لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

دریچه: مروری هفتگی بر وقایع حوزه حقوق بشر در ایران


بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد که هفته گذشته برای حضور در اجلاس جنبش عدم تعهد به تهران سفر کرده بود، در دیدار با آیت الله خامنه ای وضعیت حقوق بشر در ایران را نگران کننده توصیف کرد.

او روز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه این نشست گفت:

«از شما می خواهیم برای ترویج و حفاظت از ارزش های مندرج در منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر، از جمله آزادی بیان و آزادی تجمع، با ما متحد شوید.»

دبیر کل سازمان ملل همچنین در دیدارش با مقام های عالیرتبه جمهوری اسلامی، نسبت به آنچه که او نقض حقوق بشر در ایران نامیده انتقاد و ابراز نگرانی کرد.

شیرین عبادی حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل درباره صحبت های بان کی مون این طور می گوید:

«اگر واقع بینانه فکر کنیم باز هم دولت ایران نسبت به صحبت های آقای بان کی مون بی اعتنایی خواهد کرد. همچنان که در سال های قبل هم این اتفاق افتد.»

«ولیکن این برگ دیگری است بر پرونده نقض حقوق بشر در ایران. صحبت هایی که آقای بان کی مون با دولت ایران کرد در حقیقت مقدمه ای است برای قطعنامه های سال آتی.»

***
عیسی سحرخیز روزنامه نگار زندانی که از حدود ۶ ماه پیش به دلیل ناراحتی های جسمی در بیمارستان بستری بود، ‌سه شنبه شب به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

او به گفته پسرش در اعتراض به ناتمام ماندن مراحل درمانی اش از زمان انتقال به زندان، دست به اعتصاب غذا زده است.

عیسی سحرخیز به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر جمعاً به تحمل ۴ سال و نیم زندان محکوم شده است.

مهدی سحرخیز فرزند عیسی سحرخیز درباره وضعیت جسمی پدرش می گوید:
«ایشان به خاطر حرفی که دکترها زده اند و نامه هایی که رد و بدل شده و کمیسیون هایی که تشکیل شده بایستی به مرخصی استعلاجی می رفته و یا حداقل در بیمارستان نگهداری می شده است.»

«وضعیت شان به شکلی بود که دکترها حتی حکم عدم تحمل کیفر برایش صادر کرده اند. ولی آمده اند و ایشان را از بیمارستان به بند 209 اوین منتقل کرده اند.»

«در نهایت به خاطر اعتراض به این حرکت ایشان شروع به اعتصاب غذا کرده و در سه چهار روز آینده اگر این وضعیت ادامه پیدا کند ایشان دست به اعتصاب دارو هم خواهد زد و نهایتا اگر هر اتفاقی برای ایشان بیفتد، مسئول آن شخص آقای خامنه ای است.»

***
و خبرهایی از بازداشت ها و احضارهای هفته گذشته را مرور می کنیم:

اکبر امینی از بازداشت شدگان بهمن سال ۸۹ که سال گذشته پس از گذراندن حکم یک سال زندانش آزاد شده بود،‌ هفته پیش مجددا توسط نیروهای امنیت بازداشت شد.
به گفته خانواده اش به او اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم شده و هم اکنون در بند ۳۵۰ اوین نگهداری می شود.

***
مریم صالحی فعال حقوق بشر هم حدود ده روز پیش توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری اش در اراک بازداشت شده و خانواده اش هنوز هیچ اطلاعی از اتهام و محل نگهداری او ندارند.

***
نسیم سلطان بیگی فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی هم هفته پیش برای اجرای حکم ۶ سال زندانش به زندان اوین احضار شد.
اتهام های او اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

***
امین چالاکی مسئول اجرایی ستاد میرحسین موسوی در شهر ساوه برای اجرای حکم ۴ سال زندانش روانه زندان اوین شد.
به گزارش وب سایت کلمه او در دی ماه ۸۸ به همراه همسر و فرزندش در ساوه بازداشت و پس از حدود ۴۰ روز بازجویی با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

***
بنا به گزارش سازمان عفو بین الملل قرار است ارژنگ داوودی فعال سیاسی به محاربه متهم شده است. برابر قوانین جمهوری اسلامی ایران حکم محاربه اعدام است.

او که از سال ۸۲ در زندان های اهواز، بندرعباس،‌رجایی شهر و اوین زندانی بوده به اتهام های تبلیغ علیه نظام،‌ توهین به رهبر، توهین به مقدسات جمعا به تحمل ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

***
عیسی فریدی هم فعال سیاسی دیگری است که هفته پیش برای اجرای حکم ۵ سال زندانش به زندان اوین فراخوانده شده است.
به گزارش وب سایت کلمه او که از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی است بعد از انتخابات سال ۸۸ بازداشت و مدتی را در بند دو الف سپاه زندانی بود و پس از ۶ ماه به قید وثیقه آزاد شد.

***
هفته پیش رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که اتهام افراد که در این استان و پس از زلزله بازداشت شده اند توزیع مواد غذایی تاریخ گذشته بین زلزله زدگان بوده است.

درحالی که یکی از وکلای این متهمان در استان آذربایجان به رادیو فردا گفته است که ۲۵ تن از این افراد که هنوز در بازداشت به سر می برند، به تبلیغ علیه نظام متهم شده اند و هم اکنون در زندان تبریز نگهداری می شوند.

حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر که برای دوران نقاهت بعد از عمل جراحی کلیه به مرخصی استعلاجی آمده هم جزو بازداشت شدگان است که به گفته نزدیکانش هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفته است.

نقی محمودی وکیل دادگستری ساکن ترکیه که پیگیر وضعیت این بازداشت شدگان است دراین باره بیشتر می گوید:

«در مورد ۲۵ نفری که در روستای خواجه دستگیر شده اند، یکی از همکاران وکیل ما که برای اخذ وکالت از دو نفر از آنها به دادگستری خواجه مراجعه کرده بودند، متاسفانه با برخورد تند و توهین آمیز رئیس دادگستری خواجه مواجه شدند و در مقابل این سوال همکار ما که در مورد چگونگی وضعیت دستگیر شدگان پرسیده بود، پاسخ داده اند که به شما ربطی ندارد و ما در این مورد پاسخگو نیستیم.»

***
حکم زندان ۱۱ فعال مدنی در تبریز هم هفته پیش در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

مهدی حمیدی شفق، ‌تقی سلحشور، موسی برزین خلیفه لو، مهدی نوری، احمد ریاضی،‌ مصطفی عوض پور، علی حاج ابولو، عزیزالله پورولی، جمشید زارعی، وحید شیخ بگلو و محمود فضلی از جمله افرادی هستند که سال گذشته در رابطه با اعتراض هایی نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شده بودند.

دراین باره بیشتر بشنویم از نقی محمودی وکیل دادگستری که پیشتر وکالت شماری از این متهمان را برعهده داشته است:

«حکم محکومیت برخی از آنها دو سال و برخی از آنها دو سال و نیم است. اینها از مجموع ۲۹ نفری هستند که در روز دوم شهریورماه سال ۹۰ در تبریز و در پی گفتگو و نشست در ارتباط با یافتن راهکارها و راه حل هایی برای جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه دستگیر شده بودند.»

«در میان این ۱۱ نفر آقای موسی برزین خلیفه لو خودشان وکیل دادگستری هستند و به دو سال و نیم حبس محکوم شده که از این مدت سه ماه و یکروز آن صرفا به خاطر مصاحبه با رادیوهای خارج از کشور و خصوصا رادیو فردا بوده است.»

«متاسفانه شاهدیم که فشار بر وکلای حقوق بشری در ایران زیاد شده است و نمونه آن همین آقای موسی برزین خلیفه لو و یا همکار دیگرم آقای عباس جمالی است که در حال حاضر ایشان را وادار به سکوت کرده اند.»

«همچنین وضعیت همکار دیگرم آقای جاوید هوتن کیان که من وکالت پرونده اش را بر عهده داشتم در وضعیت خیلی ناگواری به سر می برند و قریب به دو سال است که ایشان در زندان مرکزی تبریز نگهداری می شوند.»

***
وب سایت مجذوبان نور، پایگاه اطلاع رسانی دراویش گنابادی گزارش داده که در آستانه سالگرد بازداشت های سال گذشته در شیراز و کوار، فشار بر دراویش گنابادی شدت گرفته است.
این وب سایت در خبری دیگر نوشته است که کسری نوری روز چهارشنبه به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در دادگاه شیراز محاکمه شد و در دادگاه تمام اتهامات وارده را رد کرده است.

فرهاد نوری از مسئولان وب سایت مجذوبان نور در این باره می گوید:

«درطول چند روز گذشته تقریبا هشت نفر با ایجاد رعب و وحشت به منزل آقای محمدعلی دهقان حمله کرده و می خواستند که ایشان را بازداشت کنند که ایشان در منزل حضورنداشتند. قابل ذکر است که این بازداشت ها بدون حکم قانونی و به شکل خودسرانه انجام می شود.»

«همچنین پرونده آقای کسرا نوری در شعبه ۱۰۶ اطلسی شیراز به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی رسیدگی شده است و همچنین دیگر اتهام ایشان عضویت در سایت مجذبان نور بوده است که ایشان هیچ کدام از این اتهامات را نپذیرفته است.»

«از آن جایی که دادگاه و قوه قضائیه زیر نظر مامورین امنیتی قرار دارند، ایشان گفته که این دادگاه اساسا صلاحیت این را ندارد که پرونده ایشان را رسیدگی کند و اتهاماتش را نپذیرفته است.»
XS
SM
MD
LG