لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

کلینتون: سوریه به شکنجه زندانیان پایان دهد


 هيلاری کلينتون
هيلاری کلينتون
هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، چهارشنبه خشونت در سوريه را محکوم کرد و گفت: دولت سوريه بايد به بازداشت های خودسرانه و شکنجه زندانيان پایان دهد.

به گزارش رويترز خانم کلينتون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت ما به ويژه نگران وضعيت در شهر حمص هستيم. گزارش های متعددی خبر از خشونت و تلفات در ميان افراد غير نظامی و ماموران دولت می دهد.

وزير خارجه آمريکا افزود تائيد اين گزارش ها توسط منابع مستقل دشوار است، چرا که خبرنگاران اجازه ورود به اين شهر را ندارند.

فعالان سوری می‌گويند از روز دوشنبه تاکنون، ۲۰ نفر از معترضان هوادار دمکراسی به ضرب گلوله سربازان و دیگر نیروهای سوری جان باختند.

خانم کلینتون از دولت سوریه خواست به خشونت پایان دهد و به مطالبات مشروع مردم سوریه که خواهان اصلاحات بنیادی و پایدار هستند، پاسخ دهد.

در همین حال سازمان ديدبان حقوق بشر به تازگی با انتشار بيانيه‌ای سازمان‌های امنيتی و اطلاعاتی سوريه را به شکنجه صدها تظاهرکننده بازداشت شده در روزهای اخير متهم کرده است.

همزمان سازمان عفو بين‌الملل نیز اعلام کرده است، وضعيت حقوق بشر در سوريه «ساعت به ساعت بدتر می‌شود».

بر اساس بيانيه سازمان ديدبان حقوق بشر، سازمان‌های امنيتی و اطلاعاتی سوريه، تحت عنوان «مخابرات»، همچنين وکلای مدافع، فعالان سياسی و مدنی و روزنامه‌نگاران را بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

اين سازمان خواستار آن شد که مقام‌های سوری به شکنجه بازداشت‌شدگان پايان دهند و گفت که بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، بايد تحقيقاتی را در مورد نقض جدی حقوق بازداشت‌شدگان انجام دهد تا اطمينان حاصل شود که مسئولان اين شکنجه‌ها مجازات خواهند شد.

بر اساس اين بيانيه، سازمان ديدبان حقوق بشر با ۱۹ تن از کسانی که در شهرهاي درعا، دمشق، دوما، الطال، حمص و بانياس بازداشت و شکنجه شده‌اند، و همچنين خانواده‌های شماری از بازداشت‌شدگان در تظاهرات روزهای اخير گفت‌وگو کرده است.

از جمله این بازداشت‌شدگان، دو زن، سه نوجوان ۱۶ و ۱۷ ساله و حتی سه کودک نیز بوده‌اند. سازمان ديدبان حقوق بشر به سن اين کودکان اشاره نکرده و تنها گفته است که آنها بازداشت و شکنجه شده‌اند.

روز سه شنبه دولت دمشق قانون وضعیت فوق العاده را که بیش از 48 سال در این کشور جاری بود، لغو کرد اما سرکوب معترضان و بازداشت ها همچنان در سوریه ادامه دارد.


مرد جوان در مقابل تانک ارتش در شهر بانیاس سوریه (خبرگزاری شهروندی)
XS
SM
MD
LG