لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

جرالد فورد رييس جمهوری پيشين آمريکا در گذشت


جرالد فورد رييس جمهوری پيشين آمريکا در سن ۹۳ سالگی در گذشت.
جرالد فورد رييس جمهوری پيشين آمريکا در سن ۹۳ سالگی در گذشت.
جرالد فورد، سی و هشتمين رييس جمهور آمريکا در سن ۹۳ سالگی در گذشت. آقای فورد در کاليفورنيا زندگی می کرد و مدت ها بود که به نوعی بيماری قلبی دچار بود.

جرالد فورد در سال ۱۹۷۴ به مقام رياست جمهوری رسيد. درست پس از آن که ريچارد نيکسون، پس از فاش شدن رسوايی واترگيت از مقام رياست جمهوری کناره گيری کرد.

وی در آن زمان معاون نيکسون بود و در اولين سخنرانی خود پس از برکناری نيکسون گفت: «مردم آمريکا! کابوس ملی ما ديگر به پايان رسيد. قانون اساسی ما همچنان پابرجاست، جمهوری بزرگ ما دولت قانون است نه دولت اشخاص.»

رسوايی واترگيت، که گفته می شود يکی از بحث برانگيز ترين ها در تاريخ ايالات متحده است به پيش از اتخابات سال ۱۹۷۲ که نيکسون در آن شرکت کرد، باز می گردد.

ريچارد نيکسون برای به قدرت رسيدن دوباره از ميان جمهوری خواهان طرفدار خود گروهی را تشکيل داد تا با انجام اعمال نه چندان قانونی يا غير قانونی، رقيب دموکرات خود را شکست دهد. از جمله اين اعمال استراق سمع دفتر انتخاباتی حزب دموکرات در واشنگتن بود.

جرالد فورد، مدتی پس از به قدرت رسيدن و برای پايان دادن به جدل های سياسی، ريچارد نيکسون را مورد عفو قرار داد؛ عفوی که گفته می شود عملا سبب شد تا وی انتخابات سال ۱۹۷۶ از رقيب دموکرات خود شکست بخورد.

وی در يک سخنرانی عمومی اعلام کرد که به عنوان رييس جمهور و بر اساس ماده دوم از بخش دوم قانون اساسی آمريکا، ريچارد نيکسون را از هر آن چه در طول سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ عليه ايالات متحده انجام داده است تبرئه می کند.

رسوايی واتر گيت به رقابت های سياسی و انتخاباتی ميان دو حزب دموکرات و جمهوری خواه باز می گردد. فورد در صحنه بين الملی عملا سياست نيکسون را در بهتر سازی روابط با شوروی ادامه داد.

جرالد فورد و لئونيد برژینف رهبر شوروی، پيمانی بستند موسوم به هلسينکی، که صلح بين دو قدرت را تضمين می کرد و نيز از شوروی می خواست تا بيشتر به حقوق بشر احترام بگذارد.

جرالد فورد پس از امضای اين معاهده اعلام کرد: «اين پيمان به موافقت های گذشته بين دو کشور برای محدود کردن توليد سلاح های استراتژيک باز می گردد. برژنيف و من پيشتر در ولاديوواستوک موافقت کرده بوديم تا توليد سلاح های استراتژيک را برای ده سال آينده محدود کنيم. »

جرالد فورد برای اولين بار در سال ۱۹۴۸ با انتخاب شدن در مجلس نمايندگان وارد صحنه سياسی ايالات متحده شد. وی دانش آموخته رشته حقوق بود. به ورزش بسيار علاقه مند بود و در زمان جنگ دوم جهانی از جمله تفنگ داران دريايی ايالات متحده بود.
XS
SM
MD
LG