لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

کمک گوگل به معترضان مصری


به گزارش رويترز، شرکت گوگل سرويس ويژه تازه ای برای استفاده مردم مصر فراهم کرده است که به آنها اجازه می دهد با گرفتن يک شماره تلفن و گذاشتن پيام تلفنی، بتوانند پيامی را به صورت تويتر منتشر کنند.

در پی ناآرامی های اخير در اين کشور دسترسی به اينترنت غيرممکن شده است.

در بلاگ رسمی گوگل روز دوشنبه پيامی به اين شرح ديده می شد: «ما هم مانند بسياری از مردم بی تابانه خبرهای مصر را دنبال می کنيم، با اين انديشه که راهی بتوانيم پيدا کنيم برای کمک به مردم اين کشور.»

سرويسی که به گزارش گوگل با همکاری مهندسان تويتر فراهم شده است، به مردم اجازه می دهد که شماره ای را بگيرند و يک پيام تلفنی بگذارند. اين پيام تلفنی سپس به صورت اتوماتيک به يک فايل صدا تبديل می شود و اين فايل با شناسه «مصر» به تويتر ارسال می شود.

گوگل در يک پست بلاگی خود که با عنوان «اضافه کاری پايان هفته که اميدواريم به رساندن صدای مردم مصر کمک کند» منتشر شده، اعلام کرد که برای استفاده از اين راه ارتباطی نياز به اينترنت نيست.

گوگل سه شماره تلفن برای اين منظور اختصاص داده است.

گفتنی است که سرويس های اينترنتی مانند تويتر و فيس بوک به عنوان ابزارهای مفيدی برای ارتباط ميان مخالفان حکومت و تظاهر کنندگانی که از هفته پيش به خيابانها ريخته اند تا به فرمانروايی ۳۰ ساله حسنی مبارک پايان دهند، استفاده می شد.

اما حکومت مصر در جريان رويدادها، سرويس های اينترنت و اس ام اس ها را از کار انداخته است.

يک منبع آگاه گفت که گوگل که شعار رسمی اش «بدی نکن» است، در بحران مصر از جريانی حمايت نمی کند اما تنها می خواهد دسترسی به اطلاعات را آسان کند همچنانکه در مورد دسترسی به سرويس های ديگر مانند يوتيوب اين کار را کرده است.

يوتيوب نيز در جريان بحران مصر پوشش شبکه تلويزيونی الجزيره از رويدادهای مصر را به صورت زنده پخش می کند.
روز دوشنبه شبکه تويتر چندين پيام دريافت شده از اين طريق را منتشر کرد. در اين پيام ها که طول شان از چند ثانيه تا چند دقيقه است، مردم که خود را شهروند مصری معرفی می کنند اوضاع را در مناطق مختلف کشور توصيف می کنند.

يک پيام به انگليسی می گويد «حکومت شايعاتی مبنی بر خطر دزدی و خشونت پخش کرده است. اما تنها مورد دزدی و سرقت توسط خود پليس صورت گرفته است.»
XS
SM
MD
LG