لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

زیدآبادی: در ايران بايد نظارت مستقل بر انتخابات صورت بگيرد


احمد زيدآبادی، روزنامه نگار و تحليلگر سياسی در تهران،.
احمد زيدآبادی، روزنامه نگار و تحليلگر سياسی در تهران،.
آيت الله علی جنتی، دبير شورای نگهبان، روز شنبه در شهر اصفهان گفت: « عده ای ورشکسته سياسی در کشور از احتمال تقلب در انتخابات سخن می گويند.»
دبير شورای نگهبان افزود: « عده ای ورشکسته سياسی به اين دليل که ممکن است رای نياورند، می گويند ممکن است در آرای مردم دستکاری شود.»
سخنان آيت الله جنتی در پاسخ به انتقادهايی بوده که در هفته ها و ماه های گذشته در مورد سلامت انتخابات در پيش روی رياست جمهوری ۲۲ خرداد سال آينده مطرح شده است.
پيش از اين، برخی از اعضای جناح های گوناگون سياسی در ايران از احتمال دستکاری در انتخابات رياست جمهوری سال آينده ابراز نگرانی کرده بودند.
احمد زيدآبادی، روزنامه نگار و تحليلگر سياسی در تهران، بر اين باور است که گفته های آيت الله جنتی با هدف جلوگيری از اين انتقادها صورت گرفته است.
وی به « راديو فردا» گفت: « آيت الله جنتی می خواهد راه را بر هر راهکاری که بتواند سبب جلب اعتماد ديگران، به ويژه اصلاح طلبان شود، ببندد و انتظار دارد که هر اتفاقی که بيفتد، هيچکس اعتراض نکند، اما واقعيت اين است که انتقادها همچنان ادامه خواهد داد.»

بر اساس گزارش ها، يکی از افرادی که در مورد سلامت انتخابات سخن گفته، محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، است که روز ۱۳ بهمن گفت:« نبايد در ذهن مردم اين تداعی ايجاد شود که رأی آنها در انتخابات آينده اثر ندارد و حتی بعضی ها احساس تکليف کنند که خلاف قانون اقدام کنند.»
« آيت الله جنتی می خواهد راه را بر هر راهکاری که بتواند سبب جلب اعتماد ديگران، به ويژه اصلاح طلبان شود، ببندد و انتظار دارد که هر اتفاقی که بيفتد، هيچکس اعتراض نکند، اما واقعيت اين است که انتقادها همچنان ادامه خواهد داد.»
احمد زیدآبادی
محمد سيف زاده، دبير کميته برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه، در اين خصوص به سخنان برخی از چهره های سياسی و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ايران اشاره دارد.
او به « راديو فردا» گفت:« بلندپايگان اين نظام، از جمله آقای هاشمی رفسنجانی هم در مورد انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۴ گفت از اين وضعيتی که پيش آمده است، بايد به خدا شکايت کرد. معنای اين گفته آن است که هم در انتخابات تقلب های فراوان صورت گرفته است و هم اينکه دادرسی وجود ندارد که بشود به او شکايت کرد.»
دبير کميته برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه همچنين به سخنان مهدی کروبی، رييس پيشين مجلس شورای اسلامی و دبير کل حزب اعتماد ملی، پس از شکست در دور نخست انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۴ اشاره کرد که گفته بود پس از خوابيد، نتيجه انتخابات تغيير کرد.
آقای سيف زاده اضافه کرد: « بنابراين، اين ورشکستگان سياسی نيستند که به روند انتخابات ايراد دارند.»

در اين ميان، مرکز رسيدگی به امور مساجد کشور چند روز پيش با صدور بخشنامه ای، هرگونه تشکيل ستادهای انتخاباتی برای افراد، گروه ها و جناح های سياسی را در اين اماکن مقدس ممنوع اعلام کرد.
اين بخشنامه در شرايطی صادر شد که رضا اکرمی، يکی از اعضای ارشد جامعه روحانيت مبارز، در مرداد ماه سال جاری خواستار آن شد که فقهای حوزه‏های علميه، تقلب در انتخابات را ممنوع اعلام کنند.برخی از تحليلگران سياسی می گويند: هنگامی که نمايندگان نامزدها نمی توانند نظارت دقيقی بر شمارش آراء داشته باشند، طبيعی است که بسياری در ايران نسبت به چگونگی برگزاری انتخابات بدبين باشند.
در اين ابراز نگرانی ها و انتقادها، شورای نگهبان، که آيت الله جنتی دبيری آن را بر عهده دارد، يکی از نهادهايی بوده که عملکردش در برگزاری انتخابات گوناگونی از سوی منتقدين، غير منصفانه و ناعادلانه خوانده شده است.
محمد سيف زاده با اشاره به عملکرد اين شورا در تاييد و يا رد صلاحيت نامزدها و همچنين تاييد شمارش آرای انتخابات گفت:« آنچه که شورای نگهبان انجام می دهد، دخالت محض است و عملکردش اشکال دارد.»

اما پرسشی که مطرح می شود، آن است که برای برگزاری يک انتخابات سالم و آزاد در ايران چه اقداماتی را می توان انجام داد؟
احمد زيدآبادی پاسخ داد: « در ايران، همانند تمام کشورها، بايد نظارت مستقل بر انتخابات صورت بگيرد که انجام آن مورد اجماع تمامی نيروهای سياسی درايران باشد.»
او افزود: « حداقل از زمانی که ستاد انتخابات شکل می گيرد، نامزدهايی که در انتخابات حضور دارند، نمايندگان بلندپايه و متنفذ خود را بفرستند که از ابتدا تا انتهای انتخابات و شمارش آراء، بتوانند به طور کامل نظارت داشته باشند تا شبهه ای در مورد نتايج آراء وجود نداشته باشد.
به اعتقاد آقای زيد آبادی، انجام چنين روشی، نه تنها هزينه ای برای نظام جمهوری اسلامی ايران ندارد، به خصوص اگر معتقد است که درست عمل می کند
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG