لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

«کمپين صندلی خالی» به یاد دانشجويان زندانی


گرچه جايتان در کلاس ها خالی است، اما هميشه به يادتان هستيم. اين شعار کمپين صندلی خالی است که به تازگی راه افتاده است.

دفتر تحکيم وحدت، با انتشار بيانيه ای به مناسبت روز دانشجو، ۱۶ تا ۲۳ آذر را به عنوان هفته دانشجو اعلام کره است. به همين مناسبت کمپين صندلی خالی برای گرامی داشت ياد و خاطره دانشجويان زندانی يا کشته شده در درگيری های پس از انتخابات سال ۸۸ راه اندازی شده است.

پويا جهاندار، عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبايی و فعال دانشجويی که آغاز گر اين کمپين است، درباره کمپين صندلی خالی به راديو فردا می گويد:
« بخاطر اينکه خيلی از دوستان دانشجوی ما الان از نعمت کلاس و درس محروم هستند و پشت ميله های زندان هستند و تعداد ديگری از دانشجويان در دو سال اخير جان خود را برای آزادی مردم از دست دادند و جای آنها هم سر کلاس درس خالی است، اين صندلی خالی نمادی است از دانشجويانی که بايد سر کلاس درس باشند و نيستند.»

او در ادامه می افزايد:« ايده اين کمپين به ذهن من خطور کرد و تعداد زيادی از فعالان دانشجويی و حقوق بشر با من همکاری کردند و اميدوارم اين بحث ادامه داشته باشد تا بتوانيم به نوعی صدای دانشجويانی باشيم که صدايشان به جايی نمی رسد.»

کمپين صندلی خالی در چند دانشگاه آمريکا و اروپا اجرا شده. صفحه فيس بوک کمپين صندلی خالی عکس هايی از دانشجويان غير ايرانی را نشان می دهد که برای همبستگی با دانشجويان زندانی ايرانی عکس های آنها را در دست گرفته و سر کلاس حاضر شده اند.

پويا جهاندار در اين باره می گويد:« فعلا در دانشگاه جرج واشنگتن، دانشگاه يورک کانادا و دانشگاه بارسلونا اين حرکت انجام شده است. ايده خيلی ساده است. قرار است پوستر دانشجويان زندانی يا دانشجويانی که جان خود را در حوادث بعد از انتخابات از دست دادند، بر روی صندلی های خالی کلاس قرار دهند و عکس يا فيلم آن را برای ما بفرستند.»

در روزهای اخير ويديويی در اينترنت منتشر شده که «ترانه ای از زندان» نام دارد.


اين ترانه توسط يک دانشجوی زندانی نوشته شده. پويا جهاندار درباره اين ترانه چنين می گويد:« همچنان که اعلام شده اين ترانه دل نوشته ای است از يک دانشجوی زندانی که به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو اين شعر را سروده است. قرار بود اين آهنگ در ايران اجرا شود. متاسفانه تعدادی از دوستان به دليل اين آهنگ دستگير شدند. اما خوشبختانه متن ترانه از بين نرفته بود. گروهی آماتور اين ترانه را خواندند.»

به مناسبت هفته دانشجو، برنامه ها و سخنرانی هايی توسط فعالان دانشجويی در بعضی از دانشگاه های آمريکا و اروپا از جمله دانشگاه ايالتی نيويورک برگزار شده است.
XS
SM
MD
LG