لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

ایران موزه بریتانیا را به نقض وعده متهم کرد


کتیبه کوروش
کتیبه کوروش
وزارت خارجه ایران روز دوشنبه موزه بریتانیا را متهم کرد که وعده خود برای ارسال منشور کوروش به ایران را زیر پا گذاشته است.

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، هشدار داد که اگر موزه بریتانیا به وعده خود یعنی به نمایش گذاشتن منشور کوروش در تهران عمل نکند، همکاری‌های باستان‌شناسی دو کشور ایران و بریتانیا به مخاطره خواهد افتاد.

خبرگزاری رویترز از قول یک سخنگوی موزه بریتانیا می‌نویسد که این موسسه هم‌چنان بر قول خود به ارسال کتیبه کوروش به تهران پابر جاست، اما قبل از آن چند «مورد اجرایی و فنی» باید حل و فصل شود.

به گفته آقای قشقاوی، دلیل عدم تمایل موزه بریتانیا به ارسال این کتیبه به ایران ظاهرا حوادث سیاسی پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران است که به اعتراضات گسترده در تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران انجامید.

از سوی دیگر در حال حاضر روابط ایران با کشورهای غربی از جمله دولت بریتانیا به خاطر بحران هسته‌ای متشنج است و در عین حال مقامات ایرانی بارها بریتانیا را به دخالت و اقدامات تحریک‌آمیز در حوادث سیاسی پس از انتخابات متهم کرده‌اند.

حسن قشقاوی در کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت که بین مقامات ایرانی و مسئولان موزه بریتانیا توافقی صورت گرفته بود که بر اساس آن کتیبه کوروش برای مدتی باید به ایران ارسال می‌شد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی افزود: «متاسفانه طرف انگلیسی اقدام به این کار نکرد و این حرکت لندن امری غیرحقوقی، غیرعقلانی و سیاسی محسوب می‌شود.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، سازمان میراث فرهنگی ایران به موزه بریتانیا دو ماه فرصت داده است تا به وعده خود عمل کند، در غیر آن صورت همه همکاری‌ها با بریتانیا در زمینه میراث فرهنگی، باستان‌شناسی و نمایشگاه‌های مشترک به خطر خواهد افتاد.

در همین حال ازمه ویلسون، سخنگوی موزه بریتانیا، به خبرگزاری رویترز گفته است که مسئولین این موسسه طی ملاقاتی که ماه پیش در لندن صورت گرفته است آمادگی خود برای ارسال این کتیبه به تهران را اعلام کرده‌اند.

خانم ویلسون افزود: «قبل از انجام این کار چند مورد فنی و اجرایی باید حل و فصل شود، اما در نهایت همان طوری که قبلا توافق شده بود نیت ما ارسال این اثر به تهران است.»

سخنگوی موزه بریتانیا در مورد این مسائل فنی و اجرایی توضیحی نداد و مشخص نکرد که آیا ارسال این اثر در دو ماه مهلتی که ایران تعیین کرده است انجام خواهد شد یا خیر.
XS
SM
MD
LG