لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

ارزان ترين خودروی جهان هندی است


نانو به قیمت دو هزار دلار به بازار عرضه می شود
نانو به قیمت دو هزار دلار به بازار عرضه می شود

ارزان ترين خودرو جهان به زودی توسط يک شرکت هندی به بازار عرضه می شود. به گزارش رويترز خودروی مزبور که نانو نام دارد در ماه ژوئیه سال جاری روانه جاده های هند می شود.

اين خودروی کوچک که توسط شرکت خودروسازی تيتا موتورز ساخته می شود، با قيمتی حدود دو هزار دلار در اختيار مشتريان قرار می گيرد.

انتظار می رود صدها هزار نفر برای خريد نانو ثبت نام کنند. از اين رو مسئولان شرکت تيتا موتورز قصد دارند، صد هزار خريدار نخست اين خودرو را از طريق قرعه کشی انتخاب کنند.



شرکت تيتا موتورز همچنين در نظر دارد تا سال ۲۰۱۱ مدل تازه ای از خودرو نانو را برای عرضه در بازار اروپا توليد کند. با توجه به محبوب شدن خودروهای کم مصرف در آمريکا شرکت خودرو ساز هندی به بازار خودروی ايالت متحده هم چشم دوخته است.

همچنين پيش بينی می شود، به ويژه آن عده از شهروندان کم درآمدی که معمولاً از موتورسيکلت يا از شبکه حمل و نقل عمومی برای رفت و آمد استفاده می کنند، به خريد اين خودروی ارزان قيمت روی آورند.

آقای راتان تاتا رييس شرکت تيتا موتورز روز دوشنبه در مراسم رسمی رونمايی از نخستين خودرو نانو در بمبئی گفت:« ما در آستانه ارايه شيوه ای جديد از حمل و نقل برای مردم هند هستيم و اميدوارم در گام بعدی وارد بازارهای ديگر هم بشويم.»

روند توليد اين خودرو در ابتدا با موانع و مشکلات بسياری همراه بوده است و از اين رو عرضه آن شش ماه ديرتر از زمان پيش بينی شده انجام گرفت. با توجه به رکود حاکم بر بازار خودرو انتظار می رود، شرکت تيتا موتورز برای توليد و عرضه صد هزار دستگاه نانو به نخستين مشتريان خود به زمانی بيشتر از يک سال نياز داشته باشد.

با اين حال راتان تانا اظهار اميدواری کرد، نانو بتواند به عنوان يک وسيله حمل و نقل ايمن آرزوی آن دسته از خانواده هايی را که تاکنون قادر به خريد اتومبيل نبودند، برآورده کند.


البته در باره قيمت نهايی اين خودرو ابهاماتی وجود دارد. حدود يک سال پيش رئيس شرکت تيتا موتورز قول داده بود اين خودرو را با قيمت صد هزار روپيه هند معادل ۱۹۸۰ دلار عرضه کند. اما اکنون قيمت در نظر گرفته شده برای مدل اوليه اين خودرو بدون تجهيزات اضافی و بدون احتساب ماليات صد هزار روپيه است.

با احتساب ماليات و کميسيون دريافتی از سوی فروشندگان خودرو قيمت نانو به ۱۱۲۷۳۵ روپيه می رسد. بهای مدل های مجهز به کولر و تجهيزات اضافی تا دويست هزار روپيه هم می رسد. البته آقای تاتا قول داده است که صد هزار خريدار نخست نانو همان صد هزار روپيه را برای خريد اين خودرو می پردازند.

شرکت تيتا موتورز همچنين در نظر دارد تا سال ۲۰۱۱ مدل تازه ای از خودرو نانو را برای عرضه در بازار اروپا توليد کند. با توجه به محبوب شدن خودروهای کم مصرف در آمريکا شرکت خودرو ساز هندی به بازار خودروی ايالت متحده هم چشم دوخته است.

به گفته راتان تاتا خودروی نانو اصلاً قرار نبود به عنوان ارزان ترين خودروی جهان ساخته شود، بلکه قصد شرکت تيتا موتورز ارايه يک وسيله حمل و نقل برای کسانی بود که نمی توانستند خودرو بخرند.

توليد خودروهای ارزان قيمت از مدت ها پيش مورد توجه خودروسازان جهان قرار گرفته است. به عنوان مثال گروه خودروسازی رنو-نيسان قصد دارد، تا سال ۲۰۱۱ خودرويی با قيمت ۲۵۰۰ دلار روانه بازار کند.

XS
SM
MD
LG