لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

سرنوشت ستار بهشتی در هاله ای از ابهام


سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه ای خواستار تحقيق و بررسی درباره مرگ ستار بهشتی شد.
سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه ای خواستار تحقيق و بررسی درباره مرگ ستار بهشتی شد.
ابهام و تناقض، اين‌ها تنها کلماتی هستند که می‌توانند سرنوشت فردی را که ستار بهشتی ناميده شده توصيف کند.

ستار بهشتی کيست؟ ٱيا وبلاگ نويسی بوده که در حين بازجويی کشته شده؟ يا کارگر بازداشت شده‌ای بوده که در اعتصاب غذا به سر می‌برد؟ اگر کشته شده جسدش کجاست و چرا هيچ کس،‌هيچ کس پاسخگو نيست؟ نه کسانی که مرگش را اعلام کردند و نه پليسی که مسئول مرگش معرفی شده است؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:08:25 0:00
لینک مستقیم


می گويند ناراضی بوده، می گويند وبلاگ می نوشته، می گويند نامش ستار بهشتی بوده،‌ می‌گويند بازداشت شده و در بازجويی جان سپرده، می‌گويند بدنش در ۴۸ ساعت گذشته به خاک سپرده شده،‌ و تمامی اين گفته ها در هاله ای از ابهام و تناقض است.

ماجرا از ۱۱ آبان ماه آغاز شد، زمانی که وب سايت کلمه نوشت که فردی که «ستار بهشتی فعال مدنی» معرفی شده بود،‌ به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکه های اجتماعی فيس بوک توسط پليس فتا بازداشت شد. وب سايت کلمه از ضرب و شتم شديد ستار بهشتی خبر داده بود.

هفت روز بی خبری فاصله‌ای بود ميان خبرهای غيررسمی و اولين اعلام خبرمرگ ستار بهشتی توسط کسانی که خود را اعضای خانواده اش می‌ناميدند. مسيح علی نژآد، خبرنگار آزاد در مورد اولين تماس تلفنی‌اش با خانواده ستار بهشتی می گويد: «من هم مثل ساير همکارانم وقتی خبر را از طريق بچه هايی که در داخل هستند شنيدم ، اولش واقعا به من شوک وارد شد.
با خانواده شان تماس گرفتم و صدای خواهر و مادر و عموی ايشان که در منزل بودند خودش گويای حادثه بود. »

زنی که خود را سحر بهشتی، خواهر ستار معرفی می‌کند در گفت و گو با مسيح علی نژآد،‌ در مورد بازداشت ستار بهشتی می‌گويد:« روز سه شنبه آمدند و او را کت بسته ساعت ۱۲ ظهر ورداشتند و بردند. بدون هيچ مدرکی، نه بگوييد هيچ مدرکی در دست داشتند که بيايند در خانه مان، هيچی.

دست هايش را هم از پشت بستند . حتی نگذاشتند شلوارش را بکشد بالا.

فقط ديروز شوهرم صبح برای پيگيری رفته بود. به او گفته بودند آقای ستار بهشتی مشکلی يا ناراحتی داشته است؟ شوهرم گفته بوده که نه هيچ مريضی نداشته است. واقعا برادر من هيچ مريضی نداشت. نه سيگاری می کشيد و فقط اضطراب داشت. به شوهرم گفته اند که برويد مادرش و خواهرش را آماده کنيد. قبر بخريد. فردا با ما هماهنگ کنيد بياييد از کهريزک ببريدش.»

فردی که در گفت‌و‌گو با وب سايت سحام نيوز خود را گوهر عشقی،‌ مادر ستار بهشتی،‌ معرفی کرده،‌ به مسيح علی نژاد گفت که فرزندش را در راه خدا داده است.

صبح چهارشنبه، اما، آغاز ديگری برای پيگيری خبرهای مربوط به ستار بهشتی بود. در حالی که کسانی که تحت نام خانواده او با رسانه ها گفت‌و‌گو می کردند اعلام کرده بودند تنها به دامادشان اجازه داده شده تا در مراسم تغسيل و دفن حضور داشته باشد، ‌تمامی تلفن‌های تماس اين خانواده از دسترس خارج شد. تنها در مواردی معدود پاسخ‌هايی کاملا متناقض با خبر اوليه مرگ داده شد:« شلوغش نکنيد،‌ ستار در اعتصاب غذاست. »

همين پاسخ کوتاه کافی بود تا ابهام و تناقض را در ادامه چهارشنبه رقم زند. در شرايطی که ازظهر روز چهارشنبه ديگر هيچ‌گاه به تلفن تماس خانواده پاسخ داده نشد، خبرهايی در مورد واکنش غير رسمی نمايندگان مجلس منتشر شد. وب سايت بازتاب خبر داد که:« برخی نمايندگان مجس درصدند با فرا خواندن مسئولان نيروی انتظامی به مجلس موضوع مرگ ستار بهشتی را در حين بازجويی پيگيری کنند.»

پاسخگو نبودن پليس فتا

پاسخگو نبودن مسئولان پليس فتا به ابهامات دامن می‌زد تا اين که نزديکی های نيمه شب چهارشنبه تصويری از آگهی ترحيم ستار بهشتی که بر روی در خانه ای با پلاک شهرداری رباط کريم نصب شده بود، بر روی شبکه فيس بوک منتشر شد. اين تصوير بلافاصله جايگزين تصاوير قبلی ستار بهشتی شد اما فردی که برای اولين بار اين تصوير را منتشر کرده بود، ‌بعد از ساعتی عکس را ازصفحه فيس بوک خود حذف کرد.

صبح پنج شنبه در حالی که برخی سايت های خبری اعلام کردند که از سرنوشت ستار بهشتی هيچ خبری در دست نيست، ‌وب سايت کلمه تصويری را ازآنچه «شکايت ستار بهشتی از بازجويان» ناميده شده منتشر کرد. درتصوير اين شکواييه تصريح شده که هر اتفاقی برای او بيفتد، پليس فتا مقصر است.

اين سند در حالی تاريخ نوشته شدن نامه را ۱۱ آبان ماه نشان می دهد که صبح پنج شنبه خبرگزاری هرانا در گزارشی نوشت که ستار بهشتی در روز ۱۳ آبان ماه ـ ‌دو روز پس از نوشتن اين شکواييه ـ درگذشته است.

گزارشگر خبرگزاری هرانا براساس گفت‌و‌گو با يکی از مسئولين روابط عمومی بهشت‌زهرای تهران ـ ‌که نامش ذکر نشده ـ اعلام کرد روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه فردی به نام ستار بهشتی فرزند سردار در گورستان رباط کريم دفن شده است. اين در حالی است که منابع ديگر خبری به نقل از روابط عمومی بهشت زهرا تاريخ شست‌و شو و دفن ستار بهشتی را پنج شنبه ۱۸ آبان ماه اعلام کرده اند.

با اين حال هيچ يک از جزئيات تا به حال به تاييد راديو فردا نرسيده است.

در آخرين واکنش‌های داخلی،‌ خبرگزاری ايلنا نوشته است:«در پی سوءاستفاده برخی رسانه‌های خارجی در خصوص درگذشت ستار بهشتی هنگام بازجويی، منصور حقيقت پور، عضو کميسيون امنيت ملی مجلس اعلام کرد که در صورت "ضرورت"، اين پرونده را در کميسيون امنيت ملی بررسی خواهند کرد.»

اما واکنش ها در شامگاه چهارشنبه و بامداد پنج شنبه از مرزهای ايران فراتر رفت،‌ آليستر برت، ‌معاون وزير خارجه بريتانيا در امور خاورميانه و آفريقای شمالی، روز چهارشنبه در واکنش به گزارشهای حاکی از مرگ ستار بهشتی در زندان، ‌خواستار اعلام وضعيت دقيق او از سوی مسئولان جمهوری اسلامی شد.

صبح پنج شنبه نيز سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه ای خواستار تحقيق و بررسی درباره مرگ ستار بهشتی شد. در بيانيه اين سازمان آمده است که :« تاکنون برای کشته شدن زندانيان عقيدتی در زندان و از اين ميان روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی، هيچ‌گاه پرونده‌ای قضايی برای تحقيق و بررسی گشوده نشده است و هيچ کدام از مسئولان اين جنايات مجازات نشده‌اند.»

اينک، بيش از ۲۴ ساعت است که به هيچ يک از شماره‌های تماس در پيوند با مساله ستار بهشتی پاسخی داده نمی‌شود. همه مقامات مسئول در پليس فتا،‌ سازمان زندان ها يا مسئولان قضايی سکوت کرده اند . هنوز هيچ مقام رسمی‌ای مشخص نکرده که ستار بهشتی کيست؟ آيا او که ستار بهشتی،‌ وبلاگ نويس اهل رباط کريم،‌ کارگر ساده معرفی شده ،‌ زندانی است؟ در بيمارستان بستری است؟ يا در گوری بی سنگ در گورستان رباط کريم به خواب ابدی رفته است؟ ابهام و تناقض، تنها عنوان اين پرونده است.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG