لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

مهم‌ترين رويدادهای فوتبال جهان در سال ۲۰۱۳


 بايرن مونيخ با برتری مقابل بوروسيا دورتموند برای پنجمين بار ليگ قهرمانان اروپا را نصيب خود کرد.
بايرن مونيخ با برتری مقابل بوروسيا دورتموند برای پنجمين بار ليگ قهرمانان اروپا را نصيب خود کرد.
مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴، ليگ قهرمانان اروپا، جام کنفدراسيون‌ها در برزيل و جام ملت‌های آفريقا از مهم‌ترين وقايع فوتبال جهان در سال ۲۰۱۳ بودند.
اروگوئه آخرين تيمی بود که به جمع مسافران برزيل پيوست. سوئد، دانمارک، جمهوری چک، اتريش، رومانی، ترکيه، ايرلند، اسلواکی، صربستان، اسکاتلند و لهستان از راهيابی به جام جهانی بازماندند. ماندگارترين ماجرای مسابقات مقدماتی، نحوه صعود فرانسه بود. آنها ديدار رفت را در اوکراين با دو گل باختند اما با آنکه سوابقی هم در ناکامی‌های دور از انتظار برای راهيابی به جام جهانی دارند، با هدايت ديديه دشان و ثبت پيروزی ۳-۰ در پاريس به عنوان سی‌امين تيم راهی جام بيستم شدند.
در گروه‌بندی اين رقابت‌ها برزيل ميزبان مسابقات با سه تيم قدر کامرون، مکزيک و کرواسی همگروه شد. اغلب کارشناسان فوتبال، گروه D را از دشوارترين گروه‌ها ناميدند. جايی که اروگوئه، ايتاليا، کاستاريکا و انگلستان به مصاف هم خواهند رفت. آسان‌ترين گروه نيز جايی است که سوييس، اکوادور، هندوراس و فرانسه خواهند داشت. فرانسوی‌ها اگر سرگروه می‌شدند هم در بعيد بود در چنين گروه ايده‌آلی قرار بگيرند.
اسپانيا مدافع عنوان قهرمانی نيز سه بازی سخت با استراليا و خصوصاً شيلی و هلند دارد. همگروه شدن فيناليست‌های دوره قبل، از مهم‌ترين اتفاقات قرعه‌کشی بود. علت اين اتفاق، شيوه فيفا در انتخاب سرگروه‌ها بود که رتبه‌بندی ماه نوامبر را مدنظر قرار داده بود. موضوعی که باعث شد سوئيس هم به جمع سرگروه‌ها بپيوندد. اين روش، منتقدان فراوانی در سراسر جهان داشت. حتی يورگن کلوپ سرمربی بوروسيا دورتموند، بلاتر را به حمايت آشکار از تيم ملی کشورش متهم کرد.
در سال ۲۰۱۳ بايرن مونيخ با برتری مقابل بوروسيا دورتموند در استاديوم ومبلی برای پنجمين بار ليگ قهرمانان اروپا را نصيب خود کرد. تيم مونيخی که پارسال در مونيخ جام را به تيم لندنی واگذار کرده بود، اين بار در لندن جبران کرد و جام را به خانه برد. بايرن پس از ناکامی در فينال ۲۰۱۰ مقابل اينترميلان و ۲۰۱۲ در برابر چلسی، توانست مقام قهرمانی را به خود اختصاص دهد.
بايرن مونيخ همچنين فينال سوپر جام اروپا را از چلسی برد. بازی پس از تساوی ۲-۲ به ضيافت پنالتی‌ها کشيده شد. بايرن هر پنج ضربه‌اش را گل کرد، اما پنالتی پنجم چلسی وارد دروازه نشد تا تيم پپ گوارديولا به قهرمانی برسد. سوپر جام اروپا از سال ۱۹۷۲ در حال برگزاری است اما اين نخستين بار بود که تيمی از آلمان به برتری می‌رسيد. باشگاه‌های آلمانی تاکنون هفت بار اين بازی را واگذار کرده‌اند که سهم بايرن سه ناکامی بوده. چلسی که فينال پارسال را به آتلتيکو مادريد باخته بود، امسال هم از دستيابی به جام بازماند.
مورينيو و گوارديولا اين بار روی نيمکت رئال و بارسا ننشسته بودند اما تقابل آنها مانند مصاف‌های قبلی‌شان در اسپانيا، جذاب و پرحاشيه بود. بايرن با گوارديولا در ديدار نهايی جام چهارجانبه آئودی نيز قهرمان شده بود. اين تيم همچنين با پيروزی مقابل مونشن گلادباخ قهرمان جام تله‌کام شد اما قهرمانی در سوپرکاپ اروپا، نخستين جام اروپايی پپ برای بايرن محسوب می‌شود.
در سالی که گذشت، نيجريه با برتری مقابل بورکينا فاسو به مقام قهرمانی جام ملت‌های آفريقا رسيد. اين سومين بار بود که نيجريه قهرمانی را نصيب خود کرد. استفان کشی سرمربی بومی نيجريه، قبلاً به عنوان کاپيتان نيجريه در سال ۱۹۹۴ جام را بالای سر برده بود. نيجريه در مسابقات مقدماتی جام جهانی هم موفق بود و به عنوان قهرمان آفريقا، در هر دو بازی رفت و برگشت مقابل اتيوپی پيروز شد. آنها در گروه خود نيز بدون شکست ماندند و حالا در جام جهانی، نخستين حريف ايران هستند.
تيم ملی فوتبال برزيل در بازی پايانی جام کنفدراسيون‌ها و در ورزشگاه ماراکانا با پيروزی ۳-۰ مقابل اسپانيا قهرمان شد. ايتاليا هم با غلبه بر اروگوئه در ضربات پنالتی به مقام سوم دست يافت. جان لوييجی بوفون پنالتی‌های ديگو فورلان، مارتين کارسرس و والتر گارگانو را مهار کرد. ايتاليا و اروگوئه در نيمه نهايی با پذيرش شکست از اسپانيا و برزيل از صعود به ديدار پايانی بازمانده بودند.
سال ۲۰۱۳ کريستيانو رونالدو با گلزنی مقابل والنسيا تعداد گل‌هايش را به عدد ۶۹ رساند تا در صدر جدول برترين گلزنان سال قرار گيرد. رونالدو موفق شد ۳۸ گل در لاليگا، ۱۵ گل در ليگ قهرمانان و شش گل در کوپا دل ری بزند. او هم‌چنين توانست ۱۰ گل برای تيم ملی پرتغال به ثمر برساند که در اين بين، چهار گل سرنوشت ساز که او در دو بازی رفت و برگشت به سوئد زد، صعود تيمش به جام جهانی را در پی داشت.
اين درخشش‌ها باعث شده تا در گمانه زنی‌ها، نام مهاجم رئال مادريد بالاتر از ليونل مسی و فرانک ريبری به عنوان گزينه اصلی دريافت توپ طلای فوتبال جهان در سال ۲۰۱۳ قرار بگيرد. پرسش بزرگ فوتبال جهان برای سال ۲۰۱۳ که پاسخ آن به سال جديد و سيزدهم ژانويه در زوريخ موکول شده.
زلاتان ابراهيموويچ هم از مصدوميت ليونل مسی سود برد و با ۴۷ گل در رده دوم برترين گلزنان سال جهان ايستاد. مسی با ۴۵ گل سوم شد، او پارسال توانسته بود ۹۳ گل بزند و رکورد گلزنی در يک فصل را به نام خود ثبت کند.
در جام جهانی ۲۰۱۳ نوجوانان به ميزبانی امارات، نيجريه توانست مکزيک را با نتيجه سه بر صفر شکست دهد و جام قهرمانی را نصيب خود کند. نيجريه در مرحله حذفی ايران را با نتيجه۴-۱ برد و بر اروگوئه و سوئد هم غلبه کرد.
نيجريه بهترين تيم تاريخ جام جهانی نوجوانان است. آنها که در بازی نخست با نتيجه ۶-۱ بر مکزيک مدافع عنوان قهرمانی غلبه کردند، تاکنون چهار بار فاتح اين مسابقات شده و سه بار هم به نايب قهرمانی رسيده‌اند. بازی رده‌بندی را هم سوئد با نتيجه چهار بر يک از آرژانتين برد. توپ طلای مسابقات به کلچی ايهاناچو از نيجريه رسيد. والمير بريشا از سوئد هم آقای گل شد.
XS
SM
MD
LG