لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

کلود بری، کارگردان فرانسوی، درگذشت


کلود بری، فيلمساز، تهيه کننده، بازيگر و فيلمنامه نويس معروف فرانسوی. (عکس: Afp)
کلود بری، فيلمساز، تهيه کننده، بازيگر و فيلمنامه نويس معروف فرانسوی. (عکس: Afp)

کلود بری، فيلمساز، تهيه کننده، بازيگر و فيلمنامه‌نويس معروف فرانسوی و خالق آثار بزرگی چون «ژان دوفلورت» و «مانون چشمه» دوشنبه صبح در اثر سکته مغزی در ۷۴ سالگی در پاريس درگذشت.


کلود بری نزديک به ۵۰ سال در سينما فعاليت کرد. او از سال ۱۹۵۳ تاکنون در ۲۷ فيلم ايفای نقش کرد، ۲۳ فيلم ساخت، ۳۸ فيلم تهيه کرد و سه فيلمنامه نوشت.


او در سال ۱۹۳۴ در پاريس به دنيا آمد. ابتدا در عرصه تئاتر به عنوان بازيگر حضور داشت و با کارگردانان معروفی در تئاتر فرانسه چون ژاک پير و ژاک رويسو کار کرد. در همين زمينه نيز جايزه «تولد يک ستاره» را در بخش بازيگری تئاتر به دست آورد.


بری که شيفته بازيگری بود بعدها در نقش های کوتاهی ظاهر شد، از جمله در «قاتلين در کوپه خواب» (۱۹۶۵) ساخته کوستا گاوراس يونانی و «کن‌کن فرانسوی» (۱۹۵۵) ساخته ژان رنوار، اما از اين نقش‌های کوتاه راضی نبود و ميگفت: «۲۹ سال دارم، نقش‌های کوتاه، نقش های کوتاه... ديگر نمي‌توانم. پدرم مي‌گفت آدم بهتر است ولگرد خيابان باشد تا بازيگر بيکار.» به همين خاطر به شکل جدی به فيلمسازی روی آورد.


بری نخستين فيلم کوتاهش «جوجه» را در سال ۱۹۶۳ ساخت و در همان گام نخست هم جايزه جشنواره ونيز را به دست آورد و هم سه سال بعد در ۱۹۶۶جايزه اسکار بهترين فيلم کوتاه را دريافت کرد.


صاحب‌نظران کلود بری را پدرخوانده سينمای فرانسه می‌دانند. او هم در عرصه سينمای مؤلف و هم در عرصه سينمای عامه‌پسند موفق بود.


بری در طول زندگی هنری خود فيلم‌های سينماگران بزرگی چون رومن پولانسکی، برتران بليه، پاتريس شرو، کلود سوته، ژان ژاک آنو، ميلوش فورمن، پدرو آلمادوبار و بسياری ديگر را تهيه کرد.


آخرين فيلمی که او تهيه کرد با عنوان «به خانه استيکس‌ها خوش آمديد» ساخته دنی بون بود که سال گذشته به روی پرده سينماهای فرانسه رفت و به دومين فيلم پربيننده تاريخ سينمای فرانسه تبديل شد.


بری همچنين دو سال پيش تهیه کنندگی فيلم «راز دانه» يا «کوسکوس» ساخته عبدالطيف کچيچ تونسی‌الاصل را بر عهده داشت که برنده جايزه سزار فرانسه شد.


«بوسه ها» (۱۹۶۴)، «سينمای پدر» (۱۹۷۰)، «دوستتان دارم» (۱۹۸۰)، «ژرمينال» (۱۹۹۳) و «زن خدمتکار» (۲۰۰۱) از جمله ديگر فيلمهايی هستند که کلود بری کارگردانی کرده است.


بری که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ مسئوليت سينماتک فرانسه را به عهده داشت به هنگام مرگ در حال ساختن فيلمی کمدی به نام «گنج» بود.


نيکولا سرکوزی، رئيس جمهور فرانسه، در پيامی به مناسبت درگذشت کلود بری نوشت: «شخصيت افسانه‌ای سينمای فرانسه ما را ترک گفت. او سفير هنر هفتم فرانسه در جهان بود.»


XS
SM
MD
LG