لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

اعتراض گروه اوکرائینی «فيمن»به نابرابری جنسی در عربستان


یکی از اعضای گروه فيمن در مقابل سفارت عربستان در اوکراین
یکی از اعضای گروه فيمن در مقابل سفارت عربستان در اوکراین
سينه های برهنه، حجاب و تخم مرغ نيمرو عناصر معمولی برای حرکت های اعتراضی نيستند.
اما برای يک گروه از فمينيست های اوکرائينی به نام «فيمن» که صدها عضو و هزاران هوادار دارد، استفاده از يک چنين عناصری اجزاء اصلی مبارزه آنها برای افشاگری و آگاهگری در جامعه ای است که حکومت اقتدارگرای آن سعی دارد آنها را به سکوت وادار کند.
« آنا گوستول » مغز متفکر اين گروه در مصاحبه با راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی می گويد:« در مقابل فشارهای موجود روشهای عادی اعتراض و تظاهرات کارگر نيست و بايد از اقداماتی استفاده کرد که حداکثر توجه را به خود جلب می کند.»
و جلب توجه دقيقا همان کاری است که گروه « فمين » از زمان تاسيس خود در سال ۲۰۰۸ تاکنون انجام داده است. آنها با تظاهرات نيمه برهنه و آراستن خود به شکل و شمائی بسيار وسوسه انگيز قصد دارند با آنچه که آن را پدرسالاری عميق و سخت جان در اوکرائين توصيف می کنند، مبارزه کنند.
« آنا گوستول » می افزايد:« تظاهرات نيمه برهنه زنان احتمالا موثرترين شکل از اعتراضات و نافرمانی های مدنی و غير خشونت آميز است. به جای پرتاب نارنجک ، اعتصاب غذا و يا انفجار ما با سينه های عريان تظاهرات می کنيم.»
در سالهای اخير گروه « فمين » دامنه مبارزات خود را از برابری حقوق زنان در اوکرائين فراتر برده و اکنون در مورد مسائل و مبارزات زنان در سطح بين المللی نيز دست به اقدام می زند.
به عنوان مثال آنها چندی پيش در اعتراض به ممنوعيت رانندگی زنان در عربستان سعودی تظاهراتی برپا کردند. اعضای اين گروه به صورت نيمه برهنه و با به سرکردن مقنعه و روسری در اتومبيل های خود از برابر سفارت عربستان در شهر کيف رژه رفتند و اين شعار را روی پلاکاردهای خود نوشته بودند:«اتومبيل برای زنان، شتر برای مردان»
منابع مالی گروه «فيمن » از طريق کمک های نهادهای خيريه خصوصی و فروش تی شرت های تبليغاتی تامين می شود. اين گروه تاکنون در زمينه مطالبه اصلی خود که افزودن هشت درصد به تعداد نمايندگان زن در پارلمان اوکرائين است پيشرفت چندانی نداشته است.

ولی به گفته « آنا گوستول» حداقل جامعه اوکرائين تاکنون پذيرفته است که اين مطالبه يک مسئله جدی است.
روش های غيرمتعارف گروه «فيمن» باعث شده که تشکل های مدنی ديگر در اوکرائين نيز از اشکال جنجالی و غيرمتعارف برای پيشبرد اهداف خود استفاده کنند. به عنوان مثال ماه دسامبر سال گذشته يکی از هنرمندان و فعالان مدنی اوکرائين روی مشعل مزار سرباز گمنام در شهر کيف که يکی از بناهای دوران اتحاد شوروی است تخم مرغ و سوسيس سرخ کرد.
به گفته « آنا گوستول » راديکاليسم و شايد به اعتقاد برخی روشهای تند و غيرمتعارف در اعتراضات نهادهای مدنی اوکرائين واکنشی است به رشد اقتدار گرايی موذيانه در حکومت اوکرائين از فوريه سال ۲۰۱۰ و آغاز رياست جمهوری ويکتور يانوکويچ.
اعضای اين گروه در سراسر اوکرائين اکنون به چند صد نفر می رسد و معمولا ۲۰ نفر از آنها در تظاهرات نيمه برهنه شرکت می کنند. صفحه اينترنتی آنها بيش از ۲۵ هزار حامی و طرفدار دارد. به گفته « آنا گوستول» همين تعداد برای يک گروه فمينيستی راديکال کافی است.
XS
SM
MD
LG