لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

رفع تعليق شنای ايران، همزمان با تعليق روئينگ


بنا بر اعلام فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلوی ايران، فدراسيون جهانی اين رشته ورزشی، رای به رفع تعليق داده است.

فدراسيون ايران در شرايطی خبر رفع تعليق را اعلام کرده است که در ماه‌های اخير حاضر نمی‌شد اصل خبر تعليق را رسماً بپذيرد و اعلام کند!

اين فدراسيون در پی لغو تمام سفرهای برون مرزی، ضمن تکذيب مطالب منتشر شده در رسانه‌های ورزشی و انکار بحث تعليق، بحث صدور دير هنگام رواديد و عدم همکاری سفارتخانه‌ها را دليل جا ماندن تيم‌های اعزامی عنوان می‌کرد.

پيش از اين در پی تغيير رييس فدراسيون اين رشته و انتخاب برانوش نيک بين از سوی وزارت ورزش به عنوان رييس جديد، ارگان جهانی شنا ايران را از حضور در ميادين بين‌المللی محروم کرده بود. اين تصميم باعث شد شناگران ايرانی از حضور در چند مسابقه رسمی باز بمانند.

تيم ملی واترپلو جوانان هم که قرار بود در مسابقات آسيايی به ميزبانی قزاقستان شرکت کند، فرصت حضور در اين جام را از دست داد. مسابقاتی که حکم ورودی جام جهانی را داشت و ايران نيز از بخت‌های اصلی کسب سهميه مسابقات جهانی محسوب می‌شد.

فدراسيون شنای ايران اعلام کرده به دنبال تغييراتی که در اين فدراسيون صورت گرفته و محسن رضوانی دبير سابق به عنوان سرپرست جديد معرفی شده، کنفدراسيون آسيا تصميم گرفته تعليق ايران را لغو کند. حالا ورزشکاران می‌توانند در مسابقات بين‌المللی حضور يابند. جام واترپلوی باشگاه های آسيا اولين رويدادی است که نمايندگان ايران پس از رفع تعليق قرار است در آن شرکت خواهند کرد.

اما آيا رفع تعليق فدراسيون شنا، می‌تواند نشانه‌ای از رفع تعليق ساير رشته‌های محروم از حضور در ميادين بين المللی هم باشد؟ هفته گذشته فدراسيون جهانی کانو، ايران را از حضور در کليه مسابقات برون مرزی محروم کرد و حالا همزمان با رفع تعليق شنا، فدراسيون جهانی روئينگ، فعاليت‌های بين‌المللی ايران در اين رشته ورزشی را تعليق کرده است.
در ايران، کليه رشته‌های قايقی زير نظر فدراسيون قايقرانی انجام می‌گيرد اما رشته‌های کانو، روئينگ و قايق بادبانی هرکدام ارگان جهانی جداگانه‌ای دارند و همگی نيز با دلايل مشابه، رای به تعليق فدراسيون قايقرانی ايران داده‌اند.

فدراسيون جهانی روئينگ در نامه‌ای خطاب به فدراسيون قايقرانی اعلام کرده با درخواست ايران برای حضور در مجمع جهانی مخالف است و ورزشکاران ايران تا زمانی که اساسنامه اصلاح شده برای اين مجمع ارسال نشود، اجازه حضور در مسابقه‌های بين‌المللی را نخواهند داشت.

مت اسميت مدير اجرايی فدراسيون جهانی روئينگ در نامه‌اش تاکيد کرده تا زمانی که انتخابات داخلی ايران بر اساس اساسنامه‌ای که FISA آن را تاييد می‌کند برگزار نشود، همچنان فقط کادر اجرايی قبلی و احمد دنيامالی را به عنوان رييس فدراسيون ايران به رسميت می‌شناسد.

فدراسيون کشتی ايران نيز با چالش بزرگی مواجه است. ايران ميزبانی جام جهانی کشتی آزاد و فرنگی جام جهانی ۲۰۱۳ را برعهده خواهد داشت که چهارم اسفند به پايان می‌رسد. فدراسيون جهانی کشتی اعلام کرده پس از پايان اين رقابت‌ها، ايران بايد انتخابات فدراسيون خود را طبق اساسنامه‌ای که مورد تاييد کميته بين‌المللی المپيک است، برگزار کند.

مطابق اساسنامه فعلی، رياست مجمع انتخاباتی بر عهده وزارت ورزش است. اما کميته بين‌المللی المپيک تاکيد کرده که دولت‌ها حتی حق دخالت غير مستقيم در انتخابات فدراسيون‌های ورزشی را هم ندارند.
XS
SM
MD
LG