لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

سگی که از هشتگرد به دالاس رفت


شلمن در دالاس
شلمن در دالاس
يک سگ ايرانی به نام شلمن که در خيابان های تهران سرگردان بود و ممکن بود توسط ماموران شهرداری کشته شود پس از يک سفر پر ماجرا زندگی جديدی را در شهر دالاس در ايالت تگزاس آغاز کرده است.

بنياد « وفا » که مقر آن در هشتگرد است، اولين سازمانی است که در ايران برای سگ های بی صاحب سرپناه فراهم می کند و تمامی هزينه ها و امور اداری مربوط به انتقال « شلمن » به تگزاس را تامين کرده است.

بنياد وفا از سال ۲۰۰۳ فعاليت خود را آغاز کرده و علاوه بر تامين سرپناه برای سگ های بی صاحب طی دو سال گذشته حدود ۹۰ قلاده سگ را به خارج از ايران منتقل کرده است.

به نوشته وب سايت خبری « دالاس نيوز» اين سگ ماده دو ساله که از نژد سگ های چوپان ژرمن است از جمله حدود هشتاد قلاده سگهايی است که طی سه سال اخير توسط يک بنياد مستقل و خيريه کمک به حيوانات به نام « وفا » از ايران خارج شده و به کشورهای اروپايی و يا آمريکا منتقل شده اند.

طبق مقررات مکتوب و نامکتوب در ايران و دستورات روحانيون و مقامهای مسئول حکومتی داشتن سگ نگهبان، سگ چوپان و يا سگ های شکاری ظاهرا اشکالی ندارد ولی داشتن سگ به عنوان يک حيوان خانگی خلاف قانون تلقی می شود هر چند که مقررات دقيقی در اين مورد وجود ندارد.

شلمن سال گذشته سفر خود از ايران را آغاز کرد و پس از رسيدن به ايالت تگزاس در آمريکا به مسئولان اداره حفاظت و کنترل حيوانات خانگی اين ايالت سپرده شد.

« دالاس نيوز » يادآوری می کند که در سالهای اخير موارد ضبط سگ های خانگی توسط ماموران انتظامی افزايش يافته است. به گفته فرح راوان نماينده بنياد خيريه « وفا» در ايران جمع آوری سگ ها در سطح خيابانها و از بين بردن آنها توسط ماموران شهرداری نيز رو به گسترش بوده است. مقامت شهرداری تهران می گويند که اين سگ ها ناقل بيماری وانواع باکتری ها هستند.

شلمن اکنون در منزل يکی از کارکنان اداره حفاظت و کنترل حيوانات خانگی در شهر دالاس زندگی جديدی را شروع کرده است. وی چند هفته دوره قرنطينه و آموزش های اوليه را در اينجا طی خواهد کرد و پس از آن خانواده هايی که داوطلب هستند سرپرستی وی را قبول خواهند کرد.

شلمن اولين سگی است که با همکاری بنياد « وفا » و اداره حفاظت و کنترل حيوانات خانگی تگزاس به اين ايالت منتقل می شود. مسئول اين اداره می گويد که درگذشته سگهايی از ايالات ديگر آمريکا و به خصوص نقاطی که دستخوش فجايع طبيعی شده بودند به تگزاس منتقل شده اند ولی « شلمن » اولين سگی است که از يک کشور ديگر به تگزاس منتقل شده است.

سخنگوی بنياد « وفا » در آمريکا می گويد که حکومت ايران در سال ۲۰۱۱ سعی کرد قوانينی را پیشنهاد کرده که مالکيت و نگهداری سگ را به طور کامل غيرقانونی کند. هر چند اين قوانين هنوز تصويب نشده اند ولی تحت تاثير آن امکان حمايت از سگ های بی صاحب و پيدا کردن کسانی که حاضر باشند از اين سگ ها نگهداری کنند، دشوارتر شده است.

بنياد « وفا » در حال حاضر از حدود ۴۵۰ سگ بی صاحب نگهداری می کند و با توجه به محدوديت های مالی امکان نگهداری از سگ های بيشتری را ندارد.

اين بنياد از طريق جمع آوری کمک مالی از افراد خير مخارج نگهداری از سگ ها درحومه هشتگرد واقع در غرب تهران را تامين کرده و در مواردی که بتواند يک حامی مالی برای انتقال سگ ها به خارج از کشور را پيدا کند با صرف هزينه ای بين ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار آنها را به کشورهای اروپايی و يا آمريکا منتقل می کند.
XS
SM
MD
LG