لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

مرگ «ملکه ديسکو»


دانا سامِر
دانا سامِر

دانا سامِر (Donna Summer)، خواننده سرشناس آمريکايی که در ميان طرفدارانش به لقب «ملکه ديسکو» معروف بود، در سن ۶۳ سالگی درگذشت. مدير برنامه های دانا سامر روز پنج شنبه، هفدهم ماه مه، با اعلام اين خبر گفت که اين خواننده آمريکايی به دليل ابتلا به بيماری سرطان در منزل خانوادگی خود در ايالت فلوريدا فوت کرده است.

به گزارش شبکه خبری «سی ان ان»، در بيانيه ای که خانواده دانا سامر به مناسبت درگذشت اين خواننده منتشر کرده اند آمده است که «امروز صبح زود، دانا سامر سودانو، را از دست داديم، زنی بهره مند از استعدادهايی بسيار، که بزرگترين آنها ايمان وی بود،» خانواده سامر در ادامه اين بيانيه افزوده اند که «ما، در عين حال که در سوگ از دست دادن او ماتمزده ايم، بابت زندگی فوق العاده ای که به انجام رساند و ميراث ماندگاری که از خود بر جای گذاشت شادمان و در آرامش هستيم. در اين لحظات حساس، واژگان در بيان مراتب سپاس مان بابت همه دعاها و عشقی که به خانواده مان ارزانی داشته ايد، عاجزند.»

دانا سامر در اواسط دهه هفتاد ميلادی با آهنگ معروف «Love to love you baby» [عاشقِ عاشقِ تو شدنم] به شهرت رسيد. اين آهنگ به لطف سبک خاص اجرای دانا سامر، که با اصوات غنايی زنانه او همراه بود، نقشی تعيين کننده در تبيين موسيقی سبک ديسکو دهه هفتاد ايفا کرد و در سال ۱۹۷۶ جايگاه دومين آهنگ پرفروش را به دست آورد.

گذر ساليان و تغيير ذائقه دوستداران موسيقی، اقبال دهه هفتاد سامر را با افولی چند ساله مواجه ساخت. اين خواننده فقيد تا سال ۱۹۸۳ و انتشار آهنگ و نماهنگ «She works hard for the money» [دختره برای پول جون می کنه] و بازگشت مجدد به قله محبوبيت، در رکودی نسبی به سر می برد.

دانا سامر در مصاحبه ای که سال ۲۰۰۸ با شبکه «سی ان ان» انجام داد گفت: «دوست ندارم که در سبک خاصی طبقه بندی شوم چون فکر می کنم مثل يک آلت موسيقی هستم که نواخته شوم هر صدايی با هر رنگ و نوايی را می توانم توليد کنم،» ملکه سبک «ديسکو» تأکيد داشت که «در گستره زندگی، تنها کاری که می کنم اين است که درباره آن چيزی که فکر می کنم مأموريتم هست، روراست باشم.»

در فقدان دانا سامر، باربارا استرايسَند، خواننده معروف در بيانيه ای نوشته «از شنيدن خبر درگذشت دانا شوکه شدم، بار آخری که همين چند ماه پيش اورا ديدم حال و احوالش بسيار خوب بود. عاشق کار کردن با او بودم.

صدای شگفت انگيزی داشت و به شدت با استعداد بود.» لاتويا جکسون، خواننده و خواهر مايکل جکسون خواننده فقيد سبک موسيقی پاپ، هم در پيامی توئيتری نوشته «جای او خيلی خالی خواهد بود. او واقعاً ملکه ديسکو بود!»

در ميان انبوه پيام های تسليت شايد اين جمله توئيتری «نيسی نَش»، هنرپيشه آمريکايی، باشد که به بهترين شکل حق مطلب را درباره دانا سامر ادا کرده است: «ويتنی [هيوستون]. تينا ماری. وِستا [ويليامز]. و حالا دانا سامر. گروه همسرايان بهشت عضو جديدی پيدا کرده، آنجا با هم چه توفان زيبايی به پا خواهند کرد.»

XS
SM
MD
LG