لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

تظاهرات هزاران نفر در ترکیه در اعتراض به ترور دینک


مقامات ترکيه، اتحاديه اروپا و دولت ارمنستان، ترور هرانت دينک را محکوم نمودند و هزاران تن از ساکنين استانبول در اعتراض به ترور هرانت دينک تظاهرات کردند.
مقامات ترکيه، اتحاديه اروپا و دولت ارمنستان، ترور هرانت دينک را محکوم نمودند و هزاران تن از ساکنين استانبول در اعتراض به ترور هرانت دينک تظاهرات کردند.

هزاران تن از ساکنين استانبول در اعتراض به ترور هرانت دينک، خبرنگار معروف ارمنی تبار، روز شنبه ، ۲۰ ژانویه، تظاهرات کردند.


همزمان پليس ترکيه سه نفر فرد مظنون به دست داشتن در ترور هرانت دينک روزنامه نگار ارمنی تبار اين کشور را دستگير کرده است.


مقامات ترکيه، اتحاديه اروپا و دولت ارمنستان، ترور هرانت دينک را محکوم کردند.


هرانت دينک، روزنامه نگار ۵۳ ساله ارمنی تبار ترکيه، ساعت ۳ بعد ازظهر جمعه، ۱۹ژانویه، در مقابل دفتر روزنامه «آگوس»، در استانبول، توسط فردی ناشناس به ضرب گلوله کشته شد .


در پی ترور اين روزنامه نگار سرشناس، پليس تحقيقات و جستجوی وسيعی را برای دستگيری ضارب ۱۸ يا ۱۹ ساله اين جنايت آغاز کرده است.


در ساعات پايانی شامگاه گذشته، ۳ تن از مظنونين به دست داشتن در قتل هرانت دينک دستگير شدند. به گفته معمر گولر استاندار استانبول، پليس اطلاعات مهمی را درباره عاملين اين جنايت به دست آورده است.


ترور هرانت دينک، روزنامه نگار ارمنی تبار و مدير روزنامه ارمنی «آگوس» که يکی از چهره های منتقد سياست های ملی گرايانه دولت ترکيه و از فعالين به رسميت شناختن نسل کشی ارامنه ترکيه عثمانی به شمار می رفت، از حساسيت قابل توجهی برخوردار است.


دولت ترکيه، همواره قتل عام ارامنه در اوايل قرن بيستم را انکار کرده است، اگر چه سازمان ملل قتل عام ارامنه را همراه با کشتار روآندا و هولوکاست يهوديان، به عنوان يکی از سه نسل کشی قرن بيستم به رسميت می شناسد.


اورهان پاموک، نويسنده ترک و برنده جايزه نوبل ادبيات سال ۲۰۰۶ نيز که در مصاحبه ای از قتل عام يک ميليون ارمنی و هزاران کرد سخن گفته بود، از سوی ملی گرايان ترک متهم به «خيانت به ملت ترک» شده بود و حتی در يک قدمی دادگاهی شدن بود. آقای دینک از پشتیبانان اورهان پاموک بود.


ساعات اوليه پس از ترور اين روزنامه نگار ارمنی تبار، مقامات بلند پايه ترک و احزاب ملی گرا، قتل هرانت دينک را به شدت محکوم کرده و سوقصد به جان اين نويسنده را «اقدامی عليه دمکراسی در ترکيه» نامیدند.


رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه، اين سوقصد را «توطئه ای خائنانه عليه ترکيه» توصيف کرد و گفت: «به طور واضح مي گويم سوقصد به هرانت دينک و گلوله هايی که شليک شد، به همه ما به عنوان ملت، به اتحاد و همبستگی، به آزادی بيان و حيات دمکراتيک ما شليک شد.»


احمد نجدت سزر رييس جمهور ترکيه، تاييد کرد که تروريست ها با اين جنايت به اهداف خود نمی رسند و ژنرال ياشار بيوک آنت ر ييس ستاد ارتش نيز گفت که گلوله های ديروز، به ترکيه اصابت کرد.


همزمان شامگاه گذشته، هزاران تن از ساکنان استانبول با برپايی تظاهراتی که از ميدان تقسيم به سوی هالاسکارگازی، محل ترور هرانت دينک به راه انداختند، قتل اين روزنامه نگار ارمنی تبار را محکوم کرده و شعارهايی از قبيل «همه ما هرانت دينک هستيم» سردادند.


به گزارش خبرگزاری سی ان ان ترک، واکنش های بين المللی به قتل اين روزنامه نگار ارمنی تبار منتقد، بالا گرفته است. اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان و ارمنستان، ترور هرانت دينک را محکوم کردند.


در اين ميان کميته بين المللی ارامنه آمريکا، دولت ترکيه را در قبال ترور هرانت دينک مسوول و مقصر دانسته است. زيرا به گفته اين کميته هرانت دينک بارها به مرگ تهديد شده بود و پليس در اين رابطه اقدامی پيشگيرانه صورت نداده است.


XS
SM
MD
LG