لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۰

استقبال بازارهای جهان از طرح «نجات مالی» آمریکا


بورس های جهان از طرح مقام های آمریکایی برای حل بحران مالی جهان استقبال کردند. (عکس: AFP)
بورس های جهان از طرح مقام های آمریکایی برای حل بحران مالی جهان استقبال کردند. (عکس: AFP)

پس از آنکه مقام های آمريکايی اعلام کردند که طرح جامعی برای حل بحران مالی جهان تنظيم می کنند، ارزش سهام در بازارهای مالی آسيا و اروپا روز جمعه افزايش يافت.


بورس آمريکا نيز روز پنجشنبه پيشرفت قابل توجهی داشت و حدود چهار درصد افزايش يافت.


هنری پاولسون، وزير خزانه داری آمريکا، و بن برنانکی، رييس بانک مرکزی این کشور، روز پنجشنبه اعلام کردند که تا پايان هفته، طرحی را آماده می کنند تا بر اساس آن، بخشی از دارايی ها و مطالبات بانک های آمريکايی را که پر از ريسک است و موجب شده که شرکت سرمايه گذاری عظيمی مانند « لمان برادرز» اعلام ورشکستگی کند، از مجموعه دارايی های آنها خارج شود.


تونی موريس، از متخصصين ارشد بانک «ای ان زد» در سيدنی استراليا، در اين مورد به خبرگزاری «رويترز» می گويد: اگر شما بتوانيد بدهی هايی را که قابل وصول نيستند، از بخش سود ده بانک ها جدا کنيد، پيشرفت استثنایی و قابل توجهی کرده ايد.


در لندن، به دنبال اقدام دولت بریتانیا در اعلام مقرراتی برای محدود کردن خريد و فروش برخی از سهام، ارزش آنها از روز پنجشنبه بالا رفت و در بازارهای بورس آسيا در هنگ کنگ، ژاپن، تايوان، کره جنوبی و استراليا نيز قيمت سهام افزايش يافت.


بانک مرکزی آمريکا همراه با بانک های مرکزی اروپا، ژاپن، بريتانيا، کانادا و سوييس اعلام کرده اند که در «اقدامی هماهنگ» بیش از ۲۰۰ ميليارد دلار را به بازارهای مالی تزريق می کنند.

بهای نفت خام نيز، با کمی افزايش، به بيش از ۹۸ دلار در هر بشکه رسيد و ارزش دلار آمريکا نيز کمی بالا رفت. دلار نيز حدود يک درصد نسبت به يورو افزايش نشان داد.


بانک مرکزی آمريکا همراه با بانک های مرکزی اروپا، ژاپن، بريتانيا، کانادا و سوييس همچنین اعلام کرده اند که در «اقدامی هماهنگ» بیش از ۲۰۰ ميليارد دلار را به بازارهای مالی تزريق می کنند.


«وقت چندانی باقی نمانده است»


برخی از کارشناسان فکر می کنند که وقت چندانی برای تعيين يک طرح و تصويب قانون در کنگره آمريکا باقی نمانده است، چرا که برخی از اعضای کنگره پايان اين ماه برای شرکت در کارزار انتخاباتی رياست جمهوری آمريکا که در اوايل ماه نوامبر برگزار می شود، واشينگتن را ترک می کنند.


بحران مالی آمريکا که از ۱۳ ماه پيش کليد خورده، در هفته های اخير وارد مرحله تازه ای شده و اميدها برای اينکه اين بحران تنها به چند موسسه وام مسکن محدود شود به نااميدی تبديل شده است.


چهارشنبه شب و با در خطر قرار گرفتن موجوديت بانک «مورگان استانلی»، يکی ديگر از نمادهای وال استريت، بازارهای مالی آمريکا بيش از پيش در بحران فرو رفتند.


به گفته اقتصاد دانان، ريشه اين بحران مالی، وام هايی است که طی مدتی طولانی برای خريد مسکن در اختيار شمار بسيار زيادی از آمريکايی های کم در آمد قرار گرفت.


در پی رکود بازار مسکن، و ناتوانی وام گيرندگان در بازپرداخت اقساط بدهی شان، تعداد قابل ملاحظه ای از موسسات مالی آمريکايی و نيز غير آمريکايی با دشواری های بزرگ مالی روبرو شدند.


برآورد می شود که در طول سال جاری، شرکت های آمريکايی به اندازه کل بازار سهام سوئيس ارزش خود را از دست داده باشند. ارزش بازار سوييس در حدود ۹۸۸ ميليارد دلار است.


XS
SM
MD
LG