لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

صائب عريقات استعفا داد


صائب عريقات
صائب عريقات
صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد تشکيلات خودگردان فلسطینی، شنبه، پس از آن که مشخص شد اسناد فاش شده در مورد مذاکرات فلسطینی‌ها و اسرائیل، از دفتر وی به سرقت رفته، از سمت خود استعفا کرد.

این اسناد اوایل بهمن ما توسط شبکه تلویزیونی الجزیره منتشر شد و انتقاد شدید مقام‌های فلسطینی را به دنبال داشت.

به گزارش الجزیره، آقای عریقات پیشتر اعلام کرده بود، در صورتی که معلوم شود این اسناد از دفتر وی به سرقت رفته، مسئولیت این امر را برعهده خواهد گرفت.

مقامات ارشد تشکيلات خودگردان فلسطينی، پیشتر شبکه الجزيره را متهم کرده‌ بودند که با انتشار اسناد مربوط به مذاکرات صلح و واگذاری بخش‌هايی از اورشلیم (بیت المقدس شرقی) به اسرائيل، درصدد تضعيف دولت خودگردان است.

طبق این اسناد مذاکره‌کنندگان فلسطینی برای دستيابی به صلح با واگذاری بخش‌هايی از بيت‌المقدس شرقی (اورشليم) به اسرائيل و همچنين سرنوشت پناهندگان فلسطينی موافق کرده‌اند.

همزمان با انتشار خبر استعفای صائب عریقات، مقامات فلسطینی روز شنبه اعلام کردند انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در سرزمین‌های فلسطینی، قبل از ماه سپتامبر، مهر ماه آینده، برگزار خواهد شد.

این اطلاعیه رسمی، پس از نشست مقام‌های سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری محمود عباس در کرانه باختری رود اردن، انتشار یافته است.

بسياری از اسناد منتشر شده توسط الجزيره مربوط به مذاکرات فلسطينی‌ها با اسرائيل در دوران اهود اولمرت، نخست وزير سابق اسرائيل، در سال ۲۰۰۸ است.

اين نخستين رويارويی تشکيلات خوگردان فلسطينی و شبکه الجزيره نيست. پس از انتشار گزارشی در خصوص نقش احتمالی محمود عباس در مرگ ياسر عرفات، رهبر سابق فلسطينی‌ها، تشکيلات خودگردان فلسطينی در سال ۲۰۰۹ دفتر شبکه الجزيره را کرانه باختری را بست.

تشکيلات خودگردان فلسطينی شبکه الجزيره را به حمايت از گروه اسلامگرای حماس متهم می‌کند.

شبکه الجزيره می‌گويد: اسناد منتشره در روز يکشنبه بخش اول از يک هزار ششصد سند درباره مذاکره صلح اعراب و فلسطينی‌ها است که منتشر خواهند شد.

حماس که نوار غزه را تحت کنترل خود دارد در واکنش به این بیانیه گفته است که نتایج انتخابات مذکور را به رسمیت نخواهد شناخت.
XS
SM
MD
LG