لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

انسان عامل انتقال ویروس کرونای جدید است


يک مقام سازمان بهداشت جهانی از احتمال شيوع نوعی ويروس کرونای جديد خبر داده که تا کنون موجب جان باختن دست کم ۱۸ نفر در منطقه خاورميانه و اروپا شده است.

به گزارش روزنامه گاردين، اين مقام سازمان بهداشت جهانی تأييد کرده که ويروس جديد در بين انسان ها، «پس از تماس طولانی»، سرايت می کند.

پيشتر نوعی مشابه از خانواده ويروس ياد شده همه گير جهانی بيماری سارس را رقم زد که از آسيا آغاز شد و در سال ۲۰۰۳ در سراسر دنيا ۷۷۵ نفر را به کام مرگ کشاند.

روز يکشنبه، ۲۲ ارديبهشت، مقام های فرانسه اعلام کردند که مورد دوم ابتلا به ويروس جديد در اين کشور مشاهده شده است. به ظاهر بيمار دوم، مدتی در همان اتاق بيمارستانی که از بيمار اول مراقبت می شد، بستری بوده است.

در همين باره، کيجی فوکودا، معاون مدير کل سازمان بهداشت جهانی، در گفت و گو با خبرنگاران در کشور عربستان سعودی، مرکز بروز بيماری نوظهور، توضيح داد که تا کنون هيچ مدرکی دال بر اينکه ويروس کرونای جديد قابليت ايجاد يک همه گير جمعی را دارد، به دست نيامده است.

با اين حال اين مقام سازمان بهداشت جهانی تصريح کرد که نگرانی اصلی از آن جهت است که شواهدی ديده شده که در چندين کشور «اين نظريه تقويت شده که با ايجاد تماس نزديک با فرد ناقل بيماری، ويروس کرونای جديد به انسان ديگر منتقل می شود.»

وی هشدار داد که دولت ها از هم اکنون بايد برای اطلاع رسانی به مردم خود اقدام کنند.
يک کارشناس سلامت که به خواست خود نامش محفوظ می ماند، درباره معنای «تماس نزديک» توضيح داد که منظور از چنين تماسی «حضور طولانی مدت در فضايی کوچک و بسته به همراه شخص بيمار» است.

ويروس کرونای جديد نخستين بار پارسال در منطقه خليج فارس گزارش شد. از آن زمان مواردی از ابتلا به اين ويروس در بريتانيا و فرانسه در ميان اشخاصی که به خاورميانه مسافرت کرده بودند، ديده شد. تا کنون آزمايش خون در ۳۴ بيمار در سراسر جهان آلودگی به ويروس جديد را تأييد کرده است.
XS
SM
MD
LG