لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

جلوگيری اسرائيل از برگزاری آئين‌های «قدس، پايتخت فرهنگی جهان عرب»


مسجدی در بیت المقدس شرقی
مسجدی در بیت المقدس شرقی
در پی جلوگيری نيروهای پليس اسرائيل از برگزاری آئين‌های «قدس، پايتخت فرهنگی جهان عرب»، حکومت خودگردان فلسطينی اين جشن را در بيت‌اللحم در کرانه باختری آغاز کرده است.

پرچم های اعضای ۲۲ گانه اتحاديه عرب، رقص ها و نوای موسيقی حال و هوای خاصی به خيابان های بيت اللحم، زادگاه حضرت مسيح در جنوب بيت المقدس (اورشليم) داده است.

اتحاديه عرب سال ۲۰۰۹ را به عنوان «قدس، پايتخت فرهنگی جهان عرب» اعلام کرده بود.

وزيران امورفرهنگ و هنر کشورهای عضو اتحاديه عرب، ازسال ۲۰۰۷، در اقدامی با اهداف سياسی، قدس را «پايتخت فرهنگی جهان در سال ۲۰۰۹» ناميدند و از همه کشورهای عربی خواستند که اقداماتی درسطح بين المللی برای آگاه کردن افکارعمومی جهان درقبال «مالکيت فلسطينی ها بر قدس» انجام دهند.

طبق برنامه اوليه، می بايست آئين های «قدس؛ پايتخت فرهنگی جهان عرب» از هفته سوم سال ۲۰۰۹ آغاز می شد. اما اين موعد، با جنگ غزه مصادف شد که جشن ها را با تاخير روبرو کرد.

شروع آئين ها برای شنبه اول فروردين دربخش باستانی قدس شرقی برنامه ريزی شد .

با دستور آوی ديختر، وزيرامنيت داخلی اسرائيل، پليس تدابير گسترده ای برای جلوگيری ازبرگزاری جشن ها در قدس شرقی به عمل آورده بود.

دست کم ۱۴ فلسطينی درقدس شرقی دستگير شدند. سه نفرآنها تی شرت های اين آئين را در دانشگاه عبری اورشليم به تن کرده بودند. راه پيمائی دانش آموزان مدارس عرب نيز در قدس شرقی با ممانعت روبرو شد.

در پی مخالفت های شديد اسرائيل، محمود عباس رهبر تشکيلات خودگردانی مراسم اصلی را به بيت اللحم درکرانه باختری انتقال داد، و خود نيزهمراه با سلام فياض نخست وزيرمستعفی تشکيلات فلسطينی در آئين ها حضور يافت.

نمايندگان بلندپايه مراکش، تونس، امارات متحده عربی، کويت و اردن برای اين مراسم به سرزمين های فلسطينی آمده اند.

فوزی برهوم، سخنگوی سازمان حماس با محکوم کردن اسرائيل گفت «قدس ملک شخصی ملت فلسطين است و دردل و جان ملت های عربی جای دارد».

اسرائيل اورشليم را پايتخت خود می خواند و حضور يهوديان در سرزمين باستانی يهودی و «بيت المقدس اول يهود» و «بيت المقدس دوم يهود» را دليل خود می داند.

قدس شرقی درجنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ با اورشليم غربی يکپارچه شد، و دولت های اسرائيل در۴۲ سال اخير پيوسته گفته اند که حاضر به دوپارچه شدن دوباره بيت المقدس (اورشليم) نيستند.


همزمان با رخدادهای «قدس؛ پايتخت فرهنگی جهان عرب»، وزارت خارجه آمريکا يک بارديگرازاسرائيل به خاطرقصد به تخريب شماری ازخانه های فلسطينی های قدس شرقی انتقاد کرد.

وزارت خارجه آمريکا خواهان تعليق تخريب ها شد، و به نوشته هاآرتص، اين امر می رود که به موضوع اصلی اختلاف ميان دولت اوباما با دولت نتانياهو مبدل شود.

اسرائيل می گويد که خانه های مزبوربدون مجوزساخته شده، اما فلسطينی ها می گويند، اسرائيل می خواهد از پيوستگی قدس به کرانه باختری جلوگيری کرده، به پروژه های خانه سازی يهودی اجازه اجرا در اين مناطق را می دهد.
XS
SM
MD
LG