لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

دستگیری دراویش گنابادی در کیش


مأموران اداره اطلاعات کیش روز شنبه ضمن بازرسی حسینیه دراویش قفل‌های در ورودی آن را تعویض کرده بودند. (عکس تزئینی: Afp)
مأموران اداره اطلاعات کیش روز شنبه ضمن بازرسی حسینیه دراویش قفل‌های در ورودی آن را تعویض کرده بودند. (عکس تزئینی: Afp)

روز یکشنبه، ماموران اداره اطلاعات جزیره کیش، به شماری از دراویش گنابادی نعمت اللهى حمله کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.


بر پایه گزارش‌های رسیده به رادیو فردا، در جریان حمله ماموران امنیتی به دراویشی که جلو در ورودی حسینیه دراویش در حال نمازگزاری بودند، آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و شماری از آنان را نیز بازداشت کردند.


روز شنبه ماموران اداره اطلاعات کیش، ضمن بازرسی حسینیه دراویش قفل‌های در ورودی آن را تعویض کرده بودند.


ماموران امنیتی در همان روز با مراجعه به خانه‌های پنج تن از دراویش گنابادی ضمن بازرسی خانه‌ها، این دراویش را بازداشت و به اداره اطلاعات کیش منتقل کردند.


يکی از دروايش که در جزيره کيش سکونت دارد و نخواست هويتش فاش شود به راديو فردا در مورد مجالس دراويش و دستگيری های اخير گفت: «دادستان به ما گفته است که اين دستگيری ها به اطلاعات کشوری مربوط می شود آن ها می خواهند ، فعاليت های مذهبی ما را در جزيره کيش مورد بررسی قرار دهند و به همين خاطر پنج نفر را ديروز بازداشت کردند و روز يکشنبه هم يکی ديگر از خانم ها را گرفتند.»


وی افزود: « شيوه بازداشت آن ها هم به اين ترتيب بوده که برای بازجويی و تفتيش به منزل يا محل کار آن ها مراجعه کرده اند، کلیۀ کتاب ها، نوار، سی دی، کامپيوترهای شخصی آن ها را جمع آوری کرده و همراه خود به محل نامعلومی برده اند. الان چهارده سال است که تجمع دراويش در کيش برگزار می شود.»


وی در مورد مجالس دراويش گفت: «این مجالس منحصر به جزيره نيست، هرجايی که اين مجالس برگزار می شود، يک قانون حاکم است و آن قانون خواندن کتب مذهبی و اشعار مولانا و حافظ است و قوانين شريعتی کاملا" رعايت می شود. مجلس با نماز و آيات قرآن شروع می شود و با اشعار مثنوی تمام می شود.»


وی افزود: « اجتماع اين تعداد از دراويش تجمعی نبوده است، همه اين ها در جزيره زندگی می کنند، و دستگير شدگان اکثرا" نزديک ده تا پانزده سال است که در کيش زندگی می کنند و تقريبا" فکر می کنم، حدود ۱۵۰ نفر از دراويش گنابادی، در جزيره زندگی می کنند.»


در اواخر مهر ماه نیز هفت تن از دراويش گنابادى در شهر اصفهان و پنج تن از آنان در شهر كرج دستگير شدند.


XS
SM
MD
LG