لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

شکست و حذف استقلال در نبرد سخت رياض


یکی از هواداران تیم استقلال. عکس تزئینی است.
یکی از هواداران تیم استقلال. عکس تزئینی است.
تيم استقلال ايران در نبردی پرگل و نزديک، در خانه تيم الشباب عربستان با يک گل ديرهنگام سه بر دو شکست خورد و از ليگ قهرمانان فوتبال آسيا حذف شد.

استقلال نيمه نخست را با گل های سياوش اکبرپور در دقيقه ۲۳ از نقطه پنالتی و حسين کاظمی در دقيقه ۳۲ دو بر يک پيش بود. آغازگر گلزنی، فيصل السلطان در دقيقه ۲۱ بود که اين برتری زودهنگام را دو دقيقه بعد خطای پنالتی روی کاپيتان فرهاد مجيدی به تعادل دو باره کشيد و ديری نپاييد که با پاس عمقی مجيدی، حسين کاظمی جنگ برای تصاحب توپ را از عبدالله شوهيل، مدافع سعودی برد و با يک ضربه به موقع از فاصله نزديک، استقلال را به گل برتری رساند.

اما در نيمه دوم استقلال گلزن نبود و حتی ضربه فرهاد مجيدی به ديرک عمودی دروازه خورد تا الشباب بعد از دستيابی به گل تساوی در فاصله سه دقيقه پس از شروع نيمه در واپسين دقيقه های وقت تلف شده (دقيقه ۸۸) با ضربه قوس دار فيصل السلطان از جناح راست نزديک خط کرنر و ضربه تکميل کننده وليد الجيزانی تازه وارد به گل پيروزی برسد و مانع بازی در وقت اضافی شود.

گل تساوی بخش سعودی ها را طارق الطيب در دقيقه ۴۸ به ثمر رساند که اين گل نيز در پی ضعف دفاعی تيم استقلال بود.

در اين بازی استقلال با تمرکز در ميانه ميدان و داشتن مردانی چون اکيرپور، کاظمی، فابيو جان واريو و کيانوش رحمتی مانع آن شد تا الشباب در خانه خود نبض بازی را در دست بگيرد. اما ضعف مدافعان و دروازه بان به ويژه در جايگيری و پوشش مناسب، به خوردن سه گل و حذف از ليگ قهرمانان آسيا انجاميد.

برای مسابقه سرنوشت ساز با استقلال ايران تيم الشباب وليد عبدالله، دروازه بان شماره يک خود را بازيافت. عبدالله برای تيمی که پيشينه پنج بار قهرمانی در ليگ عربستان را دارد، در مسابقه آخر گروهی در برابر پاختاکور ازبکستان به دليل محروميت غايب بود.

پاريرا، مربی برزيلی تيم الشباب مطمئن بود که بازگشت عبدالله يک ارزش ويژه برای بخت تيمش برای راهيابی به مرحله بعدی (يکچهارم پايانی) خواهد بود. هر چند به هنگامی که استقلال با يک بازی با روحيه حالت تهاجمی به خود می گرفت، پايه های دروازه او لرزان می نمود و دو بار هم بر پاشنه چرخيد.

گرچه پريرا از بازگشت عبدالله خشنود می نمود اما او بدون نائف القعادی، مدافع تيمش بازی کرد.

عبدالله به عنوان دروازه بان انتخاب شده سال گفت: «انتخاب شدن به عنوان بهترين دروازه بان در عربستان انگيزه ای برای من است تا برای تيمم بيشتر و بيشتر تلاش کنم. گرچه استقلال تيم بسيار خوبی است که ما احترام زيادی برايش قائليم، اما من و همبازيانم مصمميم برنده مسابقه شويم و به دور بعد راه يابيم.»

اين دروازه بان سعودی در لحظه های بحرانی که خشونت بازيکنان دو تيم به درگيری فردی نزديک می شد، چون مجيدی نقش آرام کننده داشت.

در همين حال استقلال پس از شکست دو بر يک از العين در آخرين مسابقه گروهی در دو هفته پيش، در جست و جوی بازگشت به راههای پيروزی بود. شايد بزرگترين اشتباه مردان آبی ميل به حفظ برتری در شروع نيمه دوم بود که به مردان الشباب فرصت گل تساوی بخش را داد و در هر لحظه که حالت دفاعی به خود گرفت ضربه پذير نمود.

صمد مرفاوی، مربی استقلال که انتظار جنگی سخت در تمام لحظه های بازی را داشت، پيش ازبازی گفته بود: «اين مسابقه برای من و بازيکنانم اهميت بسياری دارد. مطمئنا مسابقه برای هر دو تيم سخت خواهد بود. دو تيم پرقدرت و سريع هستند. آنان ميل به بازی باز دارند و آنان نتايج و بازی های خوبی در مرحله گروهی داشتند.»


در همین حال به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران سازمان تربيت بدنی پيش از بازی با الشباب ۳۸ ميليون تومان به اعضای تيم استقلال به دليل صعود به مرحله ۱۶ تيمی پاداش داد. در صورتی که بازيکنان استقلال در زمين الشباب به پيروزی می رسيدند، قرار بود که پاداش ويژه ای به آنان پرداخت شود.

پيش از اين يکی از مسوولان تيم استقلال شکست اين تيم از العين امارات را عمدی و به دستور مديريت باشگاه اعلام کرده بود تا تيم در زمين الشباب بازی کند.
XS
SM
MD
LG