لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۱

پایان بازداشت سگ ها


در روزهای آغازين اجرای اين طرح حدود ۲۰ سگ در وضعيت بهداشتی نامناسبی نگهداری می شدند.
در روزهای آغازين اجرای اين طرح حدود ۲۰ سگ در وضعيت بهداشتی نامناسبی نگهداری می شدند.

مسئولان «انجمن حمايت از حقوق حيوانات در ايران» می گویند که برخورد ماموران نيروی انتظامی با سگ های خانگی که از اواخر شهريور ماه با دستور مستقيم احمدرضا رادان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ آغاز شده بود، کاهش چشمگيری پيدا کرده است.


این برخوردها در قالب آنچه که طرح امنيت اجتماعی با رويکرد اخلاقی ناميده می شود، صورت می گرفت.


پيش از اين، حسين اشتری رييس پليس امنيت عمومی نيروی انتظامی جمهوری اسلامی از برخورد با کسانی که اقدام به حمل «حيوانات غيرمجاز»می کنند در راستای اجرای طرح امنيت اجتماعی خبرداده بود.


پس از آن ماموران نيروی انتظامی به برخورد با سگ های خانگی پرداختند و در اقدامی کم سابقه سگ های بازداشت شده را به بازداشتگاهی در خيابان پليس در شرق پايتخت انتقال دادند.


در روزهای آغازين اجرای اين طرح حدود ۲۰ سگ در وضعيت بهداشتی نامناسبی نگهداری می شدند.


اما اکنون به گفته پيام احتسابيان عضو «انجمن حمايت از حقوق حيوانات در ايران»، نيروی انتظامی جمهوری اسلامی در رويه پيشين خود تجديد نظر کرده است.


آقای احتسابيان می گويد: «از آنجا که قانون ثابتی درباره بازداشت سگ ها و برخورد با صاحبان حيوانات خانگی وجود ندارد هر هفته يا هر ماه يک قانون جديد به شکل شفاهی به مردم اعلام می شود.»


احتسابیان: «از آنجا که قانون ثابتی درباره بازداشت سگ ها و برخورد با صاحبان حيوانات خانگی وجود ندارد هر هفته يا هر ماه يک قانون جديد به شکل شفاهی به مردم اعلام می شود.»

او سپس می افزايد: «ماه گذشته برخورد با دارندگان حيوانات خانگی خيلی شديد شد و تعدادی از سگ ها را گرفتند و در مقر يگان ويژه نيروی انتظامی بازداشت کردند که با دخالت انجمن حمايت از حيوانات و فشاری که بعضی از رسانه ها از خارج از کشور آوردند بعضی از اين حيوانات به دانشکده دامپزشکی منتقل شدند و در آنجا به صاحبانشان تحويل داده شدند.»


آقای احتسابیان می گوید که نيروی انتظامی هم با گرفتن تعهد از صاحبان سگ های بازداشت شده مبنی بر اينکه با سگ هايشان در خيابان تردد نکنند آن ها را آزاد کرد.


اين عضو انجمن حمايت از حقوق حيوانات درباره شرايط پيش روی صاحبان سگ های خانگی می گويد که آن ها هنوز مجاز نيستند همراه سگ های خود به اماکن تفريحی عمومی بروند و ادامه می دهد:«فعلا مقداری فشارها کمتر شده و بازداشت سگ ها متوقف شده است. با اين حال روزهای تعطيل و ايام شهادت امامان و تعطيلات مذهبی برخوردها بيشتر می شود.»


برخورد با سگ های خانگی در ايران درحالی رخ می دهد که آن ها می توانند شناسنامه رسمی دامپزشکی دريافت کنند و در قوانين داخلی جمهوری اسلامی ايران هيچ گونه منع قانونی برای نگهداری آن ها وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG