لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

حمله انتحاری در پاکستان دستکم ۳۰ کشته برجای گذاشت


نیروهای امنیتی پاکستان. عکس تزئینی است.
نیروهای امنیتی پاکستان. عکس تزئینی است.
دستکم ۳۰ نفر در انفجاری انتحاری به يک پاسگاه بازرسی ارتش، در نزديکی دره سوات در شمال غرب پاکستان کشته شده و دهها نفر ديگر زخمی شدند.

الطاف حسين يکی از مقامات ارشد دولت پاکستان در منطقه، به خبرگزاری سی ان ان گفت «دست کم ۴۵ نفر زخمی شدند و بمب در منطقه شنگلا در دره سوات منفجر شده است.»

مقامات پاکستانی افزودند هدف حمله انتحاری يک خودروی نظامی بوده است.

روز شنبه نيز افراد مسلح به مقر فرماندهی ارتش در راولپندی حمله کردند. ارتش پاکستان اعلام کرد که بر اثر اين درگيری ۱۱ نظامی، سه غير نظامی و ۹ نفر از افراد مسلح کشته شدند.

تاکنون فرد یا گروهی این مسئولیت را برعهده نگرفته است ولی مقامات پاکستانی گروه القاعده و شبه نظامیان طالبان را مسئول حملات انتحاری در این کشور می دانند.

شبه‌نظاميان طالبان در اوايل سال جاری ميلادی تا ۱۰۰ کيلومتری اسلام‌آباد پيشروی کردند که اين پيشروی در چند نوبت توسط نيروهای دولتی دفع شد.

هراس از به دست افتادن زرادخانه هسته‌ای پاکستان به دست نيروهای طالبان و القاعده و نيز نقل و انتقالات طالبان به داخل خاک افغانستان، از جمله نگرانی‌های ايالات متحده و کشورهای غربی است.

با اين حال هيلاری کلينتون وزير خارجه ايالات متحده به همراه همتای بريتانيايی خود، ديويد ميليبند در واکنش به حمله به ستاد فرماندهی ارتش پاکستان ابراز اطمينان کردند که دولت پاکستان قادر است از زرداخانه هسته‌ای خود محافظت کند.

در ماه اوت امسال بيت‌الله محسود، يک رهبر برجسته طالبان در حمله هواپيمای بدون سرنشين آمريکا در وزيرستان جنوبی پاکستان کشته شد. پس از مرگ بيت‌ الله محسود، تحرکات شبه‌نظاميان برای مدتی کاهش يافته بود.
XS
SM
MD
LG