لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

«دو ماه برای راه اندازی نیروگاه بوشهر کافی نیست»


نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر
به گزارش خبرگزاری فارس در ايران، سوخت گذاری و عمليات هسته ای شدن در نيروگاه اتمی بوشهر به پايان رسيده و آنطور که اين خبرگزاری می نويسد، نيروگاه بوشهر « رسما هسته ای » شده است. اين خبر می افزايد که قرار است نيروگاه به مدت دو هفته به صورت فعلی که هسته‌ای شده کار کند و بعد از آن در دو ماه آينده برق وارد مدار شود.

خبرهای تازه از نيروگاه بوشهر، در حالی منتشر شده است که چندی پيش سوخت به دليل مسائل ايمنی خارج شده و راه اندازی تاسيسات بوشهر برای چندمين بار به تعويق افتاد.

مسائل امنيتی که تحليلگران آن را با بدافزار رايانه ای استاکس نت مرتبط دانستند.

در همين باره راديو فردا گفت و گويی داشته با نصرت واحدی استاد فيزيک اتمی و کارشناس هسته ای در آلمان و از او درباره زمانبندی تازه برای فعاليت نيروگاه اتمی بوشهر پرسيده است

به نظر من تنها دو ماه برای اين کار کافی نيست. آن چه اهميت دارد اين است که اينها ميله ها را داخل راکتور نصب کرده اند ولی با وجودی که سوخت اتمی وجود دارد و همه چيز آماده است، اين نيروگاه هنوز نوترون ندارد.

راکتور يک آغاز کننده نياز دارد تا نوترون به وجود آيد و سوخت شروع به کار کند و بعد مراحل اندازه گيری‌ها و آزمايش های متعدد شروع می‌شود که يکی از آن آزمايش‌ها اين است که تا چه اندازه تشعشعات سوخت اتمی به خارج از راکتور رخنه می کند. بنابراين دو ماه به هيچ وجه برای اين مراحل کافی نيست.

آقای واحدی! پيشتر يک مقام روسی گفته بود سوخت به دليل ويروس رايانه‌ای استاکس نت از راکتور نيروگاه بوشهر خارج شده است. آيا به نيروگاه آسيبی رسيده بود که حالا ترميم شد يا اصلا آسيبی در کار نبود؟

به طور قطع اين استاکس نت تاثير گذاشته است و تاثيرش دو گونه‌ است، اول به صورت نرم افزاری است که اگر فورا به آن برسند قبل از اين که اتفاق بدی رخ دهد، شما می‌توانيد اين نرم افزار را پياده و دوباره نصب کنيد و راکتور کار کند و به نظر من در اين مورد درست عمل شده است.

اما قبل از اين که دوباره راکتور راه بيفتد بايد آزمايش‌های بسياری روی نرم افزار راکتور و ساير قسمت ها صرت گيرد تا ببينند آيا آسيب ديگری هم به قسمت های مختلف راکتور رسيده و آلوده شده است يا نه. اين کار مدتی زمان نياز دارد تا بتوانند دوباره ميله‌ها را نصب کنند.

در دورانی که شاهد بحران اتمی فوکوشيما هستيم و در اروپا تلاش روی توقف فعاليت نيروگاه‌های اتمی معطوف شده است، اين همه تلاش برای راه اندازی نيروگاه بوشهر تا چه حد منطقی يا اقتصادی است؟

از روزی که سنگ بنای راکتور بوشهر را گذاشته اند حدود ۳۵ سال می‌گذرد و به نظر من خود ساختمان قديمی است، به خصوص بتون به کار رفته در آن در اثر شرايط آب و هوايی مشکل پيدا کرده است و بايد معلوم شود چقدر تشعشعات راديواکتيو راکتور به بيرون رخنه می‌کند.

اين نوع راکتورهای روسی و نوعی که به ايران فروخته شده يعنی نوع ۴۲۶ نسبت به راکتورهای اروپايی بسيار بيشتر تشعشع به بيرون منتقل می کند.

همچنين اين راکتورهای روسی از نظر کامپيوتر و محاسبه گری که راکتور را به کار می اندازد بسيار ضعيف تر است نسبت به راکتورهای اروپايی و قوت کافی را برای تصميم گيری سريع ندارد و از همه مهم‌تر اين که ما به اندازه کافی نيروی انسانی برای راه اندازی اين راکتور نداريم و وابسته به روس‌ها خواهيم بود. ولی مسئله اساسی دخل و خرج اين راکتور است که راکتور بوشهر اصلا اقتصادی نيست.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG