لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۲

محمود درویش شاعر نامی فلسطینی ها درگذشت


محمود درويش، شاعر معروف فلسطينی روز شنبه درگذشت. (عکس: AFP)
محمود درويش، شاعر معروف فلسطينی روز شنبه درگذشت. (عکس: AFP)

محمود درويش، شاعر معروف فلسطينی، ۶۷ ساله، روز شنبه، دو روز پس از جراحی قلب در آمريکا درگذشت. بسياری از وی به عنوان «شاعر ملی» فلسطينيان ياد می کنند.


محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی، مرگ وی را با انشتار بیانیه ای تسليت گفته و سه روز عزای عمومی اعلام کرده است .


به گزارش رويترز، آقای عباس از محمود درويش به عنوان «شاعری بزرگ، پيشگامی در فرهنگ فلسطينی و از رهبران ملی فلسطينی ها» نام برده است.


محمود عباس افزوده است: «کلمات نمی توانند غم ما را در مورد از دست دادن تو بيان کنند.»


برخی از ساکنان رام الله پس از شنيدن خبر مرگ اين شاعر نامی، شمع بدست در خيابان های رام الله گردهم آمدند.


محمود درويش در دهه نود ميلادی توانست بار ديگر ، پس از تبعيدی دراز مدت و فعاليت در سازمان آزادی بخش فلسطين به رهبری ياسر عرفات، به کرانه باختری بازگردد .


در سال ۲۰۰۰ يکی از وزيران دولت اسرائيل پيشنهاد داد که شعرهای درويش وارد برنامه درسی مدارس اسرائيلی شود ولی این پیشنهاد به مرحله اجرا در نیامد.

محمود درويش به همراه خانواده اش در سال ۱۹۴۸، پس از نخستین جنگ ميان اعراب و اسرائيل، مجبور شد مانند بسياری از فلسطينی ها محل سکونت خود را ترک کنند.


محمود درويش که اولين اثر خود را در سال ۱۹۶۰ منتشر کرد و در آن از رنج مردم فلسطين سخن گفت، بارها به زندان افتاد و در سال ۱۹۷۱ به اتحاد جماهير شوروی سابق رفت.


وی سال ها به عنوان تبعيدی در قاهره، بيروت، تونس و پاريس گذراند.


در سال ۱۹۸۸، پارلمان اسرائيل در مورد يکی از کارهای محمود درويش بحث کرد و برخی آن را شعری بر عليه موجوديت اسرائيل دانستند، ولی درويش اين شعر را فقط اثری برای پايان بخشيدن به اشغال نوار غزه و کرانه باختری دانست.


وی در اين شعر نوشته بود: «سرزمين مان، ساحل مان، دريامان را ترک کنيد. همچنين گندم مان، نمک مان و زخمای مان را. سهم خود را از خونمان بر داريد و دور شويد.»


در سال ۲۰۰۰ يکی از وزيران دولت اسرائيل پيشنهاد داد که شعرهای درويش وارد برنامه درسی مدارس اسرائيلی شود، ولی این پیشنهاد به مرحله اجرا در نیامد.


آقای درويش در کارهای آخر خود با طنز از اسرائيلی ها و فلسطينی ها ياد می کرد که علی رغم دشمنی به يکديگر متصل شده و آينده ای نامشخص در انتظارشان است.


محمود درويش در اين مورد گفته بود تاريخ هم به قربانی می خندد و هم به مهاجم.


از آثار محمود درويش می توان از گنجشگ های بی بال، برگ های زيتون، عاشقی از فلسطين نام برد.


بسياری از نوشته ای اين شاعر فلسطينی به زبان های مختلف از جمله فارسی ترجمه شده است.


XS
SM
MD
LG