لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

هفتاد سال از تولد «اژدها» گذشت


بروس لی
بروس لی

اهميت بروس لی و آن چه او را جاودانه کرد شايد نه تنها درخشش او در فيلم‌های سينمايی و حتی استادی در هنرهای رزمی باشد، بلکه طرز فکر و روش بی‌سابقه او در تعليم فنون رزمی، به خصوص به افراد غير چينی، و درهم شکستن سنت های ديرينه ورزش‌های باستانی چين می‌تواند به عنوان بارزترين تفاوت بروس لی با استادان پيش از او مطرح شود. چهره‌های مشهوری چون استيو مک کويين، جيمز کوبورن و چاک نوريس از شاگردان او بودند.

با معروفيت بروس لی درهاليوود آوازه او در سراسر جهان پيچيد و تماشای فيلم‌هايش باعث رويش قارچ‌مانند کلاس‌های فنون رزمی شد. از جمله در ايران تب بروس لی همه‌گير شده بود و بسياری از نوجوانان ايرانی از او تقليد و پوسترهای او را به ديوارهای اتاقشان آويزان می کردند. يکی از بارزترين نمونه‌ای اين تب فراگير را می توان در فيلم «صمد در راه اژدها» اثر پرويز صياد ديد.

بروس لی در ۲۷ نوامبر سال ۱۹۴۰در سانفرانسيسکو به دنيا آمد، در هنگ کنگ بزرگ شد و تا رسيدن به سن ۱۸ سالگی نزد دو استاد چينی هنرهای رزمی را آموخت. سپس او به آمريکا بازگشت و تحصيلات عالی خود را در آنجا گذراند.

بروس لی در آمريکا سه مدرسه هنرهای رزمی تاسيس کرد. در سال‌های تعليم ورزش رزمی، او نه تنها سنت انحصار اين فنون به چينی ها را شکست بلکه خود روش تازه‌ای درنبرد بدون اسلحه ابداع کرد که بر اصل انعطاف در برابر مهاجم بنا شده بود.

او درمصاحبه‌ای تلويزيونی «اصل انعطاف در برابر حريف» را به شکل‌پذيری آب تشبيه می کند و می‌گويد: « ذهنت را خالی کن، بی‌شکل باش، بی‌قالب مانند آب. اگر آب را درفنجانی بريزی فنجان می‌شود. اگر آب را دربطری بريزی بطری می‌شود. آب می تواند جاری شود يا فرو بپاشد. آب باش، دوست من.»

در سال‌های زندگی در آمريکا بروس لی سعی داشت که در فيلم‌های هاليوودی نقشی به دست آورد، اما پس از چند سال تلاش بی‌فايده و بازی درنقش‌های کوچک به هنگ کنگ بازگشت تا درفيلم‌های محصول آنجا نقش بيافريند. او با نزديکی هرچه بيشتر به واقعيت و با عرضه صحنه‌های تازه و هيجان‌انگيز جنگ تن به تن با دست خالی باعث شد دو فيلم اولش يعنی «رئيس بزرگ» و «مشت خشم» يکی بعد از ديگری رکوردهای پيشين فروش را درهنگ کنگ بشکند.

اکنون توجه توليدکنندگان فيلم در هاليوود به سوی بروس لی جلب شده بود و پروژه‌های جديد فيلم‌های رزمی به سرعت درحال شکل‌گيری بود. در سال ۷۳ ميلادی، زمان تهيه فيلم «اژدها وارد می شود»، بروس لی تحت فشار روحی و جسمی زيادی قرار داشت. او در روز ۲۰ ژوئیه در اغمای کامل به بيمارستان منتقل شد و تلاش‌های خدمه بيمارستان برای نجات او نتيجه‌ای نداشت. بروس لی که به نام «اژدهای کوچک» نيز معروف بود، درسن ۳۲ سالگی درگذشت.

XS
SM
MD
LG