لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

دریچه: اعتصاب سیاسی ده ها تن از زندانیان بند ۳۵۰ اوین


۲۲ خردادماه یعنی دوشنبه هفته پیش که مصادف بود با سومین سالروز انتخابات سال ۸۸ و سالگرد مرگ هدی صابر، دهها تن از زندانیان بند ۳۵۰ اوین دست به روزه سیاسی زدند.

این افراد در اعتراض به شرایط زندان ازجمله ‌قطع بودن تلفن های بند ۳۵۰، محدود بودن ملاقات های حضوری و همچنین اعتراض به نحوه مرگ هدی صابر روز دوشنبه با سردادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» از حضور در سالن ملاقات خودداری کردند.

ابوالفضل قدیانی،‌ بهمن احمدی امویی، سعید جلالی فر،‌ عبدالله مومنی،‌ محسن میردامادی، فیض الله عرب سرخی، علیرضا بهشتی،‌ سیامک قادری،‌آرش سقر و جواد علیخانی از جمله کسانی بودند که در این اعتراض شرکت داشتند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:10:57 0:00
لینک مستقیم


فرزانه میرزاوند همسر سیامک قادری که روز دوشنبه برای ملاقات همسرش به اوین رفته بود، دراین باره توضیحات بیشتری می دهد:

«روز دوشنبه وقتی بالا رفتیم دیدیم که اوضاع مثل همیشه نبود. یک سری از خانواده‌ها بالا می‌روند بعد از چند دقیقه بر می‌‌‌گردند. این برای ما خیلی عجیب بود، اینکه حالا چه شده که خانواده‌ها سریع بر می‌گردند؟»

«بعد متوجه شدیم که یک عده در حمایت از آن بیانیه‌ای که خانواده‌ها امضا کرده بودند برای اینکه حقوق زندانیان سیاسی رعایت نمی‌شود از حق خودشان کوچکترین حق خودشان که ملاقات ۲۰ دقیقه الی نیم ساعت از این حق گذشته اند تا بتوانند صدای خودشان را اعلام کنند و نشان دهند که نیاز دارند شرایط شان بررسی شود.»

خبرها از زندان اوین حاکیست که به دنبال اعتراض این زندانیان سیاسی گارد ویژه زندان وارد بند شده و با حمله به معترضان شماری از این افراد را به بند انفرادی ۲۰۹ اوین منتقل کرده اند.
زهرا رحیمی همسر ابوالفضل قدیانی دراین باره می گوید:

«اول صبح یک تعدادی نیامده بودند ملاقات، بعد که ما پرسیدیم مامور زندان گفت خودداری زندانیان از ملاقات یکی به خاطر اعتراض به شهادت هدا صابر بوده که سالگرد اوست و یکی هم راجع به اینکه روز پدر تلفن را قطع کردند و اجازه ندادند کسی تلفن بزند.»

«البته می‌دانید که تلفن های بند ۳۵۰ از دو سال پیش قطع شده است. حالا هم شنیدیم که برای آقای صابر مراسم داشتند و گارد زندان ریخته و مشکلاتی به وجود آمده و یک سری را به انفرادی برده اند.»

در پی این اعتراض ها بهمن احمدی امویی به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
به گفته نزدیکان او ماموران این روزنامه نگار زندانی را با دستبند و پابند همراه با توهین و بی احترامی به زندان رجایی شهر منتقل کرده اند.

بهمن احمدی امویی روزنامه نگار پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل ۵ سال زندان محکوم شده است.

سعید جلالی فر،‌آرش سقر،‌ سعید متین پور و جواد علیخانی از دیگر زندانیانی هستند که به بند انفرادی ۲۰۹ منتقل شده اند و ماموران به خانواده هایشان گفته اند که این زندانیان تا حدود ۳ هفته دیگه در این بند خواهند بود و از ملاقات هم محروم هستند.

آزاده قرنجیک همسر آرش سقر که هفته پیش به دادستانی مراجعه کرده دراین باره می گوید:
«به ما گفتند که همسرت را به انفرادی برده ایم و گفتند که تا سه هفته در ۲۰۹ هستند و ملاقات هم ندارند.»

عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری که وکالت شماری از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی را بر عهده داشته، در دادگاه تجدید نظر به تحمل ۱۳ سال زندان در شهرستان برازجان محکوم شد.

او که اتهامش تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر عنوان شده،‌ قبلا در دادگاه بدوی به تحمل ۱۸ سال زندان در برازجان محکوم شده بود.
مائده سلطانی فرزند عبدالفتاح سلطانی درباره آخرین وضعیت پرونده پدرش می گوید:

«حکم هنوز به دست پدرم نرسیده. حتی یکی از وکلا هم که رفته بود حکم را نگرفته بود اما به صورت شفاهی خبرش به پدر من رسیده است، حتی کسانی را فرستادند که پدر من را قانع کنند که خودش را از خانم عبادی تبری جوید و برخلاف فعالیت‌های حقوق بشری اش در کانون مدافعان حقوق بشر صحبت کند تا حکم را تقلیل دهند.»

«اگر همه این کارها را پدر من قبول می‌کرد که هیچ موقع حاضر به قبول کردن این فعالیت‌های گذشته خودش نبود و اقراری دروغ بر علیه هیچ شخصی نمی‌کرد، تازه اگر همه اینها اتفاق می‌افتاد حکم را می‌خواستند چند سالی تقلیل دهند که البته پدر من از همان اول گفته بود که من چنین کاری نمی‌کنم.»

«مادرم به همه جا نامه نوشته، با قضات هم صحبت کرده و حتی وکلای پدر من خواستند آقای موحد را ببینند و به این حکم اعتراض کنند و بگویند که این حکم هیچ دلیل قانونی ندارد. آقای موحد حتی از پذیرا شدن این وکلا و دیدن وکلا که در بین ‌شان آقای کشاورز هم بودند امتناع کرده است.»

«حکم پدرم ناعادلانه است و ما همچنان امیدوار هستیم که این حکم را لغو کنند و همه کارهای لازم را در موردش انجام می‌دهیم.»

امید رضایی فعال دانشجویی دانشگاه گیلان هفته پیش در دادگاه انقلاب رشت به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر جمعاً به تحمل دو سال زندان محکوم شد.

ساجده کیانوش راد فعال سیاسی که در دادگاه بدوی به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود، هفته پیش در دادگاه تجدیدنظر حکمش به یک سال حبس تعلیقی تبدیل شد.

نوشین احمدی خراسانی فعال حقوق زنان هم هفته پیش در دادگاه انقلاب تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.

سیاوش حاتم فعال دانشجویی سه شنبه هفته پیش برای گذراندن حکم ۱۶ ماه زندانش به بند ۳۵۰ اوین منتقل شد.

محمود حاتم پدر سیاوش حاتم می گوید فرزندش از صدور حکم بی اطلاع بوده است:
«از اداره اطلاعات به منزل آمدند و از دادستانی حکم جلب داشتند. گفتند که او را به داخل بند می‌فرستیم. اصلاً به او خبر ندادند و برایش حکم صادر کردند.بعد از آن وقایعی که پارسال دو بار دستگیر شده بود اصلا او را احضار نکردند تا برایش دادگاهی تشکیل شود و حکمی بدهند.»

«هفته پیش ما به اجرای احکام اوین رفتیم گفتند بله برای شرکت در تجمعات غیرقانونی روز عاشورا ۱۶ ماه حبس به او داده اند.»

با گذشت بیش از سه هفته از بازداشت مجتبی کریمی و عرفان محمدی دو دانشجوی دانشگاه اصفهان، همچنان هیچ اطلاعی از علت بازداشت و محل نگهداری این افراد در دست نیست.

این دو دانشجو که مسئول نشریه ای دانشجویی با نام «کبریت» بوده اند ده روز پس از بازداشتشان فقط یک تماس تلفنی با خانواده هایشان داشتند و از بازداشتشان توسط وزارت اطلاعات خبرداده اند.

هفته پیش ۵ تن از دراویش گنابادی اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
به نوشته وب سایت مجذوبان نور که اخبار دراویش گنابادی را منتشر می کند، ‌بازداشت شدگان احمد اسماعيلی، عزت رحيمی، فرهاد اسماعيلی، غضنفرعالی‌وند و اميد رحيمی نام دارند.
فرهاد نوری از مسئولان وب سایت مجذوبان نور درباره بازداشت دراویش گنابادی این طور می گوید:
«فشارهایی که الان دارد به دراویش گنابادی وارد می شود، الان بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اعتقادی.»

«مساله مهم این است که جمهوری اسلامی کلا با هر تفکری که علیه خودش حساب کند و فرض کند آن تفکر ممکن است علیه جمهوری اسلامی اقدامی انجام دهد، مخالفت می‌‌کند. در صورتی که دروایش نه قصد براندازی دارند و نه کار سیاسی می‌کنند. کلاً اعتقاد دروایش این است که سیاست از دین جداست.»

سازمان عفو بین الملل هفته پیش با انتشار بیانیه ای از اعدام قریب الوقوع ۵ شهروند عرب زبان در اهواز خبر داده و از مقام های جمهوری اسلامی خواسته که هر چه زودتر حکم اعدام این افراد را لغو کنند.

این افراد شامل سه برادر به نام های عبدالرحمن حیدری، طاها حیدری و جمشید حیدری، پسرعمویشان منصور حیدری و امیر معاوی هستند.

در بیانیه عفو بین الملل آمده که روند دادرسی این افراد ناعادلانه بوده و اعتراف های این افراد تحت شکنجه گرفته شده است.

دروری دایک کارشناس و سخنگوی بخش فارسی سازمان عفو بین الملل در این باره می گوید:

«سازمان عفو بین الملل سازمانی صد در صد ضد حکم اعدام است. ما می‌خواهیم که حکم اعدامشان را لغو کنند و پرونده‌شان را دوباره بررسی کنند. مشکل اساسی که باز هم در این پرونده می بینیم عدم شفافیت در مدیریت عدالت در ایران است.»

«البته حکومت هر کشوری باید سلامت شهروندانش را تامین کند و حفاظت کند، حق دارند هر جرمی را بررسی کنند ولی در چارچوب حقوق بشری بدون اینکه از حکم اعدام استفاده کنند و حقوق متهمان باید حفظ شود. ولی به سبب اینکه این افراد اقلیت هستند براساس تجربیات قبلی درباره مدیریت عدالت، در پرونده‌های اقلیت‌های قومی ایران نگرانی‌های ویژه داریم.»
XS
SM
MD
LG