لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۸

کامرون: از نتانیاهو خواسته ام به ایران حمله نکند


کامرون:تحریم ها باید فرصت بیشتری برای تاثیر داشته باشد.
کامرون:تحریم ها باید فرصت بیشتری برای تاثیر داشته باشد.
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در نشست سالیانه یهودیان کشورش گفت که وی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، خواسته است که در صدد حمله به تأسیسات هسته ای ایران نباشد.

به گزارش هاآرتص، آقای کامرون شامگاه دوشنبه، بیست و چهارم مهر، در این گردهمایی یهودیان گفت تحریم هایی که علیه ایران برقرار شده است، باید فرصت بیشتری برای تاثیر داشته باشد و در این زمینه، باید با شهامت، شکیبایی بیشتری نشان داد.

در هفته های گذشته تنش بین اسرائیل و ایران بر سر پرونده هسته ای ایران فضای یک جنگ قریب الوقوع را بوجود آورده بود و در این راستا، سران بسیاری از کشورهای غربی، در تماس با نخست وزیر اسرائیل، از نتانیاهو خواستند که از نظامی گری در برابر ایران اکیداً دوری کند؛ تندترین اخطار در این زمینه از سوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به نتانیاهو داده شده بود.

آقای کامرون به یهودیان در نشست دوشنبه شب لندن گفت عملی شدن گزینه نظامی، حکومت ایران را قوی می کند و مردم ایران را با این رژیم ناتوان و ناکارآمد، در برابر دشمن خارجی، متحد می کند- آنهم درست در زمانی که حکومت ایران و همپیمان آن، سوریه، در تنگنای شدید قرار گرفته اند حمله به ایران، مثل دادن هدیه به سران ایران است.

نخست وزیر بریتانیا این را نیز گفت که اگر ایران به اشتباه استراتژیک دست بزند (به سوی تولید جنگ افزار هسته ای برود)، همه گزینه ها بروی میز خواهد بود.

آقای کامرون ساعتی پس از برقراری تحریم های جدید در نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا علیه ایران، این سخنان را بیان داشت.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه در آخرین نشست دوره کنونی مجلس اسرائیل در بیت المقدس (اورشلیم)، پیش از انحلال این دوره کنست با هدف رفتن به سوی انتخاباتی زودتر از موعد، مدعی شد که اسرائیل اکنون توانایی های جدیدی دارد که مقابله با ایران را امکان پذیرتر می کند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، همچنین با اشاره به تحریم‌های فزاینده علیه ایران گفت که این تحریم‌ها علاوه بر کند کردن روند برنامه هسته‌ای، صادرات نفت ایران را ۴۵ درصد کاهش داده و ارزش پول ملی ایران را با سقوط مواجه کرده است؛ وی افزود که تورم نیز در ایران ممکن است هم‌اینک به ۵۰ درصد رسیده باشد.

به گزارش شبکه جهانی «بی‌بی‌سی»، نخست‌وزیر بریتانیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت که «جالب توجه‌تر از همه اینکه، نشانه‌هایی وجود دارد که مردم ایران شروع به زیر سؤال بردن راهبردهای رژیم ایران کرده‌اند و حتی گروه‌های هوادار حکومت هم به اعمال دولت اعتراض می‌کنند.»

نخست‌وزیر بریتانیا در پایان سخنان خود اظهار داشت که حکومت ایران «مردم خود را به سوی انزوای جهانی و فروپاشی اقتصادی می‌برد و خود هم از این امر آگاه است»؛ وی افزود که «در درازمدت اگر ایران انتخاب اشتباه بکند هیچ گزینه‌ای منتفی نخواهد بود.»
XS
SM
MD
LG