لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

عبادی خواستار آزادی کوه‌نوردان بازداشتی آمریکا شد


شيرين عبادی، اولین و تنها ایرانی برنده جایزه نوبل
شيرين عبادی، اولین و تنها ایرانی برنده جایزه نوبل
شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل و مدافع حقوق بشر، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رويترز خواستار آزادی سه کوه‌نورد آمريکایی شد که در ايران در بازداشت به سر می‌برند.

خانم عبادی گفت: ‌«من بسيار متاسفم که دولت ايران اين سه نفر را دستگير کرده، چرا که مرزبندی دو کشور در آن منطقه مشخص نيست.»

اين مدافع حقوق بشر همچنین گفت: «حتی اگر مرزبندی مشخص بود و آنها وارد مرز ايران شده بودند با پرداخت جريمه می‌توانستند آزاد شوند.»

سارا شاورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شين باوئر، ۲۷ ساله، سه کوه‌نورد آمريکايی هستند که چند روز پس از انتخابات رياست جمهوری ايران، به هنگام گردش و سياحت، از خط مرزی عراق و ايران در منطقه کردستان عبور کردند و توسط مرزبانان ايران دستگير شدند.

به دنبال انتشار گزارش‌ مربوط به بازداشت اين سه تن، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نيز با ابراز نگرانی از سرنوشت اين سه شهروند آمريکايی خواستار آن شده بود که دولت ايران درباره محل نگهداری آنها اطلاع‌رسانی کرده و بی‌درنگ آنها را آزاد کند.

شیرین عبادی همچنین در مورد ادامه اعتراضات به نتايج رياست جمهوری در ايران گفت: «دولت جمهوری اسلامی روز به روز پايگاه مردمی خود را از دست می‌دهد... خشونت دولت اين امر را ثابت می‌کند.»

به گزارش رويترز، خانم عبادی گفت وی به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران اپوزيسيون ايران، اعتماد دارد، اگرچه آنها متعلق به نظام سياسی ايران هستند.

خانم عبادی افزود: «يکی از دلايل خشم مردم پس از انتخابات این بود که حاکميت ايران نتوانست حتی رای مردم به اين دو نفر را که متعلق به نظام هستند تحمل کند.»

خانم عبادی در مورد برنامه هسته‌ای ايران نیز گفت وی معتقد است که تهران می‌تواند با پذيرفتن پيش‌نويس وين به بحران هسته‌ای خود خاتمه دهد.

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه وین که تهران تاکنون تنها به آن پاسخی اولیه داده و خواستار تغییراتی اساسی در آن شده است، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را تا آخر سال میلادی یک‌جا به روسیه تحویل می‌دهد و در برابر مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران دریافت می‌کند.

شيرين عبادی همچنين گفت که به زودی به تهران بازمی‌گردد.
XS
SM
MD
LG