لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

چین خواستار انعطاف‌پذیری طرفین مذاکرات هسته‌ای ایران شد


لیو ویمین، سخنگوی وزارت خارجه چین
لیو ویمین، سخنگوی وزارت خارجه چین
چین، روز سه‌شنبه،۲۲ فروردین ماه، از طرفین مذاکرات هسته ای ایران خواست تا از خود انعطاف پذیری و شکیبایی نشان دهند و به تدریج اعتمادسازی کنند.

لیو ویمین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت ازسرگیری مذاکرات نتیجه تلاش های تمام طرفین است.

قرار است دور تازه مذاکرات هسته ای ايران با کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه موسوم به ۱+۵، در روز ۲۶ فروردين ماه در استانبول برگزار‌ شود.

کشورهای گروه ۱+۵ در تلاشند تا از طريق گفت‌وگو ايران را به همکاری برای حل نگرانی های جامعه بين المللی در خصوص برنامه هسته ای اين کشور ترغيب کنند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، چین روز سه‌شنبه بار دیگر خواستار حل و فصل بحران هسته ای ایران از طریق گفت‌وگو و مذاکره شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود چین به نوبه خود به نقش فعال خود در این روند ادامه خواهد داد.

روز جمعه گذشته نیز چن ژيادونگ، يک ديپلمات ارشد چينی در مورد حمله به ایران هشدار داد و گفت که «شايد ۱۰ هزار دليل برای رفتن به جنگ وجود داشته باشد، ولی نمی‌توان عواقب وحشتناک سقوط اقتصاد و جامعه و بدبختی مردم را جبران کرد».

در همین حال، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد، روز دوشنبه ۲۱ فروردين گفته است، ايران برای اينکه به آمريکا و جامعه بين المللی اطمينان بدهد که به دنبال دستيابی به سلاح هسته‌ای نيست، می بايست گام های مشخص و قطعی را بردارد. وی همچنين گفته است، نيات ايران را نه با حرف هایش که با اقداماتش می‌بايست سنجيد.

جی کارنی که در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات هسته ای ايران و شش قدرت جهانی در روز شنبه در ترکيه صحبت می کرد، گفت: «ما انتظار داريم چنين مذاکراتی شرايط لازم را برای پيشرفت واقعی فراهم کند.»

ایران به خاطر ادامه غنی‌سازی و رفع نشدن نگرانی‌های غرب از برنامه هسته‌ای خود تحت فشارهای فزاینده و تحریم‌های سخت قرار گرفته‌است؛ در حالی که قدرت‌های غربی به این برنامه ایران اطمینان ندارند مقامات ایرانی این نگرانی‌های غرب را بی‌اساس می‌خوانند.
XS
SM
MD
LG