لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

«۱۳۰ نوجوان ایرانی در معرض اعدام»


حدادی (چپ)،انگوتی (وسط) و امرالهی.
حدادی (چپ)،انگوتی (وسط) و امرالهی.
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، دوشنبه، با انتشار بيانيه ای از جامعه بين المللی درخواست کرد که موج اعدام نوجوانان بزهکار در ايران را به شدت محکوم کند.

به گفته اين نهاد، در ۲۱ مهرماه، گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد اعدام های فراقانونی، خودسرانه و صحرائی، فيليپ آلستون، با اعتراض شديد به ادامه اعدام نوجوانان در ايران بر اين نکته تکيه کرد که حد اقل ۱۳۰ نوجوان در معرض اعدام ميباشند.

بیشتر بخوانید:

بهنود شجاعی اعدام شد

اين نهاد مدافع حقوق بشر می افزايد سه نوجوان در روزهای آتی قرار است که اعدام شوند: محمد رضا حدادی، صفر انگوتی، و امير امرالهی. بنابر گزارش کميته گزارشگران حقوق بشر، صفر انگوتی در سحرگاه ۲۹ مهر ماه بدار آويخته خواهد شد. در۲۰ مهرماه ايران بهنود شجاعی نوجوان محکوم را اعدام کرد که سومين مورد چنين اعدام ها در سال ۲۰۰۹ بود.

کمپين حقوق بشر در ايران از جامعه بين المللی می خواهد که در مذاکراتی که با دولت ايران در جريان است درخواست توقف اين اعدام ها را مطرح کند.

هادی قائمی سخنگوی کمپین در این مورد گفت:«در قبال این موج اعدام ها جامعه جهانی نباید سکوت کند. کودکان و نوجوانان از آسیب پذیر ترین افراد جامعه هستند.»

دو معاهده بين‌المللی ميثاق حقوق کودک و ميثاق حقوق مدنی و سياسی، که ايران از جمله کشورهای امضاکننده آن است، اجرای حکم اعدام برای افراد زير ۱۸ سال را ممنوع کرده است. ايران جزو معدود کشورهایی است که نوجوانان در آن در معرض خطر اعدام قرار دارند.

اخیرا بهنود شجاعی، جوان ايرانی که به اتهام ارتکاب قتل، بیش از چهار سال پيش، در سن هفده سالگی، به اعدام محکوم شده بود، در زندان اوين به دار آويخته شد.

برپایه قانون مجازات اسلامی در ایران «قتل عمد موجب قصاص است» اما «با رضايت ولی دم و قاتل»، می‌توان آن را به دیه تبدیل کرد.
XS
SM
MD
LG