لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

بهمنی: تحریم کمتر از جنگ نظامی نیست


محمود بهمنی، رئيس‌کل بانک مرکزی ايران.
محمود بهمنی، رئيس‌کل بانک مرکزی ايران.
محمود بهمنی، رئيس‌کل بانک مرکزی ايران، سه شنبه ۱۰ مرداد، گفت «تحريم کمتر از جنگ نظامی نيست و بايد يک‌سری جنگ‌های نامنظم اقتصادی را شروع کنيم.» وی همچنین افزود «قرارگاهی در اين بانک برای «جنگ‌های نامنظم اقتصادی» تشکيل شده است.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، محمود بهمنی روز سه‌شنبه در حاشيه نشست مشترک بين اعضای اقتصادی دولت و شماری از نمايندگان مجلس، گفت: «ما اين جنگ‌های نامنظم را شروع کرده‌ايم و هفته‌ای هفت روز جلسه داريم و قرارگاهی در بانک مرکزی برای اين منظور ايجاد کرده‌ايم.»

وی افزود: «در حال حاضر همه بانک‌های ما و بانک مرکزی تحريم هستند ولی ما کارهای خود را انجام می‌دهيم؛ در مورد اين که چگونه کارها را انجام می‌دهيم، به موقع توضيح خواهيم داد.»

سخنان آقای بهمنی در حالی بیان می شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، اواخر تیرماه در واکنش به تشدید تحریم‌های اخیر علیه ایران گفته بود که ایران به خاطر سه دهه تحریم در مقابل تحریم‌ها واکسینه شده است.

اتحادیه اروپا از روز یازدهم تیرماه سال جاری، تحریم های نفتی و بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مرحله اجرا در آورد. آغاز این تحریم‌ها به معنی از دست رفتن ۱۸ درصد از بازار صادرات نفت ایران است.

تحریم اتحادیه اروپا نه تنها صادرات نفت ایران را هدف قرار داده بلکه استفاده نفتکش‌های حامل نفت ایران از بیمه‌های اروپایی را ناممکن ساخته است.

آمریکا نیز تحریم‌هایی علیه صنایع نفت و انرژی ایران، کشورهایی که با ایران مبادلات نفتی داشته باشند و نیز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است.

مجلس نمایندگان و سنای آمریکا نیز روز دوشنبه ۹ مرداد در مورد لایحه جدید تشدید تحریم‌ها علیه بخش نفت و بانک ایران به توافق رسیدند.

تحریم‌های یاد شده در راستای کوشش برای توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران و فشار برای تعلیق غنی سازی اورانیوم صورت می‌گیرد.

تک‌نرخی کردن ارز

آقای بهمنی روز سه‌شنبه در مورد نرخ ارز نيز اظهار داشت: «زير بار دو نرخی شدن ارز نمی رويم و به دنبال تک نرخی کردن ارز هستيم و اين اقدام می تواند جلوی بسياری از مفاسد را بگيرد.»

رئيس کل بانک مرکزی همچنين در پاسخ به اين سوال که برای اين اقدام از چه ابزارهايی استفاده می شود، گفت: «متاسفانه نمی دانيم کالاهايی که وارد کشور می شوند با نرخ هزار و ۲۲۶ تومانی يا هزار و ۸۰۰ تومانی به فروش می رسد و می خواهيم برای از بين رفتن اين فاصله، ارز را تک نرخی کنيم.»

محمود بهمنی همچنین گفت: «ارز دانشجويی و ارز بیماران را قطع نکرده ایم» و در ادامه افزود: «هيچ دليلی وجود ندارد کسی که می خواهد به سفر تفريحی برود ارز دولتی دريافت کند.»

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای بهمنی که در جلسه مشترک اعضای کميسيون های صنايع و معادن و اصل نودم مجلس، نمايندگان اقتصادی دولت و نمايندگان بخش خصوصی، سخن می گفت، افزود «به ميزان کافی ارز در اختيار داريم و سياستهای درستی در زمينه ارزی اتخاذ کرده‌ايم تا لطمه از اين بابت به کشور وارد نشود.»
XS
SM
MD
LG