لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

اتحادیه اروپا خشونت‌های پس از انتخابات بلاروس را محکوم کرد


یکی از نامزدهای انتخاباتی مخالف دولت در جریان اعتراض‌های خیابانی
یکی از نامزدهای انتخاباتی مخالف دولت در جریان اعتراض‌های خیابانی
به دنبال سرکوب شدید معترضین به نتایج انتخابات بلاروس در روز یکشنبه از سوی پلیس این کشور و دستگیری صدها تن از مخالفین، اتحادیه اروپا، آلمان و لهستان ضمن انتقاد از عملکرد پلیس بلاروس، خواستار آزادی معترضین به نتیجه انتخابات شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، روز یکشنبه و پس از اعلام اولیه نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات که خبر از پیروزی دوباره الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور فعلی بلاروس می‌داد، هزاران نفر از معترضین به نتایج انتخابات در مینسک، پایتخت بلاروس به خیابان‌ها ریختند که با حمله پلیس ضد شورش به معترضین ضرب و شتم آنان، این اعتراض خیابانی به شدت سرکوب شد و دستکم هفت نامزد ریاست جمهوری و صدها معترض دیگر از سوی پلیس بازداشت شدند.

سرکوب معترضین به نتایج انتخابات بلاروس از سوی پلیس این کشور:
سرکوب شدید معترضین به نتایج انتخابات بلاروس
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:48 0:00
لینک مستقیم


روز یکشنبه و ساعاتی پس از برگزاری انتخابات، کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد که آقای لوکاشنکو نزدیک به ۸۰ درصد آراء را به خود اختصاص داده است که اعلام این خبر موجب اعتراض گسترده مردم شد و معترضین که پیش از این از امکان دستکاری نتایج انتخابات از سوی حامیان آقای لوکاشنکو سخن به میان آورده بودند، سلامت انتخابات را زیر سوال بردند.

علیرغم این اعتراض‌ها روز دوشنبه، الکساندر لوکاشنکو که از ۱۶ سال پیش، سمت ریاست جمهوری کشور ۱۰ میلیون نفری بلاروس را بر عهده دارد، برای بار چهارم به طور رسمی به عنوان رئیس جمهور بلاروس معرفی شد.

الکساندر لوکاشنکو روز یکشنبه و پیش از بسته شدن پایگاه‌های انتخاباتی، ضمن ابراز اطمینان از پیروزی خود در این انتخابات، هشدار داده بود که در صورت برگزاری گردهمایی اعتراضی خیابانی، به شدت با این اقدام برخورد خواهد کرد و این در حالی است که مخالفین آقای لوکاشنکو پیش از آن، با پیشبینی امکان تقلب در انتخابات، اعلام کرده بودند که پس از پایان یافتن انتخابات در ساعت ۸ شب به وقت محلی، در میدان مرکزی شهر گرد هم خواهند آمد.

با اینحال روز یکشنبه هزاران نفر از معترضین به نتایج انتخابات در میدان مرکزی بلاروس حضور یافتند که این تجمع از سوی نیروهای پلیس به شدت سرکوب شد.

به دنبال سرکوب شدید مخالفان دولت بلاروس از سوی پلیس، آلمان روز دوشنبه، سلامت انتخابات بلاروس را مورد تردید قرار داد و نسبت به سرکوب معترضین در این کشور ابراز نگرانی کرد.

اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه گفت: «آلمان بسیار نگران است... بسیاری از شواهد نشان می‌دهند که این (انتخابات) استانداردهای بین‌المللی یک انتخابات آزاد و عادلانه را دارا نبوده است.»

کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه نسبت به خشونت نیروهای پلیس بلاروس انتقاد کرد و خواستار آزادی «فوری» تمامی بازداشت شدگان شد.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر خانم اشتون منتشر شده،‌ آمده است: «کاترین اشتون اعمال خشونت (پلیس) پس از انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته بلاروس و به ویژه ضرب و شتم و بازداشت تعدادی از رهبران مخالف، از جمله تعدادی از نامزدهای ریاست جمهوری را محکوم می‌کند... وی از مقامات می‌خواهد تا بازداشت شدگان را فورا آزاد کنند»

علاوه بر این، وزیر امور خارجه لهستان نیز روز دوشنبه ضمن محکوم کردن اعمال خشونت‌آمیز پلیس بلاروس، خواستار آزادی بازداشت شدگان و پایان گرفتن خشونت‌ها شد.

آلمان، لهستان و اتحادیه اروپا در حالی دولت بلاروس را به اعمال خشونت علیه مخالفان محکوم کرده‌اند که ولادیمیر مدودیف، رئیس جمهور روسیه، کشوری که به نوشته رویترز دولت لوکاشنکو برپا ماندن اقتصاد بلاروس را مدیون دریافت یارانه‌های انرژی از این کشور است، روز دوشنبه با اعلام اینکه انتخابات ریاست جمهور بلاروس و آن‌چه که در آن کشور اتفاق می‌افتد،« مسائل داخلی» آن کشور است، از اظهار نظر در مورد عملکرد پلیس بلاروس در برخورد با معترضین خودداری کرد.

در حال حاضر مخالفین در انتظار نظر نهایی تیم کوچکی از ناظرین انتخاباتی «سازمان امنیت و همکاری در اروپا» هستند که در زمانی برگزاری انتخابات در بلاروس، این انتخابات را از نزدیک تحت نظر داشتند و قرار بر این است که بعد از ظهر دوشنبه نظر خود را در مورد سلامت انتخابات اعلام کنند.

یکی از ناظران لهستانی این تیم روز دوشنبه به رویترز گفته است که به نظر نمی‌رسد که تیم ناظران، سلامت این انتخابات را تأیید کند و افزوده است کشوری که تظاهراتش به خشونت کشیده می‌شود «نمی‌تواند به استانداردهای دموکراتیک» نزدیک باشد.

این در حالی است که یک گروه ناظر انتخاباتی دیگر متعلق به سازمان «کشورهای مستقل مشترک‌المنافع» که تحت رهبری روسیه اداره می‌شود، سلامت این انتخابات را تأیید کرده و رئیس این سازمان اعلام کرده است که عملکرد پلیس «صحیح و قانونی» بوده است.
XS
SM
MD
LG