لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

بوش : روسیه دلیلی برای هراس ندارد


بوش:هدف این سیستم دفاعی روسیه نیست بلکه برای مقابله با تهدید هایی واقعی است.
بوش:هدف این سیستم دفاعی روسیه نیست بلکه برای مقابله با تهدید هایی واقعی است.

جرج بوش رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه ششم ژوئن در سخنرانی در پراگ پایتخت جمهوری چک اعلام کرد، که جنگ سرد به پایان رسیده و روسیه دلیلی برای هراس از سپر دفاع ضد موشکی آمریکا ندارد.


به گزارش رادیو آزاد اروپا / رادیو آزادی جرج بوش که در کنفرانس دمکراسی و امنیت در پراگ سخنرانی می کرد گفت سپر ضد موشکی آمریکا فقط جنبه تدافعی دارد.


وی افزود هدف این سیستم دفاعی روسیه نیست بلکه برای مقابله با تهدید هایی واقعی است.


آقای بوش گفت هدف این سپر ضد موشکی دفاع از ملت های آزاد در مقابل حملات موشکی کشورهای یاغی است. وی افزود همان طور که من به ولادمیر پوتین گفتم روسیه دشمن ما نیست.


جرج بوش افزود« دشمن جامعه آزاد ما رژیم یاغی یا افراطی هایی می باشند که سعی می کنند دنیای آزاد را شانتاژ کنند تا اهداف ایدیولوژیکی خود را پیش ببرند.»


به گفته آقای بوش جمهوری چک می تواند هم دوست آمریکا باشد و هم دو.ست روسیه ولازم نیست یکی از دو را انتخاب کند.


دشمن جامعه آزاد ما رژیم یاغی یا افراطی هایی می باشند که سعی می کنند دنیای آزاد را شانتاژ کنند تا اهداف ایدیولوژیکی خود را پیش ببرند.»

آقای بوش، که قبل از شرکت در اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان موسوم به گروه هشت-G8 -برای بازدیدی رسمی وارد پراگ، پایتخت جمهوری چک شده است تا مقامات این کشور را راضی به اسقرار بخشی از سپر ضد موشکی در این کشور کند.


آمریکا می خواهد سپر ضد موشکی خود را در کشورهای لهستان و جمهوری چک مسقر کند. این امر با مخالفت شدید روسیه روبرو شده است که این امر را خطری برای خود می داند.


طبق آخرین نظر سنجی ها اکثر مردم کشور جمهوری چک با استقرار این سپر ضد موشکی مخلف هستند.


انتقاد از انحراف مسير اصلاحات دمکراتيک در روسيه


در روسيه، اصلاحات وعده داده شده به شهروندان از مسير خود منحرف شده و آثار مشکل آفرينی در راه توسعه دمکراتيک بروز کرده است
جرج بوش

جرج بوش از دولت روسيه به دليل انحراف از مسير اصلاحات دمکراتيک انتقاد کرد.


آقای بوش گفت:«در روسيه، اصلاحات وعده داده شده به شهروندان از مسير خود منحرف شده و آثار مشکل آفرينی در راه توسعه دمکراتيک بروز کرده است».


به گفته جرج بوش به رغم اختلاف نطر با روسيه و چين ، آمريکا رابطه نزديک با اين دو کشور دارد.


تهدید پوتین


ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، روز دوشنبه چهارم ژوئن، هشدار داد در صورتی که واشينگتن برنامه ايجاد يک سيستم دفاعی موشکی برای اروپا موسوم به طرح سپر ضد موشکی را به اجرا درآورد، مسکو گام های متناسب با آن را اتخاذ خواهد کرد و اهداف جديدی در اروپا برای موشکی های روسی به وجود خواهند آمد.


آقای پوتين گفت: «مسلما اگر بخشی از توان اتمی استراتژيک آمريکا در اروپا مستقر شود و به اعتقاد کارشناسان نظامی تهديدی برای ما به حساب آيد، ما مجبور به اتخاذ گام های متناسب خواهيم بود و البته، اهداف جديدی در اروپا پديد خواهند آمد.»


رييس جمهوری روسيه، اين اظهارات را در يک مصاحبه مطبوعاتی و پيش از سفر به آلمان برای شرکت در اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهانو ديدار با جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده آمريکا و رهبران بريتانيا، آلمان، فرانسه، ايتاليا، ژاپن و کانادا ابراز داشت.


XS
SM
MD
LG