لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

بوش: از مرگ بن لادن خوشحال نشدم


جورج بوش
جورج بوش

جرج دبليو بوش رييس جمهور پيشين ايالات متحده آمريکا می گويد شنيدن خبر مرگ بن لادن رهبر القاعده و مسئول سازمان دهی حمله های يازده سپتامبر او را خوشحال نکرده است.

پيتر شنل، مستند ساز، به سی ان ان گفت جرج بوش در يک رستوران در دالاس نشسته بود که پليس مخفی به او گفت پرزيدنت باراک اوباما می خواهد با او صحبت کند. اندکی بعد او از جريان قتل بن لادن آگاهی يافت.

بوش تاکيد کرد که «خبری نبود که ما را خوشحال و شادمان کند. شايد بشود گفت يک نوع احساس بستن پرونده ای بود،‌همين.»

شنل در مستند خود به نام «جرج بوش: مصاحبه يازده سپتامبر» با رييس جمهور پيشين آمريکا گفت و گو کرده است. اين مستند قرار است به مناسبت دهمين سالگرد حملات يازده سپتامبر از شبکه نشنال جئوگرافيک پخش شود. مصاحبه شامل مسايل گسترده ای درباره واکنش بوش به حملات يازده سپتامبر است. واکنشی که سبب يک سری شکاف های عميق سياسی هم در درون آمريکا و هم در بيرون شد.

شنل می گويد «در اين گفت و گو می توان به روشنی ديد که رويدادهای آن روز در پرزيدنت بوش اثر گذاشته و احساسات او را برانگيخته است.»

بوش به شنل گفت که اولش فکر کرده بودند که يک هواپيمای کوچک به يکی از برج های دوقلو اصابت کرده است.

بوش در اين مصاحبه گفت: «اولش فکر کردم يک هواپيمای کوچک است و واکنش من اين بود که عجب يا هوا بد بوده يا يک حادثه غيرعادی برای خلبان پيش آمده. بعد «اندی کارد» با آن لهجه ماساچوستی در گوش من نجوا کرد که يک هواپيمای ديگر به برج دوم خورده. ايالات متحده آمريکا مورد هجوم جدی قرار گرفته است.»

بوش در يک کلاس سرگرم بازديد بود که از حمله ها آگاهی يافت.

شنل به سی ان ان می گويد: «يادمان باشد که او در واشنگتن نبود و چند ساعت بعد رسما داشت از اين سر آمريکا به آن سر می رفت.» شنل افزود «در حقيقت آنها از يک دشمن ناشناخته فرار می کردند و داشتند در ارتفاع ۴۰ هزار پايی در هواپيمای مخصوص رييس جمهوری تصميماتی اتخاذ می کردند.»

بوش به شنل می گويد که او داشت در پيچ و خم ميدان جنگی ناشناخته گام بر می داشت.

شنل از رييس جمهور پيشين آمريکا می پرسد آيا با توجه به اختلاف نظر ها بر سر حمله به عراق و افغانستان و خطر کشيده شدن جنگ به داخل مرزهای آمريکا در پيامد حمله های يازده سپتامبر، از تصميم های خود احساس پشيمانی هم به او دست داده است؟

شنل می گويد: «بوش يک نگاهی به من کرد و گفت من از اين سئوال لعنتی خوشم نمی آيد. او حتی از کلمه پشيمانی استفاده نکرد. حتی نگفت که اگر می شد برگردد عقب تصميم های ديگری می گرفت.» ولی بوش اذعان کرد که اين تصميم ها سبب ايجاد شکاف های سياسی شده است. بوش به شنل می گويد: «آن تصميم هايی که گرفتيم (برای ابد) زندگی ما و جهان ما را دگرگون کرد.»

XS
SM
MD
LG