لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

تغيير در معادله قدرت، بحث اصلی اجلاس داووس


کلوس شواب (راست)، استاد در رشته تجارت، بنیانگذار این اجلاس جهانی است.
کلوس شواب (راست)، استاد در رشته تجارت، بنیانگذار این اجلاس جهانی است.

رهبران دولت ها و شرکت های بزرگ بازرگانی، از۲۴ تا ۲۹ ژانويه، در اجلاس سالانه مجمع اقتصادی جهان، در «داووس» سوئیس شرکت می کنند.


۲۴۰۰ نفر به مدت پنج روز از سراسر دنيا در اين اجلاس شرکت می کنند. ۸۰۰ نفر از اين شرکت کنندگان، روسا و مديران شرکت های بازرگانی، ۲۴ نفر از رهبران سیاسی و بيش از ۴۸۰ نفر از شخصيت های جامعه مدنی هستند.


موضوع اصلی مورد بحث در این اجلاس، «تغيير در معادله قدرت» خواهد بود.


در این اجلاس، مسايل مختلفی، نظير حضور هر چه بيشتر برخی از کشورهای در حال توسعه در اقتصاد جهانی، نقش و اهميت روزافزون نقطه نظر مصرف کنندگان و تاثير آن بر توليدکنندگان و تاثير عقايد افراد بر نهاد ها مورد بررسی قرار می گيرند.


رهبران اقتصادی و سياستمداران از کشورهای مختلف در اين اجلاس در مورد اين مسايل صحبت خواهند کرد.


پروژه اين اجلاس برای اولين بار توسط يک استاد سويسی در رشته تجارت به نام «کلود شواب»، در سال ۱۹۷۱ برنامه ريزی شد.


از گردانندگان اصلی اجلاس امسال، می توان از« اريک اشميت» مدير گوگل، «ای نويل ايستدل»، مدير کوکاکولا و «سونيل بهارتی ميتال»، مدير شرکت میتال که از بزرگترين توليد کنندگان فولاد در جهان است، نام برد.


از مواردی که در مورد اوضاع اقتصادی جهان، مورد بحث قرار خواهد گرفت، تاثير منفی يوروی قوی در صادرات اتحاديه اروپا وسقوط روزافزون دلار خواهد بود. در این اجلاس، خطراتی که سيستم مالی جهان را تهدید می کند نيز، مورد بحث قرار خواهد گرفت.


«گريگوری فلمينگ» از مديران بانک سرمايه گذاری معروف «مریل لينچ» می گويد که عليرغم آهستگی رشد اقتصادی در امريکا جهان رشد اقتصادی قابل توجهی خواهد داشت.


در مورد مسايل ژئوپوليتيک، سه مساله مربوط به يکديگر یعنی بحران خاورميانه، توليد سلاح های کشتار دست جمعی و ژئوپولتيک انرژی جهان مورد بررسی قرار می گيرند.


از ديگر موضوعات مورد بحث گرم شدن زمين و رابطه آن با مصرف انرژی خواهد بود.


رهبران اقتصادی و سياسی جهان سعی خواهند کرد که در مورد تاثير افراد از طريق اينترنت بر اطلاعات دريافتی صحبت کرده و سعی کنند که زمينه های مشترکی را از طريق بکارگيری دنيای مجازی برای گفت و گو بين تمدن ها و فرهنگ ها بيابند.


برگزارکنندگان اين اجلاس برای اولين بار موضوعات مورد بحث را همزمان در وبلاگ قرار می دهند تا از نقطه نظرات مردم جهان مطلع شوند و در واقع گفت وگويی بين اجلاس و ميليون ها نفر در سراسر جهان ايجاد کنند.


XS
SM
MD
LG