های گروه بيتلز از اين اقدام اپل در انتشار چند ساعته ترانه‌ها که به نوعی به فرار از قانون حق مولف تعبير شده، خشمگين هستند. نيل مک‌کورميک، خبرنگار روزنامه تلگراف اين اقدام اپل را «انتشار قلابی» خوانده است.

در ليستی که از اين ۵۹ ترانه منتشر شده، نام ترانه‌های محبوبی چون
She loves you, from me to you, love me do ديده می‌شود. همچنين نام تعدادی از ترانه‌های آلبوم «زنده در بی‌بی‌سی» نيز در اين ليست وجود دارد. ترانه‌های گروه محبوب بيتلز سرانجام پس از دهه‌ها درگيری بين کمپانی اپل و وکلای اين گروه سرانجام در سال ۲۰۱۰ در بازار آی‌تيونز منتشر شدند.
XS
SM
MD
LG