لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

بازگشت فدرر به رتبه نخست با هفتمين جام ويمبلدون


راجر فدرر با پيروزی مقابل اندی ماری برای هفتمين بار به عنوان قهرمانی رقابت های تنيس ويمبلدون دست يافت. او همچنين پس از دو سال، عنوان نخست رتبه بندی جهانی را پس گرفت و به صدر جدول صعود کرد.
فدرر آخرين بار در سال ۲۰۰۹ و در پی نبردی طولانی و فوق العاده نزديک با اندی راديک آمريکايی، ويمبلدون را فتح کرده بود.
ديويد کامرون نخست وزير انگلستان، ديويد بکام و همسرش ويکتوريا، سر آلکس فرگوسن، همسر فدرر و دختران دوقلويشان، خانواده اندی ماری و جمعی از قهرمانان سابق ويمبلدون از نسل های مختلف، از جمله مهمانان ويژه اين بازی بودند.
ماری که آمده بود تا طلسم ۷۶ ساله ناکامی بريتانيايی‌ها در حفظ جام را بشکند، ست اول را به لطف بازی کم اشتباه خودش و ارورهای عجيب فدرر، ۶-۴ نصيب خود کرد.
حتی در ست دوم نيز که به برتری فدرر انجاميد، آمار ارورهای فورهند راجر فدرر که در حين بازی روی تصوير تلويزيونی ثبت می شد، چهار برابر رقيب بريتانيايی اش بود! او در موقعيت های متعددی که حتی ماری نيز تسليم شده بود، توپ ها را به آن سوی خطوط دور زمين می فرستاد.
ست دوم با يک Break به موقع به برتری ۷-۵ فدرر انجاميد. در شروع ست سوم، بارش باران آغاز شد تا مسابقه با وقفه ای ۴۰ دقيقه ای برای بسته شدن سقف و روشن شدن تهويه ها مواجه شود.
وقتی بازی از سر گرفته شد، فدرر در قالبی قرار گرفت که هوادارانش را ياد دوران اوج او در سال هايی مانند فصل تمام طلايی ۲۰۰۶ انداخت.
او غير از آن که نبض بازی را در اختيار گرفت، از ارائه جلوه های ناب و هنرمندانه تنيس نيز غافل نبود. فدرر چنان هنرنمايی کرد تا جو ورزشگاه که کاملاً به سود ماری بود را نيز تحت الشعاع قرار دهد.
به اين ترتيب با شکست ماری در ست های سوم و چهارم، آرزوی بريتانيايی ها برای کسب جام، به قوت پيشين خود باقی ماند. آنها از سال ۱۹۳۶ يعنی پيش از آغاز جنگ جهانی دوم تاکنون از دستيابی به جام انفرادی مردان باز مانده اند!
ماری پس از پايان بازی از شدت ناراحتی مقابل دوربين ها گريست و باعث شد دوست دخترش کيم سيرز و مادرش جودی ماری نيز بگريند. فدرر نيز پس از کسب واپسين امتياز، نتوانسته بود بغض خود را نگه دارد.
اعجوبه بی بديل تنيس جهان با اين جام، تعداد قهرمانی هايش در رقابت های گرنداسلم (ويمبلدون، رولان گاروس، يواس اوپن و ملبورن) را به عدد ۱۷ رساند. پيت سمپراس از اين حيث با ۱۴ قهرمانی در رده دوم قرار دارد. بيورن بورگ سوئدی و رافائل نادال هم ۱۱ جام را به خانه برده اند.
آقای رکوردها
فدرر در حالی پس دو سال، عنوان مرد شماره يک تنيس جهان را پس گرفت که ابتدا در بهار سال ۲۰۱۰ اين عنوان را به نادال داد و خودش دوم شد. سپس با اوج گيری جوکوويچ، به رده سوم نزول کرد.
پس از آن هم جايگاه سوم را به اندی ماری داد تا خودش در ۱۰ ماهه نخست و تلخ سال ۲۰۱۱ به رده چهارم سقوط کند. اما حالا فدرر اول است، جوکوويچ به رده دوم سقوط کرده، نادال در رده سوم قرار دارد و ماری نيز همچنان رتبه چهارمی را به خود اختصاص داده.
فدرر که آخرين بار در ماه می ۲۰۱۰ در صدر قرار داشت، هفته آينده رکورد صدرنشينی ۲۸۶ هفته ای سمپراس را خواهد شکست تا اين رکورد را نيز به نام خود ثبت کند.
او مجموعه ای ديگر از رکوردها را هم در اختيار دارد که ذيلاً فقط به تعدادی از آن ها اشاره شده است.
- ۱۷ قهرمانی در گرنداسلم
- ۲۴ بار حضور در فينال گرنداسلم
- ۳۲ بار حضور در نيمه نهايی گرنداسلم
- ۲۴۴ پيروزی در گرنداسلم
- ۶۳ پيروزی در اوپن ملبورن
- تنها کسی که در طول فصل، در هر چهار فينال گرنداسلم حضور داشته. او سه بار در سال های ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ به اين مهم دست يافته.
- رکورددار حضور در نيمه نهايی گرنداسلم در يک فصل که او تاکنون در پنج فصل انجام داده.
- ۷۵ قهرمانی (رکورد، بين ورزشکارانی که همچنان بازی می کنند) در رقابت های ATP که نفر دوم نادال است با ۵۰ قهرمانی!
- ۱۰۶ دوره حضور در فينال که بهترين رکورد بين ورزشکارانی است که همچنان بازی می کنند. نفر دوم نادال است با ۷۱ فينال.
- ۵۱ قهرمانی در هاردکورت که رکورد تمام دوران هاست. نفر دوم آندره آغاسی با ۴۶ قهرمانی. از ورزشکاران فعال کسی او را تهديد نمی کند و جوکوويچ هم فقط ۲۲ عنوان دارد.
- ۱۲ قهرمانی روی چمن که رکورد تمام دوران هاست. نفر دوم سمپراس با ۱۰ قهرمانی. او همچنين فقط با يک قهرمانی ديگر به رکورد قهرمانی فضای باز که در اختيار گيلرمو ويلاس است خواهد رسيد.
- ۱۰۴۵ مسابقه و رتبه نخست در جمع ورزشکاران فعال که هنوز خداحافظی نکرده اند. نفر دوم اندی راديک است با ۸۱۲ مسابقه.
- ۸۵۳ پيروزی و رتبه نخست در جمع ورزشکاران فعال. نفر دوم راديک است با ۶۰۳ پيروزی.
- بيست قهرمانی در مسترز ۱۰۰۰ که فقط يک جام ديگر تا رسيدن به رکورد ۲۱ قهرمانی نادال فاصله دارد.
- ۳۲ حضور در فينال مسترز هزار که بهترين رکورد دوران هاست.
- ۴۴ حضور در نيمه نهايی مسترز هزار که بهترين رکورد تمام دوران ها محسوب می شود.
- ۱۲ قهرمانی در مسترز ۵۰۰ و صدرنشينی به اتفاق سمپراس و نادال.

- ۱۶ حضور در فينال مسترز ۵۰۰ که بهترين رکورد تمام دوران هاست.
- تنها تنيس باز تمام دوران ها که سه فصل را با قهرمانی در بيش از ۱۰ تورنمنت به پايان برده. پس از او ايلی ناستاسه از رومانی، ايوان لندل از چکسلواکی و جيمی کانرز آمريکايی با دو فصل، قرار دارند.
- پردرآمدترين تنيس باز تمام دوران ها
اين ها فقط بخشی از کتاب رکوردهای اختصاصی راجر فدرر هستند. تنيس بازی که مانند سرينا ويليامز آمريکايی، گويی در ۳۰ سالگی، تولدی دوباره در سطح اول تنيس جهان داشته اند.
XS
SM
MD
LG