لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

حاشیه‌های مناظره دوم اوباما-رامنی؛‌ امتیاز مساوی در مشت زنی سیاسی


دومین مناظره تلویزیونی، باراک اوباما و میت رامنی،‌ رقبای انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا
دومین مناظره تلویزیونی، باراک اوباما و میت رامنی،‌ رقبای انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا
پیروزی بدون ابهام میت رامنی، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری، علیه باراک اوباما، در اولین دور از سه مناظره تلویزیونی برنامه ریزی شده، پرهیز از شکست در مناظره دوم را به یک موضوع حیاتی برای هر دو نامزد انتخاباتی تبدیل ساخته بود.

در صورت پرهیز از شکست در مناظره دوم که منطقه لانگ آیلند نیویورک میزبان آن بود، میت رامنی می‌توانست مسیر ورود خود به کاخ سفید را در انتخابات روز ۶ نوامبر هموار تلقی کند.

در صورت موفق عمل کردن در مناظره دوم و پشت سرگذاشتن عقب ماندگی طی رویارویی دور اول، باراک اوباما می‌توانست شانسهای تجدید انتخاب خود را همچنان زنده نگاه دارد. در مناظره‌های تلویزیونی انتخاباتی آمریکا که دارای تاریخ ۵۰ ساله‌است، تحمل شکست، از دست یافتن به پیروزی آسان‌تر است!

درمناظره دوم باراک اوباما با انتخاب یک روش تهاجمی علیه رقیب جمهوری خواه، به «پیروزی با امتیاز» رسید. در این دور از مناظره نامزد جمهوری خواه، بر خلاف دور اول، از قرار دادن رقیب در گوشه رینگ بازماند و در لحظاتی حتی شاهد تشویق رقیب خود از سوی تماشاگران بود.

با توجه به پیش افتادن اندک میت رامنی از اوباما در معدل گمانه زنی‌های اخیر افکار عمومی در سطح ملی (و نه تنها در ۹ ایالت حساس)، امتیازهای نزدیک دو رقیب در مناظره دوم، ضمن افزودن بر اهمیت مناظره سوم (آخر)، که دو هفته پیش از روز اخذ رای با تمرکز بر سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا بر گزار می‌شود، آنها را در مسیر پیروزی شانه به شانه نگاه داشت.

روش تهاجمی اوباما

برخلاف مناظره اول که اوباما هنگام ضربه‌زدن‌های لفظی میت رامنی به دست نوشته‌ها، سرپنجه و کفشهای خود چشم می‌دوخت، او این‌بار ضمن «نادرست» خواندن اظهارات میت رامنی در شروع بحث، به‌جای قرار گرفتن در چهار پایه خاص خود، به دور حریف حرکت می‌کرد و سعی در خیره شدن به چشمهای او داشت.

در مقابل رامنی در مناظره دوم سعی در حفظ محتاطانه امتیازهایی داشت که طی پیروزی در مناظره اول اندوخته بود.

نتیجه مناظره برای ناظران

در مناظره دوم هر دو رقیب به جای تکیه بیشتر بر سیاستها و عملکرد خودی، سعی در ترسیم نقاط ضعف و بیان نارسایی‌های طرف مقابل داشتند.

در نگاه اوباما، رامنی «ثروت اندوخته‌ای است بدون داشتن درک درست از مسائل لمسی مردم عادی؛ از چین انتقاد و در شرکتهای چینی سرمایه‌گذاری می‌کند و با وجود داشتن دارایی کلان، به مانند اشخاص کم‌درآمد مالیات می‌دهد؛ برنامه‌های او روشن نیست و در افراطی‌گری تندروتر از جورج بوش پسر است.»

در نگاه رامنی، «اوباما، انفعالی نا موفق است که در صورت تجدید انتخاب، وضعیت کنونی اقتصاد آمریکا و عقب نشینی از بحران‌های جهانی را همچنان ادامه خواهدداد.»

طی مناظره دوم، اوباما در مورد مهاجران و مهاجرت به آمریکا، موضوع سقط جنین، مناسبات تجاری با چین، مالیات و دستمزد در چشم ناظران رسانه‌ای که گفتگوی دو رقیب را دنبال می‌کردند، بهتر از رامنی ظاهر شد.

در مورد قتل سفیر آمریکا در حادثه بنغازی در لیبی، با وجود قرار داشتن اوباما در موضع دفاعی، رامنی از کسب امتیاز در برابر او بازماند. شاید مداخله گرداننده مناظره در جریان پرسش و پاسخ دو رقیب و تائید اظهارات اوباما در روز بعد از حادثه، تا حدودی به نفع وی تمام شد.

در جریان یکی از داغترین دقایق مناظره، پاسخ تند اوباما به اتهام رامنی مبنی بر اینکه «کاخ سفید در جریان بحران، سیاست بازی می‌کند»، حاضران در جلسه مناظره با نقض مقررات مناظره و کف زدن، وی را تشویق کردند.

شاید تنها موردی که در آن رامنی در مناظره دوم از اوباما پیشی گرفت، نتیجه تاکید وی بر این نکته بود که اقتصاد آمریکا پوسیده و نیازمند بازسازی اساسی است. اوباما در بخشی از مناظره با رامنی پذیرفت که «بسیاری از فرصتهای از دست رفته اشتغال در آمریکا قابل تجدید نیست.»

رسانه‌های جمعی جهان

بر اساس گزارشهای منتشر شده، مناظره دوم را، ۶۷ میلون نفر در داخل آمریکا، به صورت زنده پیگیری می‌‌کردند و انتظار می‌رود مناظره سوم از استقبال بیشتری نسبت به دو مناظره انجام شده برخوردار شود.

در اقدامی موازی با شبکه‌های سراسری آمریکا مانند سی بی اس، ان بی سی و فاکس نیوز، شبکه‌های جهانی مانند سی ان ان، الجزیره، بی بی سی و اسکای نیوز نیز با بکار گرفتن تحلیلگران، برنامه خود را پیش از شروع مناظره آغاز و تا ساعتی پس از اتمام آن ادامه دادند.

در مناظره دوم جای ایران تقریبا خالی بود، به جز یک مورد، که طی آن رامنی یادآور شد: <<در دوران دولت اوباما، ایران چهار سال به بمب اتمی نزدیک‌تر شده‌است.>>

در مقایسه با موضوع ایران، وضعیت بحرانی سوریه، ضرورت مقابله با چین، عدم ثبات در مصر و قتل سفیر آمریکا در لیبی با تاکید بیشتری از سوی میت رامنی مطرح شد.

در پایان مناظره دوم، چهره‌های نزدیک به جمهوری‌خواهان، از جمله سفیر سابق آمریکا در ونزوئلا معتقد به پیروزی رامنی بود، و چهره‌های دموکرات مانند کرولی، معاون و سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا، اوباما را برنده مناظره می‌دانستند.

گمانه زنی‌های یکی از شبکه‌های خبری که در هافینگتون پست منتشر شده مناظره دوم را به نسبت ۴۵ به ۳۵ (با ۲۰ در صد رای مساوی) به نفع اوباما ارزیابی کرده‌است.

بر اساس تازه ترین گمانه زنی‌ها، رامنی در آراء سراسری آمریکا اندکی از اوباما جلوتر، و باراک اوباما در کالج انتخاباتی و برای دست یافتن به ۲۷۰ رای لازم جهت پیروزی نهایی تا حدودی از رامنی جلوتر است. این نسبت‌ها پس از برگزاری مناظره آخر در دوشنبه شب آینده تغییر خواهند کرد.

------------------------------------------------------
مطالب مطرح در این مقاله الزاما بازتاب دیدگاه رادیوفردا نیست.
XS
SM
MD
LG