لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۴

کارتر: اوباما مناسبات سياسی با سوريه را از سرمی گيرد


جيمی کارتر، رئيس جمهوری سابق آمريکا
جيمی کارتر، رئيس جمهوری سابق آمريکا

جيمی کارتر، رئيس جمهوری سابق آمريکا می گويد که دولت باراک اوباما بزودی مناسبات کامل سياسی با سوريه را از سرمی گيرد.

جيمی کارتر در مصاحبه ای با روزنامه اسرائيلی هاآرتص گفت که می داند که بشاراسد رئيس جمهوری سوريه به از سرگيری مناسبات کامل سياسی با دولت باراک اوباما «بسيار مشتاق» است.

کارتر در اين مصاحبه که چهارشنبه نهم ارديبهشت منتشر شده، می گويد «وی شگفت زده نخواهد شد اگر تجديد روابط واشنگتن – دمشق در طول امسال باشد.»

کارتربه هاآرتص می گويد، در نظردارد که درپی انتخابات يک ماه و نيم آينده لبنان، خود به سوريه برود و با بشار اسد ملاقات کند.

کارتر در دو سال اخير، در زمانی که دولت جرج بوش مناسبات خصمانه ای با سوريه داشت، چند بار به دمشق رفت و با خالد مشعل رئيس دفترسياسی حماس نيز که در سوريه زندگی می کند، ديدار کرد.

آمريکا زمستان چهارسال پيش، در پی قتل سياسی رفيق حريری نخست وزير اسبق لبنان، که سوريه را درمظان اتهام اين قتل وسايرقتل های سياسی زنجيره ای درلبنان قرارداد، مناسبات با سوريه را به حالت تعليق درآورد، و سفيرآمريکا بيروت را ترک کرد.

مذاکرات غيرمستقيم سوريه و اسرائيل درسال ۲۰۰۸ در استانبول با ميانجی گری ترکيه نيز با واکنش سرد دولت جرج بوش روبرو شد و او اين تماس ها را مورد حمايت قرارنداد.


جرج بوش و ساير دولتمردان آمريکائی بارها انگشت اتهام را درکشتارهای ۶ سال اخير عراق متوجه سوريه کردند.

بشاراسد سه شنبه گفت که اوباما بايد بتواند در يک سال «اشتباهات جرج بوش درخاورميانه را جبران کند، درغيراين صورت با بحران جدی درخاورميانه روبرو می شود.»

آقای اسد در مصاحبه ای با روزنامه الشرق الاوسط، خواهان «بيرون بردن هر چه سريعتر نيروهای آمريکائی از عراق» شد و خروج سربازان آمريکائی را «موجب برطرف شدن پنجاه درصد ازمشکلات خاورميانه» دانست.

رئيس جمهوری سوريه در اين مصاحبه گفت «در زمان نخست وزيری اهود اولمرت، اسرائيل و سوريه بيش ازهرزمان ديگری به صلح نزديک بودند»، و افزود «رجب طيپ اردوغان نخست وزيرترکيه به من گفت که بدان که اولمرت آماده عقب نشينی کامل از جولان است.»

آقای اسد گفت «وقتی اين خبر را دريافت کردم که چهار روز بعد از آن، اسرائيل عمليات «سرب مذاب» (درغزه) را آغاز کرد.»

باوجود اين، رئيس جمهوری سوريه گفت: «شرط سوريه برای از سرگيری مذاکرات با اسرائيل پس گرفتن تمامی بلندی های جولان است، که حق سوريه است.»

آويگدور ليبرمن وزير خارجه اسرائيل ششم ارديبهشت گفت «وی خرسند می شود که همين امشب مذاکره با سوريه از سرگرفته شود، اما گفتگوهائی بدون پيش شرط.»

XS
SM
MD
LG