لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۷

برندگان جايزه « زنان شجاع » وزارت امور خارجه آمریکا


مریم دورانی یکی از برندگان جایزه «زنان شجاع» از افغانستان
مریم دورانی یکی از برندگان جایزه «زنان شجاع» از افغانستان

روز دوشنبه وزارت خارجه آمريکا، نام برندگان جايزه « زنان شجاع » را اعلام کرد. در اين فهرست زنانی از افغانستان، پاکستان، برمه، ليبی، ترکيه، برزيل و چند کشور ديگر برگزيده شده است. مراسم اهدای اين جايزه روز پنجشنبه مصادف با روز جهانی زن در هشتم مارس برگزار می شود.

جايزه بين المللی زنان شجاع از سال ۲۰۰۷ ميلادی ( ۵ سال پيش ) به زنانی در سراسر جهان اهدا می شود که شجاعتی مثال زندنی از خود نشان داده اند يا اينکه برای حقوق زنان و بهبود موقعيت آنها در جوامع خود تلاش کرده اند..جايزه ای که وزارت خارجه آمريکا از سال ۲۰۰۷ تا کنون به ۴۶ زن از ۳۴ کشور دنيا اهدا کرده و از ايران در سال ۲۰۱۰ ميلادی شادی صدر حقوقدان و فعال حقوق زنان، يکی از برندگان جايزه بود که جايزه خود را به شيوا نظر آهاری اهدا کرد که آن زمان در زندان به سر می برد.

اما سال جاری، برندگان جايزه زنان شجاع، زنانی از کشورهای مختلفند از افغانستان تا برمه، زنانی با پيشينه هايی متفاوت که شجاعت خود را در جوامع خود به نحوی مثال زدنی نشان داده اند. يکی از برندگان امسال، مريم نورانی، نماينده شورای ولايتی در قندهار افغانستان است که تنها ۲۷ سال دارد.

در زمان مهاجريت والدينش به ايران، در زاهدان متولد شده و در کرمان مدرسه رفته است. و هم اکنون در کنار نمايندگی در قندهار، مشغول تحصيل در رشته حقوق و علوم سياسی نيز هست.

مریم دورانی، برنده افغان جایزه «زنان شجاع»
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:51 0:00


فرشته جلالزای، خبرنگار بخش افغانستان راديو اروپای آزاد/راديو آزادی درباره مريم دورانی و دليل برنده شدن او به راديو فردا می گويد : « او شايد از معدود زنانی است که نه تنها با از لحاظ امنيت زندگی اش را به خطر انداخته و برای حقوق زنان فعاليت می کند، به عنوان يک دختر جوانی که در چنين جای نا امنی کار می کرد، مشکلات شخصی فراوانی هم برايش پيش آمد. به نظر من تنها طالبان دشمن او نبود. بر اساس گزارش ها اشخاصی که در حکومت بودند هم او را تهديد می کردند. او در منطقه ای که کار می کرد، ذهيچ دوستی نداشت. نه طالبان، نه حکومت و نه کسانی ديگری که نمی توانستند ببينند يک دختر جوان در اين منطقه کار کند.»

اما پس از افغانستان، کمی به سمت جنوب، شاد بگوم، از منطقه سوات پاکستان نيز برنده جايزه زن شجاع شده است. شاد بگوم فعال حقوق بشر در استان خيبر پختون خوا، يکی از سنتی ترين مکان ها در پاکستان است. او حدود ۴ سال موفق به حضور در شوراهای محلی نيز بوده است.

فرخنده وزير، خبرنگار بخش پاکستان راديو اروپای آزاد/راديو آزادی معتقد است که شاد بگوم بهترين گزينه برای زن شجاع از اين منطقه بوده است: « در طول سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹، شاد بگوم بسيار تلاش کرد تا درباره خشونت ها اطلاع رسانی کند. آن هم زمانی که طالبان فعاليت خود را در منطقه سوات افزايش داد. مثلا وقتی که اولين زن را در ملا عام شلاق زدند، شاد بگم اولين زنی بود که به پيشاور رفت و به صورت عمومی دست به اعتراض زد. و اين زمانی بود که حتی سياستمداران سکوت کرده بودند.»


در ميان ۱۰ زنی که قرار است در روز پنجشنبه، روز جهانی زن، جايزه زن شجاع وزارت خارجه آمريکا را دريافت کنند، همچنين نام يک زن از ترکيه ديده می شود. شفق پاوی ، که اولين نماينده زن معلول است که به پارلمان ترکيه راه يافته. شفق که در ۱۹ سالگی در يک حادثه پای خود را از دست داد، با يک پای مصنوعی، بدون ترس و اضطراب به اماکن عمومی می رود و با انرژی زياد برای احقاق حقوق پناهندگان و همچنين معلولان مبارزه می کند. پيش از نمايندگی پارلمان ترکيه، شفق پاوی در کميسياريای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد کار می کرد.

وزارت خارجه آمريکا همچنين جايزه زن شجاع را به پريسيليا دِ اوليويرا آزِوِدو افسر پليس در برزيل، زين مار آنگ فعال سياسی در برمه، حنا الحبشی معمار و فعال سياسی در ليبی، جنت بدويا ليما گزارشگر تحقيقی در کلمبيا، ثمر بداوی فعال سياسی در عربستان سعودی، حوا عبدالله محمد صالح، مدافع حقوق بشر در سودان، انيسه احمدی فعال اجتماعی در مالديو اهدا خواهد کرد.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG