لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

دبیر کل سازمان عفو بین الملل کانادا: حکومت ایران به ماشین کشتار تبدیل شده است


تظاهرات در اتاوا در اعتراض به حکم اعدام سعید ملک پور
تظاهرات در اتاوا در اعتراض به حکم اعدام سعید ملک پور
الکس نيو دبير کل سازمان عفو بين الملل کانادا در تجمعی در برابر سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا پايتخت کانادا که در اعتراض به حکم اعدام سعيد ملک پور برگزار شد، گفت ايران به ماشين کشتار تبديل شده است و هر روز سه نفر اعدام می شوند.
اين تجمع روز شنبه چهار فوريه در اعتراض به حکم اعدام سعيد ملک پور، که کارت اقامت دائم کانادا را دارد، با فراخوان مرکز بين المللی حقوق بشر و با حمايت سازمان عفو بين الملل و جبهه متحد دانشجويی در کانادا برگزار شد. قرار است هر هفته تجمعی در يکی از شهرهای کانادا برگزار شود. پيشتر تجمعاتی در شهرهای مونترال و تورنتو برگزار شده بود.
حکم اعدام سعيد‌ ملک‌پور اخيرا در ديوان عالی کشور تاييد شد.
سعيد ملک‌پور حدود سه سال پيش، پس از ورود به ايران بازداشت و به «راه‌اندازی سايت‌های پورنوگرافی» متهم شد.
سال گذشته دادگاه انقلاب، به رياست قاضی مقيسه، آقای ملک‌پور را به اعدام محکوم کرد اما اين حکم در ديوان عالی کشور به دليل «نواقص پرونده» نقض و به دادگاه بازگردانده شد.
الکس نيو در تجمع شهر اتاوا گفت ما پس از يک سال و نيم برای دومين بار در برابر سفارت جمهوری اسلامی گردهم آمده ايم و هنوز سعيد در برابر ناعدالتی قرار دارد ولی مهم اين است که ما تسليم نشده ايم و دوباره آمده ايم. ما می دانيم حق و عدالت چيست ، به خصوص که امروز در زندان های ايران بسياری حکم ناعادلانه اعدام دارند.
دبير کل سازمان عفو بين الملل در کانادا با تاکيد بر اينکه دادخواست ما خيلی روشن و انجام شدنی است افزود سعيد ملک پور در دامی پر از ترس و وحشت و بی عدالتی در سيستم قضايی ايران گرفتار شده است. اين حکم اعدام از طريق سيستم حقوقی صادر شده است که دادگاه آن سعيد ملک پور را محکوم کرده، دادگاهی که بايد برای حقيقيت و عدالت بايستد و بايد نگهبان عدالت باشد، اما رای به قتل او داده است.
الکس نيو گفت آمار اعدام ها در ايران در چند سال اخير وحشتناک شده است. اين در حالی است که دنيا امروز دنبال راهکاری برای توقف اعدام ها است ولی در اين برخلاف اين را شاهد هستيم. به گفته وی و بر اساس مستندات سازمان عفو بين الملل، تنها در ۱۸ روز اول امسال ۵۳ نفر به اعدام محکوم شده اند که نشان می دهد هر روز سه نفر در ايران اعدام می شوند.
شهلا خان سالتر، مدير سازمان کاندايی «جامعه مسلمانان مدافع ارزش های مترقی کانادا» يکی ديگر از سخنرانان بود. او گفت ما امروز دورهم عليه نابرابری توسط ديکتاتورهايی که از مذهب سواستفاده می کنند تا از مسئوايت های خود فرار کنند، يکصدا شده ايم .
خانم سالتر افزود ما خواستار آزادی فوری سعيد ملک پور هستيم و از دولت کانادا می خواهيم در همکاری با جامعه جهانی برای آزادی سعيد ملک پور و حميد قاسمی شال و همچنين گسترش حقوق بشر در ايران کوشش کند.
در ادامه فارا ماوانی يک از بنيانگذاران «کمپين آزادی سه کوهنورد آمريکايی» پشت تريبون قرار گرفت. خانم ماوانی ضمن تاکيد بر موفقيت آميز بودن کمپين آزادی سه کوهنورد آمريکائی، از کوشش های کمپين آزادی سعيد ملک پور حمايت کرد.
فارا ماوانی گفت امروز سعيد ملک پور به ما احتياج دارد تا برای حقوق او که ناديده گرفته شده اند مبارزه کنيم و اگر ما ساکت بمانيم جان او گرفته خواهد شد.
در اين برنامه پيام نماينده مردم شهر ريجموند هيل در مجلس کانادا توسط مريم نايب يزدی قرائت شد. آقای کوستاس منه گاکيس نماينده مجلس از حوزه محل اقامت سعيد ملک پور که نتوانست در تجمع حضور پيدا کند در پيام خود گفت کانادا ايران را در قبال رفتاراش با سعيد ملک پور مسئول می داند و به صورت فعال به تلاش های خود در مورد پرونده سعيد با مقامات ايرانی ادامه خواهد داد.
نماينده مجلس کانادا تاکيد کرد پرونده سعيد ملک پور تنها نمونه ای از بی توجهی کامل جمهوری اسلامی به حقوق بشر و کوتاهی در رعايت نرم های شناخته شده بين المللی است.
روزنامه ها و راديو تلويزيون های کانادايی در دو هفته گذشته چندين بار به پرونده سعيد ملک پور پرداخته اند. دو روز پيش روزنامه گلوب اند ميل چاپ تورنتو در سرمقاله ای ضمن بررسی وضعيت او، از دولت کانادا خواست تا برای آزادی سعيد ملک پور به فشارها روی ايران ادامه دهد. اين روزنامه سراسری کانادا تاکيد کرد که کانادا بايد ديگر کشورها را نيز برای فشار به ايران بسيج کند.
پرونده سعيد ملک پور علاوه بر بازتاب گسترده در رسانه های کانادا، در پارلمان اين کشور نيز طرح شده و وزير خارجه کانادا بيانيه ای صادر کرده است.
XS
SM
MD
LG